TEST Hyundai Santa Fe PHEV: Nový kráľ diaľnic?! Zabudnite na Nemecko, prichádza Kórea
Každé auto, pri ktorom dizajnéri odvážne vykročia z bežných rámcov, si vyslúži zmiešané reakcie. Nové Santa Fe to zvláda s prehľadom – hoci narástla len o päť centimetrov a teraz má dĺžku 4,8 metra, z profilu pôsobí ako skutočný terénny obor, ktorý by pokojne mohol „klamať“ a vyzerať dlhší než päť metrov.
Palec hore: priestranný interiér, kvalitné spracovanie, pohodlná jazda
Palec dole: obmedzená ťažná kapacita, len jeden motor v ponuke
Hyundai sa tentoraz nebál experimentovať s retro nádychom, ktorý je viditeľný hlavne na prednej maske, kde štvorcové tvary pripomínajú dizajn kórejských elektromobilov. Zadná časť je, úprimne povedané, takmer čisto pragmatická – vertikálne zrezaná a podriadená batožinovému priestoru. Práve ona vyvoláva u okoloidúcich najviac reakcií, a priznám sa, sama som sa pri pohľade do spätného zrkadla niekoľkokrát usmiala. Medzi zaujímavé dizajnové detaily patria grafiky v tvare „H“ vo svetlometoch, ktoré pridávajú autu osobitý charakter. Zadné svetlá nesú podobný motív, hoci pôsobia o niečo menej presvedčivo – možno niečo, čo rozdelí názory fanúšikov dizajnu.
Santa Fe akoby bolo stavané s jediným cieľom – pohodlie. Vodičská pozícia je okamžite po nasadnutí príjemná, volant pôsobí moderne a robustne – priznám sa, miestami mi pripomenul Land Rovery, čo pôsobí trochu honosne, no poteší. Predné sedadlá sú vybavené vyhrievaním, chladením a dokonca masážnymi funkciami, takže aj dlhé presuny sa dajú prežiť bez pocitu únavy či stuhnutého chrbátu.
Digitálna podpora vodiča je premyslená – Santa Fe nezabudlo na slovenské menu ani na niekoľko základných fyzických tlačidiel, ktoré sa stále hodia, keď nechcete strácať čas hľadaním ikony v digitálnom labyrinte. Predĺžený centrálny displej spolu s prístrojovým panelom poskytuje všetky potrebné informácie a pod ním sa nachádza ďalšie digitalizované menu. Ergonomika tu funguje tak dobre, že ovládanie vozidla je intuitívne a nespôsobuje žiadne zbytočné komplikácie. Palec hore si zaslúži aj praktická drobnosť: bezdrôtové nabíjanie dvoch telefónov naraz a dodatočný úložný priestor pred spolujazdcom. V týchto detailoch sa ukazuje, že Hyundai myslel na každodenné pohodlie a drobné „radosti“ vodiča aj spolujazdca.
V druhom rade sa nachádza pohodlná lavica, vybavená vyhrievaním (chladenie a masáž, žiaľ, zostáva prémiou len pre predné sedadlá), ktoré sa dajú posúvať. Cestujúci si tak môžu nastaviť svoj komfort takmer podľa vlastných predstáv, hoci stále platí, že pohodlie vpredu je o niečo lepšie. Poloha nôh v druhom rade je mierne vyššia, než by sa mi páčilo, ale nejde o výrazný problém – skôr o malý detail, ktorý si všimnete, keď sa budete naťahovať po dlhej ceste. Prístup do tretieho radu je rýchly a automatizovaný, čo je rozhodne praktické. Zadné dve sedadlá sú určené predovšetkým pre deti – dospelí by sa tam síce vošli, ale len na krátke presuny. Priestor pre nohy je tu výrazne obmedzený a komfort sa rýchlo mení na minimalistický, takže ideálne sú tieto miesta pre tých najmenších cestujúcich. Kufor je priestranný a flexibilný: so sklopenými dvoma zadnými sedadlami ponúka základný objem 711 litrov, a ak by sme do rovnej podlahy dali aj prostredné sedadlá, objem presahuje dve tisícky litrov.
Názory na pohon Santa Fe
Tie sa, podobne ako na jeho dizajn, líšia. Hyundai výrazne zredukoval ponuku motorov a nové Santa Fe je dostupné iba ako hybrid na báze 1,6-litrového preplňovaného benzínového T-GDI. Klasický hybrid ponúka výkon 158 kilowattov (215 koní), plug-in verzia má o niečo viac – 186 kilowattov (253 koní). Pohon je vo väčšine situácií veľmi príjemný – tichý, spoľahlivý a ideálny na každodenné presuny po meste či diaľnici. Problém nastáva, keď sa za auto pripojí karavan, loď alebo ťažší náklad. Vtedy sa ukazuje, že diesel s veľkým krútiacim momentom by Santa Fe veľmi prospel. Prázdna hmotnosť vozidla je 2,1 tony a maximálna ťažná kapacita dosahuje tonu (pri bežnom hybride 1,1 tony), čo je pri takomto SUV skôr limit. Pre porovnanie – menší Tucson, poháňaný dieselovým motorom, dokáže utiahnuť takmer dve tony, takže Santa Fe by určite nestratilo na prestíži, ak by malo podobnú možnosť.
