Test: Toyota C-HR 1.2 Turbo

Martin Šebesta, 27.02.2017
Toyota C-HR sa vymyká doteraz zaužívanému dizajnu. Vyskúšali sme ho s benzínovým motorom.

Dizajn, za ktorým sa ľudia na ulici otáčajú, nás od Toyoty príjemne prekvapil. Pri vývoji C-HR (Compact Hybrid Revolution) sa chlapci v Japonsku odviazali a vytvorili auto s plastickými tvarmi, ktoré na uliciach budí pozornosť.

Zmenu potvrdzuje aj interiér. Palubná doska C-HR vystupuje do priestoru a natáča sa na vodiča. Aby mal ovládacie prvky poruke. Nehovoriac o 8-palcovej dotykovej obrazovke, ktorá sa takmer vznáša. Atmosfére interiéru prospievajú aj tvarované predné sedadlá, v našom prípade s dvojfarebným poťahom a vyhrievaním. Vpredu je miesta dosť aj pre vysokých, vzadu sa však budete cítiť ako v tanku. Ani nie pre klesajúcu strechu, ktorá zmenšuje vstupný otvor, no pre malé okná. S výškou do 180 cm máte dosť voľnosti na výšku, šírku aj na chodidlá. Výhľad dozadu je cez malé a vysoko posadené okno minimálny, šikmo dozadu takmer žiaden. Parkovaciu kameru preto považujeme za nevyhnutnú.

Príťažlivý tvar karosérie sa negatívne podpísal aj pod veľkosť batožinového priestoru s objemom 377 dm3. Jeho objem narastie sklopením zadných sedadiel, no praktické využitie znižujú odskoky pri sedadlách aj pri nakladacej hrane.

Prvé naštartovanie, jednotka príkladne zacvakla a vyrážame. Auto vystrelilo dopredu, motor si rýchlo vypýtal dvojku, trojku, s nadšením sa hnal do otáčok. Fíha! Toto je iba 1.2 turbo? Nepomýlil sa niekto? Veď je to dynamické, ochotné stať sa šťukou premávky a v meste ašpirovať na titul majstra vodičovho úsmevu. Od 1 800 otáčok nová Toyota C-HR doslova zatláča posádku do sedadiel a ide to až do 4 000, kde vrcholí krútiaci moment. Najvyšší výkon dosahuje strop pri 5 600 otáčkach a aj po túto hranicu sa motor nechá odhodlane točiť. Pľúca má na to naozaj dobré a turbo fúka akoby nič. Dynamické chúťky podporuje krátko odstupňovaná prevodovka, pričom asistent radenia odporúča radiť až nad 2 000 ot./min. a necháva motor dýchať. Výkon 85 kW (116 k) vyzerá presvedčivo, aj keď papierovo dokáže konkurencia vytiahnuť z porovnateľného objemu o viac ako 7 kW (10 k) vyššie hodnoty.

Mimo mesta sa auto cíti dobre najmä na okresných cestách. Diaľnicu zvláda dynamikou ukážkovo, no nad 110 km/h už do interiéru preniká viac hluku a malý objem si vypýta svoju daň na spotrebe. Pri 130 km/h točí motor 2 750 ot./min. a z nádrže zmizne každých 100 km takmer 10 l benzínu. Za týždeň zimného spolužitia s využívaním účinného vyhrievania sedadiel aj volantu sa spotreba ustálila na 7,5 l/100 km.

Záver Podvozok zvládal slovenské cesty s úsmevom a vodiča nepotreboval informovať o všetkých nerovnostiach či výtlkoch. Zákruty sa obratnému autu páčili a v kombinácii so svižným motorom sme si niektoré kľukaté úseky prešli opakovane. Len tak, pre radosť. Trochu väčší odpor by mohlo poskytnúť inak presné riadenie, ďalšie výčitky nemáme.

Bezpečnostné systémy dnes tvoria neodmysliteľnú súčasť nových áut a zástup strážcov sa usadil aj na palube C-HR. Strážcovia mŕtveho uhla aj udržania v jazdnom pruhu zasahujú ukážkovo, zbytočne neplašia a radarový tempomat vedel pribrzdiť a následne zrýchliť plynulo, bez trhania.

Názor autora Okrem výhľadu dozadu a spotreby nemáme proti autu vážnejšie výhrady. Zažili sme s ním veľa zábavy, pričom liek na spotrebu by mohla priniesť hybridná verzia. Dizajn niečo stojí, čo sa podpísalo na malom a horšie využiteľnom batožinovom priestore. Pokiaľ hľadáte výrazné auto s moderným interiérom a dynamickým benzínovým motorom, predstavuje Toyota C-HR zaujímavú alternatívu, ktorú nemožno prehliadnuť.