Aký pán, taký pes / 3. časť dlhodobého testu Hyundai Tucson 1.6 T-GDi PHEV N Line+

Hyndai Tucson s plug-in hybridným pohonom nám po troch mesiacoch ukázal, že je auto svojho pána. Poslúžil vynikajúco. Na rozlúčku si zaspomíname na jeho naj vlastnosti.
Vydané  Text: 

Koľko to žerie? Na túto otázku je najúprimnejšia odpoveď „To záleží od vás.“ A nemyslím tým štýl jazdy, ktorý by výslednú spotrebu ovplyvňoval v rozsahu približne 1 l benzínu na každých 100 najazdených kilometrov. Náš Tucson si totiž môže vypýtať aj okolo 6,8 l benzínu na 100 km, ale keď mu ponúknete alternatívnu stravu v podobe elektrickej energie, na benzín dokáže úplne zabudnúť. Dôležité je povedať, že ak ho pravidelne nabíjate, minimálne v teplejších ročných obdobiach dokáže jazdiť za úprimných 0 l/100 km. ### Výborný pohon Ja som si vyskúšal klasickú testovaciu trasu z Bratislavy na Slovakia Ring. Vyrážal som s akumulátorom nabitým na približne 85 %, na okruh som dorazil s nulovou spotrebou a palubný počítač mi ukazoval zostávajúci elektrický dojazd ešte 18 kilometrov. Dovedna po spočítaní od vynulovania to vychádzalo tak, že náš Tucson by na jedno nabitie zvládol prejsť bez nároku na tekuté palivo vyše 70 km. To je naozaj veľmi slušné. Nebyť toho, že v Centre bezpečnej jazdy robíme reportáž o dotykovom ovládaní, dôjdem späť do Bratislavy so spotrebou pod 2 l/100 km. Takto to bolo s cestou tam mimo diaľnice, pár kilometrami dynamickej jazdy na polygóne a jazdou po diaľnici naspäť príjemných 2,8 l/100 km. Ak by som mal k dispozícii nabíjací kábel, mohol som auto nabiť priamo na Slovakia Ringu a späť do Bratislavy by som sa aj s diaľničným presunom dostal so spotrebou rovnou nule. Hyundai totiž zvláda čisto elektrickú jazdu až do rýchlosti 135 km/h! Zároveň je v akejkoľvek situácii veľmi príjemne pružný a neprebúdza svoj preplňovaný 1,6-litrový štvorvalec ani keď sa chcete razantnejšie pohnúť z križovatky. Je potom zábavné počúvať prevodovku, ako radí prevodové stupne pri vypnutom motore. Taká zaujímavá, veľmi nenápadná kakofónia prevodového ústrojenstva a elektromotora, ktorá autu dodáva charakter – ale iba vtedy, keď sa pozorne započúvate.
Tu je dôležité spomenúť aj dobré celkové odhlučnenie auta, pretože s vypnutým motorom sa zrazu dostávajú do popredia úplne iné zvuky. Pri čistých elektromobiloch na to konštruktéri myslia už vopred, pri hybridoch to nemusí byť samozrejmosťou. Hyundai Tucson je však aj v elektrickom režime tichučký, dokonca aj vo vyšších rýchlostiach. Aerodynamický hluk nestojí za reč a odhlučnenie podvozka si zaslúži extra pochvalu, pretože náš N-Line obúva pneumaticky Continental ContiPremiumContact 6, čo nie sú žiadne ekologické tichošľapky, ale veľmi slušné vysoko výkonné UHP gumy, kde nízka hlučnosť nie je až takou prioritou. Napriek tomu ich veľmi nepočuť. Celý systém pohonu má teda od nás pochvalu. ### Dlhodobá bilancia Celková priemerná spotreba za tých takmer 6-tisíc kilometrov, ktoré sme počas troch mesiacov najazdili, je 6,5 l/100 km. Na aute väčšinou jazdila naša riaditeľka a nenabíjala ho každý deň. Ale ako som spomínal na začiatku, tento údaj o ničom nehovorí, pretože niekto iný by mohol mať za ten čas spotrebu aj polovičnú. Nabíjanie je tu skrátka kľúčové. Pozitívne je, že Tucson si dokáže strážiť celkom prijateľnú spotrebu aj pri jazde na benzín. V batérii je pritom vždy dostatočná rezerva na to, aby ste sa vedeli dostať z nuly na maximálnu konštrukčnú rýchlosť auta s využitím plného výkonového potenciálu auta – možno aj viackrát za sebou. To bohato postačuje a bežne sa vám nestane, že by vám po dvoch predbiehaniach došla šťava a zrazu by ste mali miesto 265 koní len 180.
> Displeje si vyžadujú údržbu, aby vyzerali reprezentatívne. Chytá sa na ne prach. Hlavné menu v rýchlosti nerozlúštite ### Skvelý podvozok Ďalšiu pochvalu si zaslúži podvozok. Špecifická kalibrácia tlmičov pre verziu N-Line sa naozaj podarila. Trik, pri ktorom si podvozok ponecháva komfortnú charakteristiku v mestských rýchlostiach a prituhne pri okreskovom tempe, je naozaj veľmi vydarený, lebo ozaj poskytuje to najlepšie z oboch svetov. V meste je auto veľmi pohodlné, ale na okreskách sa nepohojdáva a je sebaisté, čo okrem lepších jazdných vlastností prináša naviac aj komfort pre posádku, ktorá nemusí neustále bojovať proti zbytočným pohybom auta. Športový režim sme využívali pomenej, ale v ňom je podvozok pritvrdený neustále a charakteristika plynového pedála je oveľa agresívnejšia. Spaľovací motor sa zapína oveľa skôr a keď nevyžadujete od auta plný výkon, sústredí sa na nabíjanie batérie. Spotreba vtedy síce letí hore, ale na druhej strane máte aj na dlhom kľukatom úseku neustále k dispozícii plný výkon pohonnej sústavy.
> Nečakali sme, že to napíšeme, ale Tucson N-Line má reálne veľmi príjemný zvuk výfuku. Teda keď má zapnutý motor, čo väčšinou nemá, ak ho nabíjate. Náš Hyundai Tucson sme vyskúšali aj v bezpečných podmienkach Centra bezpečnej jazdy pri Slovakia Ringu. Tam ukázal svoj talent na slalome aj pri zmene smeru, keď sa nesprával ako typické SUV a pekne menil smer. Navyše nás veľmi príjemne prekvapila jeho ochota zatáčať. Predná náprava pevne určovala smer, zadok ju ochotne nasledoval a ak ste si v rýchlom oblúku trochu pribrzdili, auto sa začalo jemne stáčať a utiahlo stopu. Vyššie ťažisko auta nepredstavovalo žiaden problém ani napriek lepivejším pneumatikám. Tucson N-Line skrátka fungoval ako dobre namazaná mašina. Pri týchto manévroch sme ocenili aj čalúnenie športovejšie tvarovaných sedadiel, ktoré fungovalo protišmykovo a chrbát vodiča teda pekne držalo na mieste.
> Decentný športový nádych, dobré sedadlá a funkčné ovládanie robia z Tucsonu N-Line fajn spoločníka ### Záverečné postrehy Aktuálna generácia modelu Tucson prišla s celkom novou koncepciou interiéru s odhaleným prístrojovým štítom (bez kaplnky) a palubnou doskou očistenou o akékoľvek fyzické tlačidlá. Našťastie je tu dosť dotykových, ktoré majú aspoň svoje pevné miesto, ale inak tvorí ovládací panel Tucsonu jedna veľká lesklá plocha. Spolu s prístrojovým štítom sú veľmi náchylné na prach a odtlačky, takže je takmer nevyhnutnosť, aby ste si so sebou v aute nosili prachovku. Keď sa vám do prístrojového štítu oprie slnko, uvidíte tam každé jedno zrnko prachu. Na druhú stranu musím vyjadriť absolútnu spokojnosť s odkladacím priečinkom na mobil. Zmestia sa sem totiž dva mobily – prípadne si môžete vybrať, či si chcete svoj mobil nabíjať na bezdrôtovej nabíjačke, alebo nie. Nabíjačka je na naklonenej ploche, takže tu omylom nespočinú mince alebo iné predmety, ktoré by potom bránili nabíjaniu.
A asi najlepšia vec na záver: plôška obsahuje malý ventilátor na aktívne chladenie! To je úplne skvelé, pretože mnohé telefóny sa pri bezdrôtovom nabíjaní prehrievajú, najmä ak je popri tom mobil spárovaný s autom a využíva sa bezdrôtovo Apple CarPlay či Android Auto. Hyundai teda efektívne nabíja mobil bez toho, aby sa prehrieval. Ani netušíte, v koľkých autách je pre mňa bezdrôtové nabíjanie zbytočné, pretože po chvíli sa môj mobil prehreje a to automaticky nabíjanie preruší.
> Trochu miesta je aj pod falošným dnom kufra, ale kábel by sa sem asi nezmestil **Hyundai Tucson N-Line nám bude chýbať. Poskytuje všetky praktické vlastnosti SUV v mimoriadne štýlovom balení so slušnými dynamickými vlastnosťami, potenciálom na veľmi lacnú prevádzku a so skvelým komfortom pre všetkých štyroch členov posádky. Vo verzii N-Line navyše vyzerá naozaj veľmi dobre a je super, že popri tom prináša aj lepšiu dynamiku. Tak zbohom!** ### Technické údaje Hyundai Tucson 1.6 T-GDi PHEV N Line+ * **Motor** preplň. benzínový R4, 1 598 cm3 * **Výkon** 132,4 kW (180 k) pri 5 500 ot./min. * **Krútiaci moment** 265 Nm pri 1 500 – 4 500 ot./min. * **Elektromotor** synchrónny s perm. magnetom * **Výkon** 66,9 kW (91 k) * **Krútiaci moment** 304 Nm * **Systémový výkon** 195 kW (265 k) * **Pohon a podvozok**: 6-st. automatická prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu multilink. **Brzdy** kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. **Pneu**. 235/50 R 19. * **Batožinový priestor** 558/1 721 dm³ * **Rozmery**: 4 510 × 1 865 × 1 650 mm, rázvor 2 680 mm, **pohotovostná/celková hmotnosť** 1 924/2 415 kg, **objem nádrže** 42 l. * **Najvyššia rýchlosť** 191 km/h * **Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 8,2 s * **Spotreba** (WLTP) 1,4 l/100 km * **Emisie** CO2 31,4 g/km * **Cena/testované auto** 38 690/45 690 €








Pokračujte na ďalší príspevok »



auto motor a šport č. 4/2024

Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé

      
  • auto motor a šport č. 4/2024

    Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé