Testy

Sen rýchleho otecka / Minitest VW Tiguan R

Najpredávanejšie SUV v Európe sa dočkalo plnohodnotného spojenia s písmenom R. Žiaden vizuálny paket! Tiguan R dostal plnohodnotnú techniku z ostrých modelov R a z bežného rodinného SUV sa tak stáva zviera. Ako ho spoznáte? Vzhľadovo veľmi ťažko. Navonok nepôsobí nijak okázalo ani pompézne, no jedna vec ho predsa len prezradí. Štvorica výfukov v zadnom nárazníku jasne ukazuje, že pod kapotou sa nenachádza žiadne béčko.

Malý, ale šikovný Na pomery veľkých SUV je motor relatívne malý. Pod kapotou sa nachádza už legendárny koncernový dvojliter EA888 vo svojej štvrtej generácii, ktorý ponúka výživných 235 kW (320 k) a krútiaci moment 420 Nm. Ten je už tradične pri tomto agregáte k dispozícií v širokom pásme od 2 100 do 5 350 otáčok. Napriek malému objemu má motor silný záťah z nízkych otáčok, čo oceňujem najmä pri každodennom rutinnom presúvaní sa z bodu A do bodu B.

Rovnako sa tento motor odvďačí aj slušnou spotrebou. Testovaný úsek z Popradu do Bratislavy sa mi podarilo prejsť s úžasnou spotrebou 8,6 l/100 km. Pri dynamickejšej jazde sa vie spotreba vyšplhať bez problémov na hranicu 14 l/100 km.

VW Tiguan R (auto motor a šport č. 11/2022)

Chameleón

A práve dynamická jazda je to, čím Tiguan R prekvapí najviac. Musím sa priznať, že ak by som dal na prvý dojem, tento model by som rozhodne neoznačil ako jazdecké auto, ktoré by malo hltať zákruty či vyčarovávať emóciu za volantom.

Opak je ale pravdou! Vďaka športovému adaptívnemu podvozku DCC s nastaviteľnou tuhosťou tlmenia je z Tiguanu R podvozkový chameleón.

Úplné žehlenie nerovností nečakajte, no na pomery toho, že testovaný model mal obuté 20-palcové kolesá, bol komfort na palube veľmi dobrý. Pri vyšších rýchlostiach však treba nastavenie podvozku pritvrdiť, potom bude auto reagovať doslova na povel.

A nielen to! Ochota, s akou sa toto eRko vrhá do zákrut, je vskutku obdivuhodná a po prejazde obľúbeného Dobšinského kopca som ostal doslova zaskočený, a to hneď z niekoľkých dôvodov.

To, ako bleskovo radí sedemstupňové DSG v športovom režime, je doslova úžasné. Ak k tomu pridáme príplatkový výfukový systém Akrapovič, ktorý veľmi ochotne strieľa do výfuku pri preradení a podradení, tak je moja premena na vysmiateho smajlíka dokonaná. Po pridaní v zákrute okrem úžasnej trakcie cítiť, ako pracuje inteligentný diferenciál s vektorovaním krútiaceho momentu na zadnej náprave.

Volant obšitý v perforovanej koži sa výborne drží a dlhšie pádla pod volantom padnú perfektne do ruky. Pri aute s 20 až 21 palcovými kolesami pôsobí volič režimov do terénu vcelku komicky.

VW Tiguan R (auto motor a šport č. 11/2022)
VW Tiguan R (auto motor a šport č. 11/2022)

Z úvodného jemne nedotáčavého správania pri vjazde do zákruty následne cítiť, ako sa po stlačení plynového pedálu na podlahu rozloží výkon na zadnú nápravu. Zrazu sa predok auta ochotne natočí smerom do zákruty, z ktorej tak viem akcelerovať na vlne nekonečnej priľnavosti.

Úžasné je však aj to, že tento scenár viem vďaka neúnavným brzdám opakovať znovu a znovu, pričom ani po dvadsiatej zákrute ani raz neodmietli podať stopercentný výkon.

K športovému autu nesmú chýbať poriadne športové sedačky. Pri prejazdoch zákrutami sa určite zapotíte, keďže neustále zapínanie vyhrievania volantu dlaňami sa stane bežnou rutinou pri rýchlej jazdy

VW Tiguan R (auto motor a šport č. 11/2022)
VW Tiguan R (auto motor a šport č. 11/2022)
VW Tiguan R (auto motor a šport č. 11/2022)
Neželané dotyky senzorických tlačidiel na volante sú každodennou skúsenosťou.

Záver

Po takomto intenzívnom vyžití sa mi okamžite v hlave vzniká otázka. Sedím naozaj v tom rodinnom SUV, s ktorým som pred chvíľou prišiel v úplnom pohodlí? Bez rozdrvenej chrbtice či totálneho vytrasenia? A navyše so spotrebou necelých 9 l/100 km? Áno, sedím. A to úžasné SUV sa volá Volkswagen Tiguan R.

Financovanie VW NEXT cez VOLKSWAGEN FINANCIAL SERVICES Výhodné financovanie bez poplatkov, s nízkou splátkou a s akontáciou od 10% do 40%.
Model VW Golf 2.0 TSI R-line
Cena testovaného vozidla 60.230 €
Typ financovania VW NEXT (3 možnosti ukončenia financovania)
Akontácia: 40% (24.092 €)
Výška úveru: 36.138 €
Spracovateľský poplatok: 0%
Dĺžka splácania: 36 mesiacov
Posledná navýšená splátka: 35.295 €
Značkové poistenie v splátke (Allianz): PZP, HP, GAP, poistenie čelného skla, náhradné vozidlo
Výška mesačnej splátky: 397 € vrátane poistenia*
*Kalkulácia platí pre právnickú osobu. Výška splátky sa môže meniť v závislosti od aktuálnej úrokovej sadzby. Viac info o možnostiach financovania vozidiel zn. Volkswagen nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk alebo u autorizovaných predajcov zn. VW.

Technické údaje VW Tiguan R

  • Motor preplň. benzínový R4, 1 984 cm3
  • Výkon 235 kW (320 k) pri ot./min.
  • Krútiaci moment 420 Nm pri 2 100 – 5 350 ot./min.
  • Pohon a podvozok: 7-st. automatická prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu viacprvková náprava.
  • Brzdy kotúčové s vnútorným chladením.
  • Pneu. 255/40 R20.
  • Batožinový priestor 615/1 655 dm³
  • Rozmery: 4 514 × 1 859 × 1 658 mm, rázvor 2 678 mm,
  • pohotovostná/celková hmotnosť 1 790/2 280 kg,
  • objem nádrže 68 l.
  • Najvyššia rýchlosť 250 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 4,9 s
  • Spotreba (WLTP) 9,9 l/100 km
  • Emisie CO2 223 g/km
  • Cena/testované auto 55 390/64 030 €
  • Konkurenti: Alfa Romeo Stelvio, Cupra Formentor
Martin Gašparík
Autá boli moja srdcovka už od malička, keď sme sa hrávali Need for Speed II na prvých počítačoch. Hneď po spravení vodičáku, som mal možnosť ako prvé auto zdielať bratovú BMW E36 328i so samosvorným diferenciálom. Toto auto mi dalo veľkú školu života a odštartovalo moju vášeň pre automobilové závodenie. Naučilo ma jak jazdu driftom tak jazdu na čistú stopu. Neskôr som presedlal do Citroenu Saxo VTS (predný pohon, ľahký hatchback) s ktorým sme získali už cez 30 pohárov v auto slalomových súťažiach. Moje testy budú zamerané najmä na dojmy z jazdy, správanie podvozku a odozvu motora. Ako každý fanúšik rýchlej jazdy mám na 1. mieste Porsche 911 GT3 ( hádam sa raz dostanem za volant :) . Z aut, ktoré som mal možnosť šoférovať sú u mňa v TOP 3 BMW M2, Renault Megane IV Trophy FL. a Toyota Yaris GR :)

Vybrané články

  1. 1

    TEST Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC: Dobrý, lepší, najlepší – ktorý z nich je elektrický Mercedes?

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Magazín

Cesta k udržateľnosti so spoločnosťami Shell a Hyundai

Na cestu udržateľnosti sa vydáva čoraz viac vodičov. Aj keď jazdia autom, vyberajú si výrobky, ktoré čo najmenej zaťažujú životné prostredie a našu planétu. Dnešní spotrebitelia očakávajú, že známe značky budú ponúkať udržateľné alternatívy výrobkov a služieb. Preto spoločnosti Shell a Hyundai spojili svoje sily a prišli s radom mazív Shell Helix Ultra AH 0W, ktoré sú uhlíkovo neutrálne.