TEST MG EHS: Čínsky plug-in hybrid nenecháva európsku konkurenciu chladnou. Aké je jeho dielenské spracovanie?

Otestovali sme čínsky plug-in hybrid MG EHS a prinášame vám naše dojmy. Má sa tradičná konkurencia začať obávať o svoje postavenie?
Vydané  Text: 
Možno ešte pred pár rokmi by sme bez okolkov povedali, že čínske auto na európskom trhu určite neprerazí. Tamojší trh je totiž úplne iný ako ten náš a predovšetkým na kvalitu spracovania a bezpečnosť sa kedysi nekládol najväčší dôraz. **Čína však v posledných rokoch urobila obrovský skok vpred**, čoho dôkazom je aj silná ofenzíva orientálnych značiek na trhy „starého kontinentu“. Pomerne zaujímavým kúskom je aj MG EHS. Plug-in hybrid s ambíciou ohroziť etablovanú európsku špičku. ### MG Made in China Niektorí z vás možno poznajú automobilku MG ako výrobcu, ktorý kedysi v Európe predával malé športové autá. Časy sa však menia a pôvodne britská značka dnes patrí do čínskeho koncernu SAIC Motor. Okrem majiteľa sa zmenila aj ponuka. MG síce tvrdí, že všetky modely vznikajú s odkazom na minulosť, no aktuálne má tento výrobca na našom trhu k dispozícii dvojicu SUV modelov. Menším a lacnejším z nich je MG ZS, ktorého konkurenciou sú napríklad Dacia Duster, eventuálne SEAT Ateca, Jeep Compass. No a potom je tu väčší model s označením EHS, ktorý si trúfa na najzaujímavejšiu európsku kategóriu a konkuruje modelom ako Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan, Kia Sportage alebo BMW X1.
Spredu môže MG EHS pôsobiť ako Mazda. Čínania však dizajn prepracovali a dali mu osobitý charakter.
Dovolím si teda tvrdiť, že MG to v Európe pri pohľade na konkurenciu nebude mať ľahké. Potenciálneho zákazníka musí zaujať nielen po stránke dizajnu, ale predovšetkým kvalitou a priaznivou cenou. Darí sa mu to? ### Nečakane veľké Moje prvé stretnutie s týmto modelom bolo paradoxne až v momente, keď som si ho preberal na štandardný redakčný test. Osobne som mal skôr menej náročné očakávania a možno aj preto som bol celkom prekvapený, keď som zhliadol, aký kus auta predomnou stojí. Už počas preberania som mal istú chvíľku kedy som si mohol detailnejšie pozrieť lícovanie dielcov karosérie a dielenské spracovanie exteriéru.
Zadné partie zase môžu evokovať Mercedes-Benz. Ako celok však MG EHS posobí uhladene a chyby nenachádzam ani na dielenskom spracovaní karosérie.
MG ukázalo, že Čína skutočne napreduje a slová o mizernom spracovaní už dnes nie sú na mieste. Dokonca by som rád vyslovil tichú prosbu smerom k Európe. **Ak by všetci európski výrobcovia mali aspoň takú kvalitu spracovania exteriéru ako MG EHS, získali by určite viac zákazníkov, ako majú teraz**. Chcem tým povedať, že na aute som skutočne nenašiel zásadnejšiu chybu. ### Inšpirácia v Európe Kvalitou spracovania sa teda SAIC Motors výrazne inšpiroval v Európe, ba čo viac, v mnohých ohľadoch sa Európa môže inšpirovať ním. Z hľadiska onej inšpirácie by som možno ešte chvíľku zostal pri exteriéri. Nedá sa nevšimnúť decentné kopírovanie vzhľadu japonských a nemeckých modelov. Avšak prečo nie? MG zobralo to, čo je dobré na autách od Mazdy a Mercedes-Benz a aplikovalo to pod perom svojich dizajnérov na pohľadné SUV.
Predné svetlá sú dostatočne silné aby dokázali rozjasniť cestu pred vami aj v noci za dažďa. Na vyrhnej hrane osvetlenej plochy však majú modrý pás, ktorý môže unavovať oči a pôsobiť pre protiidúce autá nepríjemne.
V podobnom duchu sa nesie aj interiér. Nedá sa nevšimnúť pokukovanie po BMW či Hyundai, no opäť sa to skĺbilo do celku, ktorý nekričí a automobilky kvôli nemu nebudú zbrojiť svojich právnikov podkladmi k patentovým prihláškam. Proste a jednoducho, MG zobralo to, čo funguje a prevtelilo to do svojej predstavy o tom, ako má vyzerať SUV. ### 10 stupňov Dosť bolo k vzhľadu. Na to si môže každý urobiť svoj názor z fotiek a videí. Mňa osobne najviac zaujal pohľad na špecifikácie. Tie totiž uvádzajú, že pod kapotou drieme benzínová „jedna-päťka“ spoločne s elektromotorom a až **10-stupňovou automatizovanou prevodovkou**. Práve počet stupňov prevodovkovej skrine ma zaskočil. Zvyčajne s totiž v Európe zvyknutí na menšie číslo. Po dôkladnom preskúmaní som však zistil, že nie je desať, ako desať.
10-stupňová prevodovka sa skladá z dvoch segmentov. Väčší z nich s celkovo až šiestimi prevodovými stupňami je určený pre spaľovací motor. Menší zase slúži pre potreby elektromotora.
Samotná prevodovka sa totiž skladá z dvoch segmentov. Prvý je určený výhradne pre spaľovací motor. Ten má 6 stupňov. Druhý segment zase slúži pre potreby elektromotora a má štyri stupne. Dokopy je to teda desať, aj keď je pravdou, že sa asi nikdy nestane, že by auto malo zaradenú „desinu“. ### Alchýmia pod kapotou Ako to teda funguje? Spaľovacia jednotka s objemom 1 490 ccm nesie označenie TGI. Nenechajte sa zmiasť. Nejde o označenie Volkswagenu, kedy takýto motor spaľuje CNG. Ide o motor čínskeho pôvodu naladený na maximálny výkon 119 kW. Jemu je určených už zmienených 6 prevodových stupňov. Ak ste už niekedy zažili jazdu s týmto typom prevodovky, určite viete, že plynulosťou sa nevyrovnáva moderným skriniam, ktoré nájdeme v európskych modeloch. Radenie stupňov je pomerne pomalé a je medzi nimi cítiť čiastkový úpadok výkonu. Samotný prechod z nižšieho stupňa na vyšší je sprevádzaný približne sekundu až sekundu a pol dlhým oknom, kedy dochádza k synchronizácii rýchlosti kolies prevodovky pred zaradením. Nie je to nič hrozné, no jednoducho je radenie rýchlostí citeľnejšie.
Motor je zapustený pomerne hlboko pod kapotu. Nevýhodou je, že jeho spodok nie je žiadny spôsobom krytý. Do priestoru pre motor sa teda dostáva pomerne veľa nečistôt z cesty.
Ostatné štyri stupne sú určené pre elektromotor s výkonom 90 kW. Nestáva sa často, že sedíte v aute, ktoré aj pri elektrickom režime radí. Pravdupovediac, nepamätám si či som niekedy sedel v takom aute. No ale všetko je raz po prvýkrát. Prevodové stupne elektromotora sú poskladané tak, že do rýchlosti približne 80 km/h auto využíva len jeden stupeň. Následne pri tejto hranici preradí a ide až do maximálnej povolenej rýchlosti pre elektromotor. Zvyšné dva stupne sú teda pravdepodobne určené na hybridný štýl jazdy, kedy sa elektromotor snaží dorovnávať výkonové okná spaľovacieho motoru pri preraďovaní a dáva autu celkom slušnú dynamiku. ### A čo ten volant? Systémový výkon 190 kW je aj pri pohľade na špecifikácie konkurencie pomerne slušný. Veď napríklad taký Hyundai má v plug-in hybridnom Tucsone výkon 195 kW. Vzhľadom na hmotnosť auta 1 812 kg je teda výkon dostatočný. Podobne je to aj s rozložením hmotnosti. Spaľovací motor s elektromotorom poháňajú prednú nápravu. Batéria s celkovou kapacitou 16,6 kWh (použiteľných je 14,9 kWh) spoločne s 37-litorovou nádržou drieme pod zadnými sedadlami a v spodnej časti batožinového priestoru. Hmotnosť je teda viac-menej rovnomerne rozložená po celej dĺžke auta.
Výborné spracovanie interiéru. Osobne mu z tohto pohľadu naozaj nemám čo vytknúť.
To má za následok **celkom predvídateľné správanie auta**. **Dobre nastavený podvozok dokáže filtrovať nerovnosti bez väčších problémov**, no nechýba mu charakteristický prejav veľkých SUV. Jedinou slabinou je za mňa príliš umelá charakteristika riadenia. V stredových polohách je v stĺpiku riadenia cítiť akýsi umelý odpor, ktorý má mať za následok športový dojem z ovládania auta. Pre mňa osobne to však bolo príliš neosobné a niekedy aj celkom umelé. ### Hybridný plug-in hybrid Nakoľko ide o plug-in hybrid, určite mnohých z vás zaujme aj jeho celkový dojazd na elektrickú energiu či rýchlosť nabíjania. MG oficiálne udáva, že na jedno nabitie by malo EHS prejsť až 52 kilometrov. Osobne sa mi túto hranicu nepodarilo dosiahnuť, a to predovšetkým preto, že auto sa správa inak, ako tradičné PHEV. Aj pri plne nabitej batérii a zapnutom režime EV sa riadiaca jednotka stará o čo najoptimálnejšie riadenie zdrojov. Celkovo som tak bez zapojenia spaľovacieho motoru nedokázal prejsť viac ako 28 kilometrov. Avšak nevravím, že potom došlo k vybitiu batérií. Práve naopak. Zostávalo v nich ešte približne 47% energie. Viem si teda predstaviť, že v teplejšom počasí by auto zmienených 52 kilometrov dosiahlo.
Nabíjací výkon je len 3,7 kW. Konkurencia už dnes ponúka výkon aj dvojnásobne vyšší. Takto nabijete akumulátor s celkovou kapacitou 16,6 kWh za 4,5 hodiny.
Celkovo sa mi počas testu podarilo najazdiť niekoľko stoviek kilometrov s vyššou spotrebou, akú poznáme z tunajších PHEV. 6,4 litra na 100 km a 3,7 kWh/100 km sa môže zdať veľa, no z mojich zistení vyplýva, že skôr ako plug-in hybrid MG EHS v zime využijete, ako klasický hybrid. Poslednou nevýhodou z hľadiska pohonu môže byť **relatívne pomalé dobíjanie batérie**. Palubná sieť totiž podporuje maximálny výkon len 3,7 kW. Akumulátor tak dokážete z nabíjacej stanice alebo wallboxu dobiť už za 4,5 hodiny. ### Žiadne smradľavé lepidlo Poďme teraz ešte na chvíľku do interiéru. Kto by čakal lacné plasty, smrad lepidla a nekvalitné spracovanie, tak ten by zostal sklamaný. Naopak, MG EHS disponuje interiérom s vysokým dielenským spracovaním. Na palubnej doske nič nevŕzga. Celá je potiahnutá do imitácie kože s príjemným červením prešívaním. Jej vrch je potom vyrobený z mäkčených plastov. Podobné spracovanie vidím aj na obložení dverí či na stredovej konzole. Športový volant padne do ruky ako uliaty. Horšie je na tom jeho správanie, ktoré som opísal už vyššie.
Pred vodičom sa na digitálnom prístrojovom štíte s uhlopriečkou až 12,3-palca zobrazuje veľké množstvo užitočných infoirmácií.
Na mieste klasických budíkov sa rozprestiera obrovský displej s uhlopriečkou 12,3-palca. Ten má navyše výborné rozlíšenie a zobrazuje širokú paletu informácií. Za zmienku stojí napríklad aktuálne využitie prúdu a napätia elektromotora a batérie alebo dokonca aj otáčky jednotlivých motorov. **Takýto prehľad som nemal doposiaľ v žiadnom testovanom aute.** ### Čo viac dodať Stredová konzola s inšpiráciou od BMW a Hyundai má taktiež solídne spracovanie a slušnú ponuku odkladacích priestorov. Všetky dôležité tlačidlá sú vyvedené pod výduchy klimatizácie. Samotnú teplotu a rýchlosť prúdenia vzduchu síce nastavujem cez displej, no jeho odozva je dostatočne rýchla a taktiež aj reakcie na jednotlivé príkazy sú plynulé. Jedinou jeho nevýhodou boli občasné výpadky infotainmentu. Za zmienku stojí napríklad stlmenie audiosústavy pri zapnutej smerovke či naozaj zlé rozlíšenie a obrazové podanie parkovacej kamery. Och a aby som nezabudol, MG EHS ponúka možnosť 360-stupňového náhľadu okolia auta rovnako, ako nemecká prémiovka. Mapové podklady tiež nepatria k tomu najmodernejšiemu, čo je na trhu, no viem si predstaviť, že v priebehu aktualizácií sa posunú výrazne napred.
Kruhové výduchy klimatizácie po bokoch palubnej dosky sú príjemným spestretním interiéru. Zaujmu aj celkom nelogické umiestnenie kontrolky mŕtveho uhlu mimo zrkadla. Častokrát som ho počas testu prehliadol.
[CAR id=17168]




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.


ODPORÚČANÉ