Testy

PRVÝ TEST: Nová Honda Civic jazdí za menej než nafta! Jej základná cena je však príliš vysoká

PRVÝ TEST: Nová Honda Civic jazdí za menej než nafta! Jej základná cena je však príliš vysoká

Napriek tomu, že môj starý otec bol v bývalom Československu jedným z prvých, kto mal čierno-biely aj farebný televízor, podarilo sa mu s manželkou (jednou) priviesť na svet desať detí, ktoré sa dožili dospelosti aj dôchodku. Prečo to spomínam? Pretože ak máte desať detí, pričom najstaršou dcérou a najmladším synom bol rozdiel 18 rokov, tak sa vo vašom dome premelie obrovské množstvo kamarátov vašich detí. Teda, aspoň v tejto rodine to tak fungovalo. A tak sa stalo, že z času na čas sa niektorý z kamarátov a kamarátok jednoducho prijal do rodiny a dostal svoje poradové číslo. Jedenástym sa stal Igor, kamarát maminých starších bratov. Minimálne preto, že bol častým návštevníkom, ale aj preto, lebo chalanov spájalo veľmi blízke puto.

PRVÝ TEST: Nová Honda Civic jazdí za menej než nafta! Jej základná cena je však príliš vysoká

Kamarát ľudstva

Prečo začínam rodinnou príhodou? Lebo aj nová Honda Civic práve prichádza v jedenástej generácii. Všetkých predošlých desať si môžete pozrieť v galérii na našich sociálnych sieťach a musím povedať, že keď si ich porovnáte v priebehu času, tak uvidíte, že dizajnéri často prichádzali s prevratnými riešeniami, ktoré sa na predchádzajúcu generáciu nepodobali ani omylom a jediným spojovacím prvkom bol názov modelu. Na druhej strane, Honda Civic je natoľko známa, že za 50 rokov, od roku 1972, keď začala svoju púť automobilovou históriou, sa jej predalo 27,5 miliónov kusov. Keďže sa to podarilo v 170 krajinách, môžeme Civic smelo označovať za globálny model.

Ak by ste si nevedeli predstaviť, čo to znamená 27,5 milióna predaných vozidiel, tak je to toľko, že každý obyvateľ Slovenska, Česka, Rakúska a Slovinska by mal jeden Civic. Vrátane detí a dôchodcov. A ešte by ich stále zopár zostalo do rezervy. Čiže Honda Civic má veľmi blízko k tomu, aby sa dala označiť za blízkeho priateľa množstva ľudí a azda každý pozná niekoho, kto by Civic mal, alebo s ním zažil nejakú zaujímavú príhodu. Len sa opýtajte vo svojom okolí, uvidíte, čo sa podozvedáte! A keďže toto je jedenásta generácia nanajvýš populárneho modelu, dovolil som si aj ja príhodu s naším Jedenástym.

PRVÝ TEST: Nová Honda Civic jazdí za menej než nafta! Jej základná cena je však príliš vysoká

Zavŕšená snaha

Automobilka tvrdí, že nový Civic završuje snahu o elektrifikáciu európskeho modelového radu. Preto ho ponúka iba s jedným pohonom, aj to hybridným, pričom spaľovací motor pracujúci v Atkinsonovom cykle slúži najmä ako generátor elektrickej energie, ktorá putuje do lítiovo-iónovej batérie napájajúcej dva elektromotory a kolesá priamo poháňa až v momente, keď sa auto dostane na diaľnicu. Konštruktéri celý pohon prispôsobili na mieru potrebám Civicu, aby boli jeho prejavy plynulejšie, s citlivejším prenosom výkonu a s väčším pocitom zrýchlenia. K tomu sa mali pridať nízka spotreba a emisie.

Osobne som bol prekvapený, že sa do ponuky nedostal aj čisto benzínový motor bez elektrifikácie, ktorý by mohol znížiť cenu a prilákať zákazníkov do predajní. Taktiež som zdvíhal obočie nad absenciou naftového motora. Civic býva predsa často prvým a jediným autom v rodine, prípadne firme, takže majitelia na neho môžu klásť, a určite aj budú, nároky spojené s dlhšími cestami, kde sa naftový motor stále dokáže zaskvieť nízkou spotrebou, čo naftové motory Hondy v našich testoch neraz dokázali. Vyzbrojený týmito vedomosťami a otázkami v hlave som si sadal za volant novinky pripravený spoznať odpovede v praxi. Čakalo ma približne 150 km, pričom som si vyskúšal sedadlo vodiča aj spolujazdca, ako aj verziu so strešným oknom, i bez neho. Keď meriate 190 cm, je to celkom podstatné porovnanie.

PRVÝ TEST: Nová Honda Civic jazdí za menej než nafta! Jej základná cena je však príliš vysoká

Kam patrí?

Nastupovanie do auta? Milovníci nízkeho sedenia budú nadšení. Nie je to až tak, že by ste potrebovali rebrík smerom dole, prípadne žeriav pri vystupovaní, no cítite blízkosť vozovky a viete, že toto vám žiadne SUV nedá.

Na sedadle vodiča aj spolujazdca sa celkom rýchlo usadíte, ak patríte k vysokým, odporúčam vynechať z výbavy strešné okno. To, či ho máte, alebo nie, dosť výrazne ovplyvňuje priestor nad hlavou. Ešte zaujímavejšie je to vzadu. Honda Civic má rázvor dlhý až 2 734 mm, čo je o 10 cm viac ako aktuálny VW Golf a ešte stále aj o 3 cm viac, ako poskytovala o triedu väčšia posledná generácia Hondy Accord, ktorá sa do roku 2011 dovážala na slovenský trh. To znamená dosť miesta na nohy vzadu, avšak nie vždy sa musí tešiť hlava. Klesajúca línia strechy jej uberá z priestoru.

