Jazdené auta zdraželi, aj celkom bežné modely o viac ako tisíc eur. Vraj budú ceny ďalej stúpať

* **Vysoký dopyt po jazdených autách tlačí ceny nahor**;
* **Za uplynulý polrok najviac zdražel Volkswagen Golf, a to až o 1 150 eur pri päťročnom modeli**;
* **Očakáva sa, že ceny jazdeniek budú naďalej rásť u nás, ale aj v celom regióne**.
S uvoľnením protipandemických opatrení sa zákazníci opäť vrátili do obchodov. Trh s ojazdenými autami láme rekordy a odložená spotreba spojená s extrémnym dopytom tlačí ceny niektorých modelov hore. Ďalším faktorom, ktorý pôsobí na cenu ojazdených áut, je obmedzená výroba nových vozidiel v dôsledku nedostatku čipov a polovodičov.
Spoločnosť AURES Holdings, ktorá prevádzkuje AAA Auto a Mototechnnu, analyzovala vývoj cien na celom slovenskom trhu u päťročných ojazdených áut (rok výroby 2016) za prvých 6 mesiacov tohto roku.
„Ak sa pozrieme na TOP 5 ponúkaných modelov inzerovaných na celom slovenskom trhu, tak suverénne najvyšší nárast ceny za posledný polrok zaznamenal **piaty najpredávanejší model Volkswagen Golf**, kde stredná hodnota ceny päťročného vozidla vzrástla od januára o 1 150 eur **na súčasných 11 945 eur**. Takto rapídny nárast ceny si nepamätáme,“ hovorí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ autobazárov známych ako „áčka“.
**Obrovský dopyt prirodzene núti predajcov aj k zvýšeniu výkupných cien**. „Zákazníkom, ktorí v súčasnej dobe premýšľajú o obmene vozového parku, sa oplatí kúpiť novšie auto teraz. Ceny v najbližších mesiacoch pravdepodobne ešte porastú rádovo v jednotkách percent,“ dopĺňa Vaněček.
V percentách je najvyšší nárast pri spomínanom modeli Volkswagen Golf, ktorého stredná hodnota ceny za posledných šesť mesiacov stúpla o 10,7 % na súčasných 11 945 eur. Ešte v januári sa pritom tento model najčastejšie predával o 1 150 eur lacnejšie. Podobne je na tom aj Volkswagen Passat, ktorý je najčastejšie ponúkaný za 14 414 eur, pričom na začiatku roka to bolo 13 900 eur.

V Českej republike je najväčší cenový nárast pri modeli Škoda Rapid, u ktorého cena stúpla o 9 % na súčasných po prepočte 8 500 eur. **Ešte v januári sa tento model predával o 700 eur lacnejšie**.
V Poľsku je situácia podobná, kde najobľúbenejší a dlhodobo najpredávanejší model na tamojšom trhu Opel Astra zdražel od januára o 6,5 % a aktuálne je najčastejšie ponúkaný v prepočte za 9 160 eur. Zdraženie v Poľsku sa pohybuje v rozmedzí medzi 4 až 7 % v závislosti od konkrétneho modelu.
Zvýšenie cien päťročných, ale aj ďalších ojazdených áut, je aj **dôsledkom dlho zatvorených hraníc so štátmi západnej Európy**, odkiaľ sa v posledných rokoch bežne dovážalo okolo 14 500 áut mesačne. „Desiatky tisíc áut tak v súčasnosti v autobazároch chýbajú a sme závislí najmä na obchode s tuzemskými ojazdenými autami. Pre zákazníkov sú tuzemské jazdenky bezpečnejším variantom, pretože je u nich výrazne jednoduchšie dohľadať históriu daného vozidla, ale vzhľadom k vysokému dopytu vzrástli ich ceny. S postupným zvoľňovaním a silnejúcim dovozom by sa však súčasné vysoké ceny mohli do konca roka ustáliť,“ predpovedá Vaněček.

Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk