Nečakane luxusný / Poradca pri kúpe NISSAN ARIYA

Kto zvažuje kúpu automobilu za viac ako 50-tisíc eur, ten prirodzene hľadá trvácne a hodnotné modely.

Zatiaľ čo udržateľnosť je dnes spojená s elektromobilitou, estetika je vec vkusu. Lenže sotva by sme našli niekoho, komu nový Nissan Ariya neučaruje.
Má všetky predpoklady stať sa tým správnym výberom.
Vydané  Text: 

Nissan Ariya sa účinne vyhýba konvenciám, pritom pôsobí vskutku elegantne. Dobre sa pozrite, nie sú tu žiadne dizajnérske úlety, iba zodpovedne navrhnuté detaily, ktoré tvoria zmysluplný celok. Klasické vonkajšie spätné zrkadlá a kľučky dverí budú vždy praktickejšie ako ich digitálne a zapustené verzie, zároveň ladia s aerodynamickou estetikou prednej časti. Ústredným prvkom sú samotné štandardne svetlomety s funkciou Follow Me Home ladne zúžené do hrotu, pričom pásy denných svetiel ohraničujú lesklú čelnú plochu. Toto je tá japonská čistota a precíznosť privedená do dokonalosti, ktorá umožňuje vyniknúť práve na vozidle s čisto elektrickým pohonom.

Ariya sa spolieha výhradne na osvetľovaciu techniku LED, čomu dizajnéri prispôsobili aj tvar svetlometov

Nevšedné detaily – dve antény v tvare žraločej plutvy a nápadný zadný strešný spojler

OÁZA POKOJA A ČISTOTY

Sympatie si Nissan Ariya získava nielen svojím vzhľadom, no najmä charakterom. To, čo nájdete v interiéri, môžeme bezpečne pomenovať luxusom. Nasvedčujú tomu priestorové pomery s kráľovským miestom pre nohy zadných pasažierov, materiálové vyhotovenie s mäkkými kobercami i suverénne pokojný jazdný prejav. Vďaka podvozkovej platforme CMF-EV a vysokej karosérii je vnútri svetlo a vzdušne, čo zvlášť vynikne v bledej schéme čalúnenia. Na výber je aj čierna alebo sivomodrá s kožou nappa. Nissan opakovane zdôrazňuje „japonskú DNA“ v interiéri. Ústrednými motívmi sú funkčnosť, konzistentnosť, hodnota materiálov a konečne bezúdržbovosť, keďže sú povrchy matné a štruktúrované. Drevený dekor vyzerá naozaj pekne, na dotyk je teplotne neutrálny a vďaka povrchovej štruktúre nedáva šancu nečistotám a škrabancom. Škoda len, že výrobca neponúka alternatívne obloženia. Ovládací panel klimatizácie na palubnej doske je vyhradený, akoby gravírované tlačidlá poskytujú vibračnú odozvu a simulujú skúsenosť z použitia mechanických ovládačov, reagujú pritom už na letmý dotyk. Uznávame, že toto riešenie je nielen estetické, ale v konečnom dôsledku aj praktické a bezpečné pre svoju prehľadnosť.

Správny prístup v interiéri – je viditeľne modernejší ako ostatné modely výrobcu, ale zachováva si „fyzický“ pocit z ovládania, napríklad kolieskom nastavenia výšky svetlometov

Stredová konzola je posuvná v rozsahu až 15 cm, spoločne s lakťovou opierkou si tak nastavíte aj polohu voliča prevodovky

Inzercia

Inzercia

Dedikovaný ovládací panel klimatizácie používa podsvietené dotykové tlačidlá s haptickou odozvou

Z PLATFORMY ŤAŽÍ MAXIMUM

Vráťme sa ešte k priestoru. Klimatizačná jednotka posunutá až do motorového priestoru umožnila stenčenie palubnej dosky, kompaktný panel s akumulátorom nižší posed a plochú podlahu. Kuriozitou je elektrické posúvanie celej stredovej konzoly v pozdĺžnom smere až o 15 centimetrov, spoločne s lakťovou opierkou sa posúvajú aj tlačidlá a ovládač prevodovky. – ten je kompaktný a slúži aj ako madlo na zápästie. Je to prínos pre ergonómiu a spoločne s rozsiahlou personalizáciou volantu a sedadla si tak ideálnu pozíciu nájde doslova každý. Sedenie na zadných sedadlách odhaľuje azda všetky kladné stránky platformy.

Priestor na nohy je ako v lumuzíne, ale bez stredového tunela na podlahe

Podlaha je úplne rovná, kombinácia krátkych previsov a dlhého rázvoru vytvára veľkorysý priestor na nohy a výška interiéru je porovnateľná s karosériami MPV. Práve priestor a komfort na zadných sedadlách považujeme za jednu z najsilnejších stránok modelu Ariya a batožinový priestor s vnútorným členením sa podieľajú na dobrom hodnotení od zákazníkov i novinárov. Zdanlivo za každých okolností si Nissan Ariya zachováva stabilitu, pokoj v interiéri bez hluku a „kopancov“ od pohonu, podvozok efektívne fi ltruje nerovnosti a v zákrutách pôsobí v podstate neutrálne. K pohodliu vzadu prispieva aj viacprvková zadná náprava dodávaná už v najnižšej konfi gurácii. Chvíľami môžete nadobudnúť dojem, že volant nie je mechanicky spojený s kolesami. Redukovaná spätná väzba má svoje pre aj proti, no ak je cieľom komfort, berieme to. Inžinieri z Nissanu sa netaja tým, že ich cieľom bol v prvom rade komfort. Misia splnená.

 

INOVÁCIE PRE KAŽDENNÝ ŽIVOT

Generácie japonských automobilov naučili Európanov rozumieť technologickému pokroku, ktorý bol vždy Ázii vlastný. Nissan Ariya pokračuje v tejto dobrej tradícii s tým, že zohľadňuje aj všetky európske bezpečnostné regulácie.

V testoch Euro NCAP automobil získal plný počet 5 hviezdičiek, pričom vynikol v ochrane detských pasažierov a asistenčných systémoch.

Ariya získala plný počet 5 hviezdičiek nielen v testoch bezpečnosti Euro NCAP, ale v Green NCAP

Nissan Ariya už v základnej výbave obsahuje 7 airbagov, asistent prejazdu cez križovatku, automatické núdzové brzdenie, udržiavanie v pruhu, rozpoznávanie značiek, upozornenie na premávku za vozidlom, adaptívny tempomat, sledovanie slepého uhla s aktívnym zásahom do riadenia, panoramatickú kameru, predné a zadné parkovacie senzory a tiež ProPILOT Assist s technológiou NAVI-Link. To sú funkcie, za ktoré by ste si inde priplatili.

Stupeň výbavy Evolve obsahuje aj funkciu automatického parkovania ProPILOT Park, adaptívne diaľkové svetlá, praktické elektrické zrkadlá s pamäťovou funkciou, kľúč s pamäťou a sklápaním pri cúvaní a inteligentné spätné zrkadlo. Tu nachádzame zmysluplnú implementáciu nových technológií – vonkajšie spätné zrkadlá sú klasické, preto počas jazdy vodič ocení možnosť zmeniť uhol pohľadu. Vnútorné spätné zrkadlo vo výbave Evolve je klasickým zrkadlom, až kým na ňom nezapnete obraz zo zadnej kamery. Nejde o obyčajnú cúvaciu kameru, pretože môže byť spustená počas celej jazdy.

Systém PriPILOT Park prevezme riadenie, akcelerátor, brzdy a radenie prevodových stupňov a inteligentný kľúč s pamäťou si pamätá polohu volantu, konfi guráciu sedadiel a nastavenia bočných zrkadiel – to znamená žiadne vyvolávanie nastavení z profi lu. Bezpečnosti v jazde prospieva aj 10,8“ head-up displej premietajúci obraz niekoľko metrov pred vozidlo, fakticky dokáže nahradiť 12,3“ digitálny prístrojový panel za volantom. Smartfón sa ukladá do indukčnej nabíjačky pod lakťovou opierkou, čo je správne riešenie – namiesto displeja mobilu má vodič používať bezdrôtovú konektivitu Androidu a iOS a integráciu hlasového asistenta Amazon Alexa.

SLOVENSKÁ PONUKA

Elektromobil Nissan Ariya si môžete zadovážiť v štyroch konfi guráciách. Na výber sú dva stupne výbavy, Advance a Evolve, a tri varianty pohonu. Najdostupnejšou verziou Nissanu Ariya je Advance 63 kWh 2WD, ktorá ponúka pôsobivý výkon 160 kW (214 k) a silu 300 Nm. Pre väčšinu ľudí je to priam závratná hodnota. Verzie s 87 kWh akumulátorom pritom ponúkajú ešte viac: 178 kW (238 k) a 225 kW (301 k), najvýkonnejší variant disponuje dvojmotorovým pohonom všetkých kolies e-4ORCE a dvojnásobným krútiacim momentom až 600 Nm. Avizovaný dojazd je v závislosti od verzie 398 až 525 kilometrov, k čomu prispieva aj tepelné čerpadlo, ktoré má Ariya už v základnej výbave (!).

Systém ohrevu batérie sa automaticky aktivuje na začiatku rýchleho dobíjania batérie a zastaví sa na konci dobíjania. Aby sa ešte viac zlepšil výkon rýchleho nabíjania, zákazníci môžu manuálne zapnúť systém ohrevu pred začiatkom nabíjania, aby batéria už mala optimálnu teplotu. Systém chladenia batérie je automatický a podľa slov automobilky manuálny zásah je potrebný len veľmi zriedka. V praxi to znamená nielen menej časté nabíjanie, ale predovšetkým možnosť plnohodnotného využitia auta, o ktorom často píšu internetoví kritici ako o najväčšej výzve pre elektromobilitu.

Elektrické SUV disponuje nabíjacím výkonom 130 kW jednosmerným prúdom, pričom všetky verzie sú štandardne dodávané s 7,4 kW palubnou nabíjačkou. Odporúčame zabezpečiť si výkonnejšiu 22 kW verziu za rovných tisíc eur, ktorá výrazne zrýchli nabíjanie na striedavom prúde. Významným pomocníkom v dosahovaní dlhšieho dojazdu je jazdný profi l ECO a tiež režim plachtenia hneď po tom, čo uvoľníte akceleračný pedál.

S pohonom e-4ORCE je Ariya pripravená aj na sneh, má na to vyhradený jazdný režim

Rekuperácia je tu pritom tiež, a veľmi dôrazná, s pomocou funkcie e-Pedal step možno jazdiť v meste takmer bez brzdy. Tieto funkcie dostanete bez ohľadu na zvolený stupeň výbavy, vo verzii s pohonom e-4ORCE je bonusom jazdný profi l Snow. Nissan Ariya je možné zadovážiť si v desiatich lakoch karosérie, pričom základom ponuky je moderná šedá Ceramic. Metalizácia Gunmental je za príplatok 800 €, rovnako ako prémiový zelený odtieň Aurora a čierny Pearl, za vizuálne pútavé dvojtónové prevedenie si predajcovia vypýtajú 1 300 €. Príznačný medený lak AKATSUKI patrí práve k týmto dvojtónovým variantom.

 

PONUKA BEZ DILEMY

Automobilka Nissan stavia zákazníka pred pomerne jednoduchú voľbu. Už najnižšia konfi gurácia Advance 63 kWh 2WD za 50 990 € ponúka prekvapivý výpočet položiek výbavy, ktoré sú u iných značiek príplatkové, a výkon pohonu je nadštandardný.

Za príplatok 3 000 € dostanete špičkovú výbavy Evolve, ktorá obsahuje ventilované predné sedadlá, vyhrievanie zadných, 20” disky kolies a ďalšie v článku spomenuté funkcie. Následne sa zákazník rozhoduje už len o pohone a farbách, pričom vrcholom ponuky je najvýkonnejšia verzia s pohonom e-4ORCE modelu za 65 490 €.

Vyššie zmieňovaný pokoj prinesie Nissan Ariya aj z iného uhla pohľadu, toho racionálneho. Výrobca štandardne poskytuje na trakčný akumulátor záruku 8 rokov alebo 160-tisíc kilometrov, ďalej 5 rokov alebo 100-tisíc kilometrov na samotný elektrický pohon a tri roky alebo 100-tisíc kilometrov na samotné vozidlo. Kto má záujem, za 710 € si môže zabezpečiť päťročnú záruku.

Pre koho je ktorá motorizácia ideálna?

63 kWh / 2WD 87 kWh / 2WD 87 kWh / e-4ORCE
druhé auto do rodiny odporúčame na zváženie menej vhodné
rodina odporúčame ideálne odporúčame
seniori ideálne na zváženie menej vhodné
mladý pár odporúčame ideálne odporúčame
podnikateľ odporúčame ideálne na zváženie
  • DRUHÉ AUTO DO RODINY: Predpokladáme predovšetkým mestskú prevádzku a málo najazdených kilometrov.
  • RODINA: Dlhšie cesty aj po diaľnici, využívanie aj na jazdy po meste, občas plné zaťaženie, bežný nájazd kilometrov.
  • SENIORI: Pokojná prevádzka skôr na kratšie vzdialenosti, jazda po meste, veľmi málo najazdených kilometrov.
  • MLADÝ PÁR: Vyššie nároky na dynamiku, využívanie na dlhé vzdialenosti, každodenné jazdenie po meste.
  • PODNIKATEĽ: Uvažujeme s vyšším počtom najazdených kilometrov, častejšia jazda na dlhšie vzdialenosti a po diaľnici
Verzia 63 kWh / 2WD 87 kWh / 2WD (TIP REDAKCIE) 87 kWh / e-4ORCE
Karoséria 5-dverové SUV 5-dverové SUV 5-dverové SUV
Pohon 2WD (pohon predných kolies) 2WD (pohon predných kolies) AWD (e-4ORCE, dva motory)
Palivo Elektrina Elektrina Elektrina
Prevodovka/počet stupňov automatická automatická automatická
Najvyšší výkon kW (k). 160 (214) 178 (238) 225 (301)
Najvyšší krút. moment Nm  300  300  600
Dĺžka × šírka × výška/rázvor mm 4 595 × 1 850 × 1 660 / 2 775 4 595 × 1 850 × 1 660 / 2 775 4 595 × 1 850 × 1 660 / 2 775
Batožinový priestor dm³ 468 468 415
Najvyššia rýchlosť km/h 160 160 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h s 7,5 7,6 5,7
Kombinovaná spotreba kWh/100 km

ADVANCE: 17,6 

EVOLVE: 17,8

18,4  19,9 
Kapacita akumulátora kWh 63  87 87
Dojazd (WLTP) km

ADVANCE: 403

EVOLVE: 398 

525 509
Základná cena €

Advance: 50 990

Evolve: 53 990

61 490 65 490
NÁŠ NÁZOR Základná motorizácia nikoho nesklame a jedine v tejto verzii je na výber z dvoch stupňov výbavy. Treba uznať, že výber najnižšej verzie nemožno považovať za vynútený kompromis. Najdlhší dojazd, vysoký výkon a plná sériová výbava sú dôvody, prečo je práve táto verzia zdanlivým ideálom. Športový jazdný režim dokáže robiť s 238 koňmi divy, zatiaľ čo veľká batéria a režim ECO sa postarajú o menej časté nabíjanie. Kto vie, že bez pohonu všetkých kolies nevyužije svoje auto naplno, pre toho bude ultimatívna konfigurácia 87 kWh e-4ORCE jedinou voľbou. Pridanou hodnotou je vyhradený jazdný režim Snow.

 




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




ODPORÚČANÉ