PRVÝ TEST: Nová Honda Civic jazdí za menej než nafta! Jej základná cena je však príliš vysoká

Čistota, pol radosti

V tomto prípade mám na mysli čistotu línií v interiéri. Najmä rovné spracovanie palubnej dosky od vodiča smerom k spolujazdcovi, ktoré zaujímavo ozvláštňuje kryt v tvare včelieho plástu obohatený o naozaj výrazné tyčinky nastavovania smeru vzduchu. Ich rozsah sa výrazne zväčšil, takže teraz dokážu poslať vzduch na väčšiu plochu. Klimatizáciu ovládajú stále tlačidlá a točítka, pričom práve ich chod spôsobuje v dušiach milovníkov mechaniky záchvaty radosti.

Čistota a tvarová jednoduchosť pokračujú aj na stredovej konzole. Volič automatickej prevodovky si vystačí so štyrmi tlačidlami, o to viac priestoru zostalo na odkladacie priestory a miesto na indukčné nabíjanie mobilných telefónov.

Zostáva už len stredová dotyková obrazovka s výrazne zjednodušeným ovládaním infotainmentu, čo bývala dlhodobá slabina Hondy. No a digitálna prístrojová doska. Tá dostala veľmi príjemne vysoké rozlíšenie a poskytuje možnosť výberu z viacerých zobrazení. Nejako takto si predstavujem moderný interiér, ktorý však nezabudol, že ovládanie má byť pre vodiča čo najjednoduchšie.

PRVÝ TEST: Nová Honda Civic jazdí za menej než nafta! Jej základná cena je však príliš vysoká

Neskúsiš, nevieš

Hybridný pohon kombinuje výkonnú lítium-iónovú batériu a dva kompaktné výkonné elektromotory s novým 2,0-litrovým benzínovým motorom s priamym vstrekovaním paliva a Atkinsonovým cyklom. Systém e:HEV plynulo prepína medzi elektrickým, hybridným a motorovým pohonom bez akéhokoľvek zásahu vodiča. Namiesto vysvetľovania to treba zažiť. Chcete viac ako svižne vyraziť, napríklad z diaľničného odpočívadla? Prepnite do športového režimu, dajte tehlu na pedál a počkajte. Ten, kto naučil prevodovku podržať a rýchlo radiť 8 virtuálnych prevodových stupňov, si zaslúži pochvalu, uznanie a má u mňa pohár saké. Prejavy pohonu ma dostali, rovnako tak aj ochota auta dynamicky zrýchľovať.

PRVÝ TEST: Nová Honda Civic jazdí za menej než nafta! Jej základná cena je však príliš vysoká

Zrazu sa Honda Civic dostala aj s týmto pohonom na popredné miesta môjho osobného rebríčka v triede. Upevnila si ich veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami. Tie mal Civic vždy, no teraz sú ešte lepšie. Vďaka dlhému rázvoru je auto veľmi isté v priamom smere a v zákrutách drží stopu bez toho, aby ste museli čokoľvek korigovať volantom, prípadne plynom. Jednoducho kamarát, ktorý sa nebojí vyvádzania.

A spotreba? Tá mi dala odpoveď na otázku, prečo vypadol z ponuky naftový motor. Prvé zoznamovanie sa skončilo s hodnotou 5,4 l/100 km. Vrátane jazdenia v meste, po okreskách, na diaľnici, v zápche a skúšania rýchleho štartu ako aj dynamického zrýchľovania. V žiadnom z týchto režimov navyše Civic neukázal, že by sa mu čokoľvek z toho nepáčilo. A podčiarkol to neskutočne dobrým odhlučnením. Jedenásta generácia posunula latku už i tak veľmi dobrého auta niekam ešte výrazne vyššie.

PRVÝ TEST: Nová Honda Civic jazdí za menej než nafta! Jej základná cena je však príliš vysoká

Ťažká voľba

Rodinný kamarát Igor, ktorému hovorili Jedenásty, dnes už nežije. Napriek tomu je stále v mysliach a od strýkov som počul mnoho historiek, v ktorých zohrával významnú úlohu. Nemyslím si však, že podobný osud postretne aj jedenástu generáciu Hondy Civic. Prichádza s bohatou základnou výbavou, množstvom asistenčných systémov, ktoré ju dokážu na diaľnici viesť takmer samé a jazdí tak, že z nej nebudete chcieť vystúpiť. A jej cena, ktorá sa nebezpečne dotýka hranice 30 000 eur? Honda Civic sa s tým stretáva už dlhodobo.

Prichádza nabitá veľmi modernou technikou a hybridnou technológiou, ktorá určite nebola lacná. Ak sa však pre ňu rozhodnete, určite spravíte dobrý krok, ktorý nebudete ľutovať. Rovnako, ako svoje rozhodnutie isto neľutovalo 27,5 milióna zákazníkov, ktorí do Hondy Civic vložili dôveru pred vami.

Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

František Dibarbora a Tomáš Holý vo filmoch v časoch svojej najväčšej slávy.
Magazín

35 rokov od tragédie: Františkovi Dibarborovi sa stal osudným Prístavný most v Bratislave. Tomáš Holý prišiel o život len ako 21-ročný.

Niekedy je za autonehodou celý životný štýl motoristu, inokedy je to len nešťastná zhoda náhod, počas ktorej prídu o život nevinní ľudia bez ohľadu na to, čo predtým robili alebo akí boli. Hercov, ktorí tragicky zomreli v dôsledku autonehody a ktorých si svet dodnes pamätá ako legendárnych umelcov, je viac, v našom regióne sa najčastejšie spomína na Františka Dibarboru, ale aj na českého herca Tomáša Holého.