PRVÝ TEST BMW Z4 M40i: Zábava pre náročných

Ide zrejme o najšportovejšie BMW súčasnosti a zároveň najpodceňovanejší model v produktovom sortimente automobilky

Vydané  Text: 

Continental pneumatiky

BMW Z4 je snovým autom chlapcov, o tom nie sú žiadne pochybnosti. Totiž, ide o športové auto s pôsobivým charakterom, ktoré je navyše ešte ako-tak cenovo dostupné, na rozdiel od opulentných športiakov typu Bentley Continental. Zaraďuje sa tak do prestížnej skupiny vozidiel, ktoré sú považované za čosi typické pre „lepších ľudí“, zároveň ešte dosť dostupné na to, aby sny o nich boli realistické.

Aktuálna generácia modelu Z4 naďalej ostáva verná tomu, čo generácia súčasných tridsiatkov začala vnímať prostredníctvom modelu Z3, teda nepodľahla trendom a naďalej je klasickým automobilom roadsterom a kabriom. Dlhá predná kapota, krátka zadná časť, dvojmiestny interiér, výkonný pohon, automaticky skladateľná strecha, to všetko je ako z učebnice o frajerine.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Pokiaľ ide o verziu M40i, podľa niektorých, čo auto jazdili, ide zrejme o najšportovejšie BMW súčasnosti a najmenej docenený model v produktovom sortimente automobilky.

 

Ceny a výbavy

BMW nám ponúklo možnosť absolvovať deň s novým modelom Z4 M40i, ktorý predstavuje vrchol ponuky tohto príťažlivého športiaka s klasickými tvarmi. Zatiaľ čo štandardná verzia BMW Z4 Roadster sDrive20i (145 kW s manuálnou prevodovkou) je v predaji od 48 500 €, verzia M40i začína už na 67 000 €.

Sériová výbava modelu M40i obsahuje položky ako adaptívne M tlmiče, športové brzdy M Sport, kožený športový volant M, športové sedadlá M Sport, aerodynamický balíček M či lesklý paket M high-gloss Shadowline – BMW má pritom v ponuke aj vylepšenú verziu tohto balíčka, za ktorý si priplatíte 258 €. Farebné logá BMW M 50 Years Emblems auto dostalo zadarmo.

 

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

V nami testovanom modeli bola nakonfigurovaná aj bohatá príplatková výbava, ako 19-palcové disky kolies V-spoke 772 M Bicolour Jet Black, za 1137 €, čierne spätné zrkadlá za 119 €, elektrické ovládanie vodičovho sedadla s pamäťou za 1240 €, parkovací asistent za 620 eur, ďalej audiosystém Harman Kardon za 537 €, Business Class Package za 1378 € či Innovation Package za 3739 €. Ten krásny fialový lak karosérie, ktorý zdanlivo mení svoj odtieň podľa svetelných podmienok, Thundernight metallic, si žiada doplatok ďalších vyše tisíc eur.

Mimochodom, rovnaký fialový lak, no lacnejší o takmer dvesto eur, poznáme napríklad z modelu BMW M240i xDrive (prvý test BMW M240i xDrive).

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

 

Business Class Package obsahuje položky ako vyhrievanie volantu a sedadiel, podporu bedier a automatické posúvanie pri nastupovaní a vystupovaní. Innovation Package obsahuje položky ako adaptívne LED svetlomety, funkcie pre podporu riadenia Driving Assistant a adaptívny tempomat, head-up displej či prístrojový panel BMW Live Cockpit Professional. Ak chcete aj servis Inclusive na 5 rokov alebo 100 000 km, doplatíte ďalšiu vyše tisícku.

Základová cena verzie M40i tak vzrástla o 11 915 € na celkových 78 915 €. Nie je to auto pre každého, lenže stále ho môžeme považovať za relatívne cenovo dostupné, ak zohľadníme aktuálny ceny nových „bežných“ áut na trhu.

 

Sledovať jediný cieľ – užívať si jazdu

Okamžite po prebratí auta sme pomocou na to vyhradeného tlačidla, ktoré je veľmi neprakticky hneď vedľa elektronickej parkovacej brzdy, otvorili strechu a vydali sme sa rovno na diaľnicu. Predchádzalo tomu pôsobivé zadunenie sprevádzajúce štart motora, ktoré spoľahlivo zaujme všetkých ľudí okolo. Nie je to ten prvoplánovo nápadný hlučný prejav, ale čosi, čo nevyruší rodičov s deťmi na prechádzke, no svojou masívnosťou a hĺbkou poteší uši azda každého.

Už prvé metre za volantom BMW Z4 dávajú tušiť, že toto nie je auto pre obyčajníkov – jednak púta priveľa pozornosti, podľa nášho názoru tej pozitívnej, zároveň nepatrí pohodlným automobilom.

Z4 je nízke a pomerne stiesnené aj napriek tomu, že predná kapota sa zdá byť podstatne dlhšia ako pri akomkoľvek bežnom SUV a vzbuduje tak dojem, že vlastne nejde o malé vozidlo. Čaro dlhej kapoty zvýrazňuje nízky posed, ktorý takisto nie je pre každého. Veď už len posadenie sa do sedadla a vystupovanie z neho môže byť pre mnohých výzvou.

 

Toto sú však veci, s ktorými budúci majiteľ vozidla ako BMW Z4 počíta alebo ich bude rád ignorovať, pretože v prípade tohto automobilu ide o jazdné výkony.

Verzia M40i znamená pohon zadných kolies prostredníctvom športovo naladenej automatickej prevodovky Steptronic Sport, Verzia je špecifická tým, že pod prednou kapotou má radový šesťvalec so zdvihovým objemom tri litre, pričom maximálny výkon dosahuje 250 kW (340 k).

 

Na auto takýchto proporcií a so zadným pohonom je to dosť na to, aby ste si užili každú jazdu, a to bez ohľadu na jazdný režim. Je tu totiž aj jazdný profil Eco Pro, ktorý síce na dynamike vozidla uberie, no to ešte stále svojimi schopnosťami dopraje radosť z jazdy. Teda domnienka, že by ekologický-ekonomický režim tomuto autu škodil, nie je správna.

Samozrejme, že športový jazdný režim typický červenými akcentmi v grafickom prostredí prístrojového panela a infotainmentu, prejav vozidla v každom ohľade okorení. Akusticky, tvrdosťou podvozka, v citlivosti akceleračného pedála a vôbec nuansami v riadení.

Celková tuhosť riadenia a ovládacích prvkov je akurátna, tak to má byť. Auto dáva vodičovi spätnú väzbu, spočiatku sa trocha prieči, aby ste nebáli pevne uchopiť volant a vziať riadenie do svojich rúk. Naopak, pedále sú v športovom režime citlivé na každý milimeter pohybu špičky nohy.

Akcelerácia z nuly na rýchlosť 100 km/h prebehne už za 4,5 sekundy, čo za sprievodu bombastického zvuku motora a výfuku zásadným spôsobom dáva na frak oveľa silnejším a rýchlejším elektromobilom – benzín má svoje nezameniteľné čaro. Pri teste modelu M240i xDrive sme napísali, že ho charakterizujú vlastnosti ako výbušnosť, drzosť, razantnosť, tuhosť, bojovnosť – to isté platí aj pre Z4 M40i, lenže s prídavkom, že predsa len dobre zvláda aj pokojnú miernu jazdu. Ak zatiahnete strechu (do rýchlosti max. 50 km/h), budete ešte počuť aerodynamický hluk a jazda nebude celkom tichá, stále však ani na diaľnici nebudete musieť zvyšovať hlas, aby ste sa počuli so spolujazdcom.

Poteší aj skutočnosť, že s pohonom zadných kolies vám počas bežných aj mierne dynamickejších jázd nehrozí strata kontroly. Z4 M40i za normálnych okolností jazdí, akoby malo poháňané obe nápravy, ani pri dramatickom zrýchlení do zákruty nebadať akékoľvek odchýlky zadnej časti od mieneného smeru jazdy.

Naša nasledujúca skúsenosť s BMW Z4 M40i nebude už len niekoľkohodinová prvá jazda, z ktorej väčšinu zabralo fotenie a prevažne diaľničné tempo jazdy, ale aj odhalenie hraníc jazdných výkonov. Z prvej skúsenosti si odnášame predovšetkým pozitívne dojmy aj preto, že nám vyšlo ideálne počasie na otvorenú strechu: 22°C a nulové šance na zrážky. Ocenili sme prejavy motora, dobre spracovaný interiér a celkový charakter vozidla.

 

Technické údaje BMW Z4 M40i (G29) 2023

  • Motor: benzínový, radový 6-valec, 4 ventily, 2 998 cm3
  • Pohon zadných kolies, 8-stupňová automatická prevodovka
  • Max. výkon: 250 kW (340 k) pri / 5000 – 6500 ot./min
  • Max. krútiaci moment 500 Nm pri 1600 – 4500 ot. /min
  • Max. rýchlosť: 250 km/h
  • Akcelerácia 0-100 km/h: 4,5 sekundy
  • Rozmery: Dĺžka/šírka/výška 4 324 / 1 864 / 1 304 mm
  • Šírka vrátane zrkadiel (strana vodiča/spolujazdca) v mm 2024 (1018 / 1006)
  • Rázvor 2 470 mm
  • Priemer otáčania 11 m
  • Svetlá výška 114 mm
  • Pohotovostná hmotnosť1640 kg
  • Celková hmotnosť max. 1860 kg
  • Nosnosť 295 kg
  • Povolené zaťaženie nápravy prednej/zadnej 880 / 995 kg
  • Pneumatiky vpredu 255/40 ZR18 95 Y
  • Pneumatiky vzadu 275/40 ZR18 99 Y
  • Kombinovaná spotreba podľa WLTP: 8,1 l/100 km
  • Objem nádrže 52 litrov
  • Emisie CO2: 183 – 184 g/km




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »