Pick-up od Dacie je nápad storočia. Nepremrháva tým značka svoju šancu?
Pick-up od Dacie sa stal realitou, aj keď sme ho mnohí vídali iba ako koncept alebo fanúšikovskú úpravu. Rumunská značka ukázala, že dokáže ísť ešte ďalej ako pri bežnom Dustery, a v spolupráci so spoločnosťou Romturingia vytvorila auto, ktoré kombinuje praktickosť pick-upu so schopnosťami obľúbeného SUV. Znie to ako splnený sen, ale realita má háčik – pick-up od Dacie je dostupný iba na domácom trhu v Rumunsku a zatiaľ neexistuje žiadna oficiálna správa, že by sa predával aj v iných krajinách Európy.
Prečo Dacia prišla s pick-upom
Dacia už dávnejšie dokázala, že vie robiť autá, ktoré oslovujú masy. Sandero je jedným z najpredávanejších hatchbackov na európskom trhu, Jogger sa stal synonymom dostupného rodinného auta a Duster sa pre mnohých stal prvou voľbou v segmente SUV, pretože ponúka pohon všetkých kolies a odolnosť za cenu, ktorú si môžu dovoliť aj bežné rodiny. V tomto kontexte dáva pick-up od Dacie zmysel – ide o model, ktorý kombinuje robustnosť a praktickosť, pričom sa orientuje najmä na remeselníkov, malé firmy alebo dobrodruhov, ktorí potrebujú viac než klasický kufor.
V spolupráci s Romturingiou, rumunskou karosárskou spoločnosťou, vznikol projekt, ktorý odráža presne tieto potreby. Namiesto batožinového priestoru má Duster otvorenú ložnú plochu s výklopným vekom. Tento priestor má rozmery približne jeden krát jeden meter, čo síce nestačí na celé palety, ale postačí na rebríky, rúry, pracovné boxy alebo náradie. Užitočná nosnosť je pritom 430 kilogramov, čo nie je zanedbateľné číslo, najmä ak vezmeme do úvahy, že základňou zostáva SUV s kompaktnými rozmermi.
Pod karosériou sa pick-up od Dacie nelíši od klasického Dusteru. Základom sú benzínové a hybridné motory s výkonom 130 a 140 koní, pričom samozrejmosťou je aj verzia s pohonom všetkých kolies. Veď by bola hanba, keby si pick-up verzia neporadila so zasneženými cestami, poľnými chodníkmi či štrkovými plochami. V interiéri sa nič zásadné nemení – zostávajú tu klasické štyri sedadlá Z pohľadu vodiča tak ide o klasický Duster, ktorý je doplnený o praktickú zadnú časť.
Nedá sa kúpiť všade
Najväčšou nevýhodou, ktorá sklamala mnohých fanúšikov, je fakt, že pick-up od Dacie je dostupný iba v Rumunsku. Dacia ani Renault zatiaľ neplánujú jeho rozšírenie na ďalšie európske trhy. Dôvodom môže byť úzky segment, v ktorom by takéto auto pôsobilo. Väčšina zákazníkov v Európe, ktorí potrebujú úžitkový pick-up, siaha po modeloch ako Toyota Hilux, Ford Ranger alebo Volkswagen Amarok. Na druhej strane sú to autá podstatne väčšie a drahšie. Tu by pick-up od Dacie mohol nájsť dieru na trhu, pretože by ponúkol menší, úspornejší a lacnejší variant pre ľudí, ktorí nepotrebujú ťahať ťažké náklady, ale chcú vozidlo kombinujúce SUV a pracovný nástroj.
Ale povedzme si na rovinu, že Európa nikdy nebola rajom pick-upov, na rozdiel od USA, kde patria medzi najpredávanejšie autá vôbec. Dôvodom sú aj prísnejšie emisné normy, vyššie ceny palív a menšie cesty. Napriek tomu sa v posledných rokoch zvýšil záujem o pick-upy najmä v oblastiach, kde sú populárne outdoorové aktivity, alebo medzi živnostníkmi. Aj preto by sa mohlo zdať logické, aby pick-up od Dacie rozšíril svoje pôsobenie aj mimo Rumunska. Navyše Dacia už má skúsenosť s podobnými projektmi. V minulosti existoval Duster pick-up, ktorý vznikal v limitovaných sériách, taktiež v spolupráci s Romturingiou, a bol určený pre špecifických zákazníkov. Tento nový projekt tak nadväzuje na tradíciu a posúva ju ďalej.
Kto vie, možno Dacia nakoniec prehodnotí svoje rozhodnutie a pick-up prinesie aj do ďalších krajín. Ak by sa ukázalo, že oň je v Rumunsku dostatočný záujem, mohlo by to byť impulzom na rozšírenie. Navyše, trend udržateľnej mobility a rastúci dopyt po flexibilných vozidlách, ktoré kombinujú osobné aj pracovné využitie, by mohli vytvoriť priaznivé podmienky. Teraz, keď sa drvivá väčšina automobiliek sústreďuje pozornosť na elektrifikáciu a SUV, by pick-up od Dacie mohol pôsobiť ako príjemné osvieženie a praktická alternatíva. Aj keď by bol dostupný iba s klasickými spaľovacími motormi alebo mild-hybridom, stále by našiel množstvo zákazníkov, ktorí hľadajú jednoduchosť a spoľahlivosť.

Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!