Test Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G165 AWD: Bezpečnosť povýšená nad imidž / Sofistikované SUV
Mazda využíva dizajnovú koncepciu Kodo už dvanásty rok a od roku 2016 z nej ťaží aj aktuálna generácia modelu CX-5. Po facelifte neprišla ani o kúsok zo svojej krásy, pretože čo je dobré, to nie je potrebné meniť od základu.
Vydané Text: Erik Stríž
To sú len estetické zmeny, aby sa SUV dostalo do pozornosti médií, otázkou je však, či to vôbec potrebuje. Silnými stránkami modelu CX-5 vždy bola kultivovanosť pohonov, jazdných vlastností aj interiéru, čo si zachovala aj po facelifte.
Zatiaľ čo v otázke pohonov sa nezmenilo prakticky nič, v Mazde zapracovali na odhlučnení kabíny, modifikovali tlmiče, zvýšili torznú tuhosť karosérie a citlivosť ovládacích prvkov, čo sa priaznivo premieta do komfortu na palube i jazdných vlastností. Navyše výrobca zjednodušil životy majiteľov tým, že im doprial aj bezdrôtové nabíjanie smartfónu a väčší 10,25-palcový stredový displej. Náš redakčný test Mazdy CX-5 sa preto niesol v pokojnom duchu a bez senzácií z veľkolepých zmien.
### Tichá voda brehy myje
Pokoj je to správne slovo, pretože vystihuje charakter tohto SUV na cestách. Z pozície vodiča máte nielen príkladný rozhľad na okolie, ale aj pocit precíznej kontroly nad vozidlom, ktoré vám zároveň dovoľuje uvoľniť sa. Strmé riadenie ani neustála spätná väzba tu síce sú, na druhej strane sa pri zvlášť dynamickej jazde karoséria významnejšie nenakláňa a súčasne si podvozok zachováva schopnosť filtrovať nerovnosti vozovky.
My sme si vedeli užívať tú pohodlnú stránku vozidla, ktorá sa, snáď nám to iní výrobcovia odpustia, pokojne môže rovnať prémiovým sedanom.
Do interiéru preniká iba tlmený biely šum vetra obtekajúceho karosériu, benzínový štvorvalec sa prejavuje nadmieru kultivovane a pružne, pochvalu si zaslúži účinné tlmenie vibrácií od motora. Trochu nás sklamala priemerná spotreba, za tisíc kilometrov sa ustálila na 8,3 l/100 km.
Pri diaľničnej rýchlosti motor pracuje pri 3 000 ot./min, na okreskách 2 200 ot./min. Šesťstupňový manuál však pozýva každého vodiča k osobitému jazdnému štýlu a mať tak spotrebu paliva doslova vo vlastných rukách. Nielen preto poteší, že kulisa radenia je vynikajúca – dráhy sú krátke, presné, s pákou sa pracuje s ľahkosťou.
Štyri a pol metra dĺžky s rázvorom 2,7 metra už dnes neohromia, takisto nie totožný rozchod kolies vpredu a vzadu, ani batožinový priestor s kapacitou 506 litrov. No svetlá výška 193 mm už áno.
Je trúfalé myslieť si, že s CX-5 bude niekto jazdiť v skutočnom teréne, lenže aj taký výjazd na vyšší obrubník a strmú naklonenú rovinu sa počítajú. A keby predsa, naľavo pod volantom je tlačidlo režimu Off-road, s ktorým využijete potenciál pohonu všetkých kolies v rámci možností najlepšie.
### Dôraz na ergonómiu nekazí dojem
Tie slová z reklamy o splynutí vodiča s vozidlom sú na mieste, zodpovedajú skúsenosti s interiérom, ktorý si aj po facelifte zachováva racionálne usporiadanie a skvelú ergonómiu. Do tej môžeme zhrnúť všetko, s čím interaguje vodič: od kvality povrchových materiálov cez odozvy tlačidiel až po spôsob ovládania infotainmentu a zobrazenie prístrojového panela.
Mazda v modeli CX-5 ešte nevyužíva dotykový displej, namiesto neho sa čiernym prostredím infotainmentu elegantne pohybujete pomocou joysticku a okolitých tlačidiel. Zvlášť sme si pochvaľovali analóvo-digitálny prístrojový panel a jasný head-up displej, ktoré môže Mazde kde-kto závidieť.
Sofistikovanosť je ten správny pojem, čo vám príde na um pri každom kontakte s funkciami vozidla. Je to taký ten rozumný luxus pre tých, ktorí sa vyhýbajú opulentnosti, no na kvalite im záleží.
Nachádzame však aj niekoľko bodov, v ktorých si Mazda CX-5 nestojí lepšie ako konkurencia.
Tak napríklad ponuka priestoru na kolená pre zadných pasažierov je slabšia. Nabíjacia podložka pre smartfóny je rozmerná, ale mobil z nejneustále skĺzne a prestane sa nabíjať. Systém auto start-stop občas obťažuje, pretože nenaštartuje motor dosť rýchlo a praktické vybavenie batožinového priestoru sa uskromnilo len mechanické páky sklápania zadných sedadiel a dva priečinky na bokoch.
Zamrzí tiež, že CX-5 v žiadnej z výbav neponúka sériovo dodávané strešné lyžiny.
TECHNICKÉ ÚDAJE MAZDA CX-5 2.0 SKYACTIV-G165 AWD
Motor | atmosf. benzínový R4, 1 998 cm³ |
Výkon | 121 kW (165 k) pri 6 000 ot./min |
Krútiaci moment | 213 Nm pri 4 000 ot./min |
Pohon a podvozok | Pohon všetkých kolies, 6-st. manuálna prevodovka, vpredu MacPherson, vzadu multi-link. Brzdy kotúčové s vnútorným chladením. Pneu 225/55 R19 |
Batožinový priestor | 506/ 1 620 dm³ |
Rozmery | 4 550×1 840×1 680 mm, rázvor 2 700 mm. Pohotovostná/celková hmotnosť 1 613/ 2 080 kg, objem nádrže 58 l. |
Najvyššia rýchlosť | 198 km/h |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h | 10,9 s |
Spotreba (WLTP) | 7,6 l/100 km |
Emisie CO₂ (WLTP) | 171 – 172 g/km |
Cena/testovaná výbava | 29 420 € / 38 020 € |
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
auto motor a šport č. 11/2024
Štatút reklamnej a propagačnej súťaže GANT – auto motor a šport č. 11/2024
auto motor a šport č. 11/2023