Testy

Pod záťažou / Test SsangYong Musso Grand

Pod záťažou / Test SsangYong Musso Grand (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č.12/2022)

V meste je každý pán a aj keď sme už SsangYong Musso Grand skúšali aj v jemnom teréne, nie je to nič, čo by sme nazvali ako skutočný test jeho potenciálu. Vybrali sme sa preto na Off-Road Ring pri Slovakia Ringu, aby sme ho preverili trochu poctivejšie. A keďže pickupy sú aj o schopnosti nosiť náklad, naložili sme na korbu europaletu s nákladom vážiacim približne 350 kg. Treba povedať, že sme ju museli umiestniť na dĺžku, pretože na šírku by sa medzi podbehy zmestila iba veľmi tesne. Možno by to šlo, ale chceli sme si byť istí, tak sme ju umiestnili na dĺžku. Riadne sme ju pripevnili o štyri kotevné oká na korbe (pretože neplánujeme jazdiť po rovinke) a vyrazili sme.

Pod záťažou / Test SsangYong Musso Grand (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č.12/2022)
Pod záťažou / Test SsangYong Musso Grand (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č.12/2022)

So sebou!

Musím sa priznať, že som bol prekvapený, ako veľmi klesol podvozok pod našou záťažou, keďže predstavovala menej než polovicu z toho, čo Musso Grand podľa papierov znesie (cca 800 kg). Na druhej strane ešte stále zostala autu nadpriemerná svetlá výška. Treba dodať, že testovaný kus má príplatkovú 5-prvkovú tuhú zadnú nápravu zameranú viac na komfort. V ponuke je aj jednoduchšia, vybavená listovými perami, ktorá znesie ešte vyššiu záťaž (až 1 000 kg).

Ako sa jazdí s takýmto nákladom? Musím povedať, že veľmi dobre. Je cítiť, že podvozok je na záťaž stavaný a kým prázdne Musso sa trošku natriasa a poskakuje (úplne bežný jav pri všetkých pick-upoch s výnimkou možno Raptora), zaťažené sa riadne upokojí a komfort na palube sa výrazne zlepší. Jasné, zrýchlenie sa otupí, ale to vôbec neprekáža, pretože 2,2-litrový diesel dokáže pohnúť s naloženým pick-upom veľmi presvedčivo.

Pod záťažou / Test SsangYong Musso Grand (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č.12/2022)

V zákrutách auto zostáva príjemne stabilné a ak sa občas aj pozabudnete, že máte na korbe náklad, nič zásadné sa nestane. Ak nič iné, za mokra prestanete mať problém s trakciou zadnej nápravy, kde musí za bežných okolností dosť často zasahovať trakčná kontrola. Brzdy si s nákladom poradili aj pri dynamickej jazde, rovnako tak 6-stupňová automatická prevodovka nijako nedávala najavo, že by bola v nejakom neštandardnom režime. Musím povedať, že jazda s nákladom sa mi vďaka väčšiemu komfortu natoľko zapáčila, že by som si možno trochu ľahší náklad nosil neustále so sebou. Spotreba totiž stúpla iba minimálne.

Pod záťažou / Test SsangYong Musso Grand (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č.12/2022)

V teréne

Skutočná zaťažkávacia skúška však prišla až v teréne. Ten si nás počkal naozaj pripravený: dážď spravil z prašných ciest blato, čoho som sa vzhľadom na celoročné obutie dosť obával. Ukázalo sa, že som sa nemusel. So zaradenou štvorkolkou síce Musso Grand dosť stratilo z obratnosti najmä na mokrej tráve, zato trakciu malo aj vďaka zaťaženému zadku neochvejnú.

A znížená svetlá výška taktiež nepredstavovala žiaden problém, až kým som v areáli Off-Road Ringu nenarazil na ozaj hlboké koľaje. Vlny aj kríženie náprav zvládlo Musso Grand napriek mazľavému povrchu úplne bez zaváhania.

Pod záťažou / Test SsangYong Musso Grand (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č.12/2022)

Po aktivácii redukcie sa dokázalo aj na nevhodných gumách vyšplhať ozaj strmým svahom. Cestou dolu som zas vyskúšal asistent zjazdu z kopca, ktorý fungoval presne tak, ako mal. Len čo zacítil kopec, začal jednotlivo regulovať brzdný účinok na každom kolese, aby zabezpečil autu maximálnu trakciu a zároveň ovládateľnosť, čo bežné použitie bŕzd často vylučuje.

Pod záťažou / Test SsangYong Musso Grand (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č.12/2022)

Nakoniec som teda bol z pick-upu Musso Grand veľmi príjemne prekvapený. V teréne sme ho rozhodne nešetrili a ani s nižšou svetlou výškou nemal žiaden problém poradiť si s väčšinou prekážok, ktoré sme mu predstavili.

Ešte pár slov k ovládateľnosti: vynikajúce riadenie dáva vodičovi priestor naozaj precítiť priľnavosť terénu. Má dlhší prevod a je príjemne ľahučké, ale zároveň v ňom pekne cítiť informácie od predných kolies.

V skutočne ťažkom teréne s väčším gripom (napríklad na skalách) by sa možno hodili trošku ostrejšie reakcie na plyn, ale to už naozaj vymýšľam. Test dopadol super a SsangYong neprestáva príjemne prekvapovať!

Prečítajte si aj:


Sako a monterky / Test SsangYong Musso Grand Premium 4WD 2.2 e-XDI

Juraj Hrivnák


Pod záťažou / Test SsangYong Musso Grand (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č.12/2022)
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Magazín

Cesta k udržateľnosti so spoločnosťami Shell a Hyundai

Na cestu udržateľnosti sa vydáva čoraz viac vodičov. Aj keď jazdia autom, vyberajú si výrobky, ktoré čo najmenej zaťažujú životné prostredie a našu planétu. Dnešní spotrebitelia očakávajú, že známe značky budú ponúkať udržateľné alternatívy výrobkov a služieb. Preto spoločnosti Shell a Hyundai spojili svoje sily a prišli s radom mazív Shell Helix Ultra AH 0W, ktoré sú uhlíkovo neutrálne.