Plug-in hybrid Santa Fe je cenovo prekvapivo konkurencieschopný – rozdiel oproti klasickému hybridu je len okolo 4 800 eur, čo pri cene nad 55 tisíc eur pôsobí takmer zanedbateľne. Elektrický dojazd sa pohybuje okolo 40 až 50 kilometrov, pretože batéria nemá najväčšiu kapacitu – tesne pod 14 kilowatthodín – no na bežnú každodennú jazdu to úplne stačí. Kľúčom k nízkej spotrebe je pravidelné nabíjanie. Každý, kto si batériu doma alebo v práci nabíja, dokáže počas denných presunov do sto kilometrov znížiť spotrebu na tri až päť litrov na sto kilometrov. Bez elektrickej podpory sa spotreba na diaľnici vyšplhá na desať litrov na sto kilometrov, takže nabíjanie sa pri Santa Fe skutočne oplatí.
Za volantom Santa Fe PHEV sa veľmi rýchlo dostaví pocit, že auto je navrhnuté pre ľudí, ktorí trávia v aute veľa času a nechcú po každej ceste vystúpiť unavení. Pohodlie je tu kľúčové – odpruženie si poradí aj s rozbitými cestami, akoby im chcelo povedať: „Neboj, zvládnem to za teba.“ Napriek dĺžke takmer päť metrov sa Santa Fe nikdy netvári ťažkopádne. V mestskom prostredí vám pomáha ľahké riadenie a výborný výhľad, na diaľnici zas stabilita, ktorá vo vás budí istotu. Pohon ide tak hladko, že si často musíte skontrolovať ukazovateľ, aby ste zistili, či práve idete na elektrinu alebo spaľovací motor. Prechody sú totiž takmer nepostrehnuteľné. Výkon 252 koní nepôsobí ohromujúco, ale ani to nie je jeho úlohou. Santa Fe vás nenúti naháňať sa za každým semaforom – jeho silnou stránkou je plynulosť a pokoj. V meste dokáže príjemne prekvapiť úsporou a pri mojej jazde som sa dostal na priemerných 7,4 l/100 km, a to je pri takomto veľkom SUV výsledok, ktorý stojí za pochvalu.
Adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom pruhu či systém sledovania mŕtveho uhla pracujú prirodzene a nie rušivo – necítite, že by vám auto „bralo volant z rúk“, skôr jemne koriguje, keď je to potrebné. Pochvalu si zaslúži aj odhlučnenie kabíny. Pri ustálenej rýchlosti na diaľnici nepreniká do interiéru veľa aerodynamického šumu a hluk od podvozka je dobre potlačený. Vďaka tomu môžu cestujúci pokojne viesť rozhovor, alebo si len vychutnávať hudbu z audiosystému, bez nutnosti zvyšovať hlas. Santa Fe tak pôsobí ako veľké SUV, ktoré síce zvládne aj zasneženú cestu na horskú chatu, no najlepšie sa cíti pri pohodových jazdách po diaľnici alebo okreskách. Je to skôr partner na rodinné výlety a dlhé trasy než auto, s ktorým budete dobývať kamenisté cesty.
Konkurencia pre Nemcov
Ceny Santa Fe začínajú okolo 47 000 eur, ale to je iba základná výbava s pohonom predných kolies. Ak chcete pohon všetkých štyroch kolies, pripravte sa na cenu bližšiu k 53 000 eurám. Testovacie auto malo o niečo viac doplnkovej výbavy a jeho cena sa vyšplhá na 61 350 €. Najvyšší prémiový balík navyše obsahuje trojzónovú klimatizáciu, ktorá poteší hlavne cestujúcich v treťom rade a spraví z dlhých ciest príjemnejší zážitok. Na prvý pohľad to môže pôsobiť ako poriadna suma za Hyundai, no v tejto cenovej relácii dostanete veľké, plne vybavené SUV, ktoré vo väčšine aspektov dokáže konkurovať prémiovým značkám. Ak by sme chceli porovnávať úplne „luxusnú“ prestíž, možno by interiér mohol disponovať ešte lepšími materiálmi, ale aj tak Santa Fe pôsobí veľmi kvalitne, priestranne a prakticky. A k tomu pridáva niečo, čo u prémiovej konkurencie často chýba – jedinečný tvar, ktorý neostane bez povšimnutia a dodáva autu charakter.
Verdikt
Hyundai Santa Fe je presne ten typ SUV, pri ktorom sa nechcete len tak prejsť – chcete sa v ňom usadiť, natiahnuť nohy a vychutnávať si komfort každého kilometra. Interiér pôsobí ako malý byt na kolesách – sedadlá, odkladacie priestory aj batožinový priestor sú premyslené do posledného detailu a dotvárajú pocit, že tu bolo myslené na všetko, od rannej špičky až po rodinný výlet s deťmi a psom. Plug-in hybridná verzia pridáva k pohodliu aj tichú a úspornú jazdu, a ak sa dokážete pravidelne nabíjať, Santa Fe vie byť skutočne efektívnym spoločníkom pre každodenné presuny.
Na ceste pôsobí stabilne, sebaisto a pritom nenútene – až by ste zabudli, že máte pod zadkom viac ako dve tony. Dizajnové odvážne prvky, ako štvorcové tvary prednej masky alebo grafiky „H“ vo svetlometoch, dávajú autu osobnosť a neprehliadnuteľnosť, zatiaľ čo praktické drobnosti, od bezdrôtového nabíjania dvoch telefónov po flexibilný kufor, dokazujú, že Hyundai myslel na pohodlie každého pasažiera. Santa Fe nie je najrýchlejší ani najľahší, no vďaka svojmu priestoru, komfortu a dôvtipným riešeniam je SUV, s ktorým sa dá bez obáv vyraziť kamkoľvek – a možno aj vyvolať pár úsmevov na ceste.
TEST Opel Mokka Electric: Budete sa pýtať, či je to naozaj Opel

Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!