Porsche uvádza nový Cayenne Turbo GT, vrchol športovosti za skvelú cenu

Svet prémiových športových modelov je cenovo posunutý do úrovní, ktoré ďaleko prevyšujú možnosti väčšinovej populácie.

Pri neustálom vylepšovaní motorov je nevyhnutné inovovať aj palivá

Ako vo všetkých technologických odvetviach, aj v oblasti palív pre spaľovacie motory prebieha neustály vývoj. Špecialisti zo spoločnosti OMV v spolupráci s poprednými výrobcami áut, výskumnými centrami a univerzitami neustále pracujú na inováciách.

Nemecká automobilka Porsche zverejnila podrobnosti o novouvedenom modeli CAYENNE TURBO GT s modelovým ročníkom 2022.

SUV so zadnými partiami v štýle kupé sa zaraďuje do vrcholovej ponuky modelovej rodiny Cayenne, využíva na to dvakrát preplňovaný benzínový motor V8 s maximálnym výkonom 471 kW (640 PS) a pozoruhodným maximálnym krútiacim momentom až 850 Nm. V porovnaní s Cayenne Turbo Coupé ide o nárast až o 67 kW (90 PS) a 80 Nm krútiaceho momentu.

Motor je dodávaný **výhradne so športovo naladenou 8-stupňovou prevodovkou Tiptronic S**, ktorej logika radenia dokáže automobil vystreliť z nuly na rýchlosť 100 km/h za 3,3 sekundy, čo je o 0,6 sekudy kratší čas ako v prípade Cayenne Turbo Coupé.

Digitálna ručička tachometra sa zastavuje **pri rýchlosti 300 km/h**, čo je takisto viac ako v spomínanom druhom modeli, a to o 16 km/h.

Mohlo by sa zdať, že pri týchto obrovských číslach už zopár percent výkonu hore-dole nezohráva tak významnú úlohu – a je to pravda. Tie rozdiely budú v praxi pociťovať iba tí najnáročnejší, lenže práve na nich Porsche cieli.

Model Cayenne Turbo GT je prvý, ktorý na trh uvádza Porsche Communication Management (PCM) novej generácie s novým užívateľským rozhraním. Rovnako ako predtým, platforma PCM 6.0 je plne kompatibilná s Apple CarPlay, teraz však umožňuje aj hĺbkovú integráciu služieb Apple Music a Apple Podcasts. Okrem toho obsahuje podporuje aj Android Auto, čo znamená, že je možné integrovať všetky populárne smartfóny.

### Nový rekord v Zelenom pekle
Dôkazom špičkových jazdných vlastností a reálne dostupného výkonu má byť vynikajúci čas na okruhu Nürburgring Nordschleife, a to 7:38.9 minúty, čo je nový rekord v kategórii SUV (šoféroval Lars Kern).

V porovnaní s Caynne Turbo Coupé je verzia GT na podvozku nižšia o 17 mm, trojkomorové tlmiče sú tuhšie o 15 percent, jazdným vlastnostiam dopomáha aktívne pruženie Porsche Active Suspension Management (PASM) či stabilizačný systém podvozku Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC).

V porovnaní s Turbo Coupé sú predné kolesá o palec širšie a negatívne odklonenie sa zvýšilo o 0,45 stupňa, aby nové 22-palcové pneumatiky Pirelli P Zero Corsa, špeciálne vyvinuté pre Turbo GT, mali väčšiu kontaktnú plochu.

### Cena a dostupnosť
Napriek tomu, aké mimoriadne sú technické údaje Porsche Cayenne Turbo GT, jeho cena nebude až tak uletená. **Cena pre nemecký trh bola stanovaná na 196 078 eur**, a to už po započítaní miestnych daní a poplatkov. Ďalej budú k dispozícii aj opcie výbavy, takže celková cena hravo presiahne hranicu dvestotisíc eur.

My sme v nadpise tohto článku avizovali, že táto cena je skvelá. Samozrejme, že pre bežného „obyčajníka“ je to čiastka priam astronomická, prevyšuje hodnotu takého lepšieho rodinného domu, lenže **východiskový model Cayenne Coupé s max. výkonom 250 kW (340 k) sa na Slovensku predáva od 87 990 eur**.

Aj to je slušná suma, ale je to **Porsche, jedno z najlepších áut na svete**. A za Cayenne S Coupé zaplatíte už 104 422 eur, za Cayenne GTS Coupé 121 464 eur a napokon za **Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé (500 kW) 182 120 eur**. Teda cenový rozdiel medzi Cayenne Turbo GT a Turbo S Coupé je už len v hodnote jednej malej Kie či Fabie.

**NOVÉ PORSCHE CAYENNE TURBO GT** je možné u automobilky objednávať už dnes, prvé kusy by mali doraziť do predaja počas septembra tohto roka.





Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk