BMW patrí medzi automobilky, ktoré majú najvernejšiu zákaznícku základňu. Možno aj práve kvôli vysokým štandardom a neodmysliteľnému pôžitku z jazdy sa v roku 2014 zdvihla obrovská vlna kontroverzie. Tú zdvihol model BMW 2 Active Tourer, ktorý totálne zbúral všetky dovtedy zaužívané štandardy bavorskej prémiovky už len tým, že sa v základe predával s pohonom prednej nápravy bez možnosti príplatku za stály pohon zadných kolies. Mnohí mu veľké šance nedávali, no dnes, v roku 2022, tu máme už druhú generáciu auta, ktorému stále tí najvernejší nevedia prísť na meno. A pritom je to už úplne iná káva...
Vyskúšať novú generáciu Active Toureru som si chcel od momentu, čo som o tomto modeli písal článok ako o absolútnej novinke. Auto ma jednoducho zaujalo a keď sa objavilo v kalendári testovacích vozidiel, neváhal som. V minulosti som mal možnosť testovať aj pôvodnú verziu Active Toureru v plug-in hybridnom prevedení, no z auta som akosi nebol nadšený. Život je však v mnohých prípadoch aj o druhých šanciach, a preto ju dostalo aj toto MPV, ktorých dnes už veľa nevidno.
Prečítajte si aj:
Razí si svoju vlastnú cestu
Jedným z dôvodov prečo som chcel dať Active Toureru ešte jednu šancu bol jeho nový dizajn. Je vysoko pravdepodobné, že ma mnohí teraz roznesú v zuboch, no mne sa toto BMW naozaj páči. Oproti jeho prvej generácii je to ako deň a noc. Možno by sa dalo povedať, že bavorská automobilka sa poučila zo svojich predchádzajúcich chýb a nástupcovi rodinnej „dvojky“ vdýchla nielen proporčne vyvážený vzhľad, ale predovšetkým potrebnú rodovú športovú a dynamickú DNA.

Už na prvý pohľad je zrejmé, že tu nezostal kameň na kameni. Vpredu sú moderné užšie svetlá, ktoré sú oddelené od prednej masky. V noci ich LED technika vyniká skvelým osvetlením a rýchlou reakciou na protiidúce autá.
Samotná maska je vyhotovená vo vzhľade, ktorí mnohí nenávidia. Dve obrovské ľadvinky sú vzájomne prepojené a odkazujú tak na ostatné modely značky. Maska obsahuje aktívne lamely, ktoré sa zatvárajú a otvárajú podľa potreby. BMW pritom v pôvodnej tlačovej správe k tomuto modelu opisovalo, že ide o dizajnový odkaz na elektrické SUV iX.
Nakoľko som testoval dvojku v prevedení Luxury Line, nevidím tu zväčšené nasávacie otvory na krajoch nárazníka. Namiesto nich je tu dvojica decentných výrezov slúžiacich na chladenie bŕzd a lepšie obtekanie vzduchu.
Čistejší dizajn
Z profilu si medzičasom BMW 2 Active Tourer významne polepšil. BMW odstránilo viacero výrazných prelisov a dá sa povedať, že samotný profil vyčistilo. Pôvodná výrazná bočná línia ukrývajúca vystúpené kľučky dverí je definitívne preč. Namiesto toho tu pozorujeme jednoduchší dizajn pozostávajúci z jemného prelisu tiahnuceho sa popod líniu okien až do zadnej časti.
Kľučky dverí sú zapustené v karosérii a disponujú elektrifikovaným otváraním. Nepôsobia vôbec rušivo a dokonale zapadajú do moderného konceptu auta. Osobne sa mi veľmi páčia aj špeciálne hliníkové disky Multi-spoke Bicolour s priemerom 19 palcov. Tie sú z balíčka BMW Individual a priplatíte si za ne 1 829 eur. Ide síce o pomerne drahú položku, no autu dodajú vyslovene prémiový charakter. Stále totiž platí, že kolesá robia auto...

Dizajnová moderna sa výrazným spôsobom dotkla aj zadnej časti. Už tu nie sú žiadne vlny a masívne svetlomety. Namiesto toho tu dominuje čistota tvarov a úzke svetlá, ktoré sú podobne, ako v predchádzajúcej generácii, rozdelené vekom batožinového priestoru. Ich grafika sa podriaďuje aktuálnemu dizajnovému trendu, ide teda o jednoduchú LED „hokejku“.
Ak by som mohol jednu vec vytknúť, boli by to smerové svetlá. Samotné svetlomety sú pomerne dlhé a výrazné, no smerové svetlo je len na menšej polovici z nich. Určite by sa viac hodilo, keby oranžovými LED diódami disponovala celé spodná hrana svetlometu. Ale ktovie, možno si to BMW necháva na modernizáciu.
Čistejším vzhľadom disponuje aj spodný nárazník, ktorý prišiel v tejto verzii o výrazný difúzor a koncovky výfukov. Namiesto toho sú po jeho okrajoch umiestnené decentné strieborné lišty spoločne s odrazovými svetlami. Vyústenie výfuku je pod nárazníkom.

Moderný koncept interiéru
BMW si okrem dizajnu zovňajšku dalo výrazným spôsobom záležať aj na interiéri. Dovolil by som si dokonca tvrdiť, že ten z nového Active Toureru je jasným odkazom na prémiovú triedu.
Dominantou interiéru je dvojica displejov ukrytých pod jednoliatym skleným povrchom. Menší z displejov, slúžiaci na ovládanie infotainmentu, je ten centrálny s uhlopriečkou 10,25 palca. Možno si ani nepamätám, kedy som sedel v aute, ktoré by malo takto dobrý infotainment. Nejde ani tak o podanie farieb či jej rozlíšenie displeja, ale o celkovú ovládateľnosť a odozvu. Reakcie na dotyky boli okamžité. Navyše, ani ľudia, ktorí dovtedy BMW neovládali, s ním nemali problém. Vďačiť sa to jednoznačne možno systému, ktorý je viac-menej navrhnutý ako prostredie smartfónu či tabletu. Všetko je reprezentované jasnými ikonkami a navyše, pokiaľ sa nechcete hrabať medzi samotnými „aplikáciami“, stačí ak vo vyhľadávaní zadáte položku, ktorú hľadáte. Takéto ovládanie by v dnešnej dobe dotykov malo mať povinne každé jedno auto.

Druhým displejom je 10,7-palcový digitálny kokpit. Pomocou volantu si ho viete jednoducho individualizovať a nastavovať. Jeho rozlíšenie a čitateľnosť je taktiež na vysokej úrovni. Do budúcna by som ale určite ocenil, keby boli po okrajoch oboch displejov menšie rámiky a menší výrez. Dalo by sa to docieliť tak, že by sa samotné zobrazovacie jednotky zväčšili.
K dispozícii bol aj tretí displej, no ten som za celý týždeň použil azda len raz. Je ním vysúvateľný head-up displej. Informácie nie sú premietané priamo na čelné sklo, ako je dnes zvykom, ale na priehľadný štít, ktorý sa zasúva do palubnej dosky. Na HUD si viete zobraziť základné informácie o aute, prípadne navigačné údaje z máp. Inak ide o pomerne jednoduché riešenie, ktoré je tu s nami už roky. Toto všetko je súčasťou balíka Innovation, za ktorý si v konfigurátore priplatíte 4 217 eur. Za čo by som si však s určitosťou priplatil tých 641 eur, je hi-fi sústava Harman/Kardon. Podanie zvuku je na takéto auto perfektné a o zážitok na palube, ako v koncertnej sieni, je postarané.

Žiadne rušivé plochy
Pohľad do interiéru odhaľuje omnoho viac. BMW, ako som už vyššie spomínal, úplne prekopalo logiku rozloženia ovládacích prvkov a koncepciu palubnej dosky. V strede sa napríklad nachádza len jediný výduch klimatizácie. Naopak, pred spolujazdcom sú hneď dva. Niektorým z vás by takéto riešenie mohlo okamžite evokovať zážitky z veterného tunelu. Opak je však pravdou. Paradoxne, spolujazdec ani pri takomto množstve vzduchu, ktorý naň môže byť smerovaný, netrpí žiadnym nežiaducim ofukovaním.

Novinkou je aj stredová konzola ukrývajúca vypínateľnú bezdrôtovú nabíjačku, miesto na odloženie dvoch pohárov, USB-C porty a odkladaciu plochu na základné predmety.
Nad ňou je do priestoru zavesená lakťová opierka. Je uchytená na jednj „nohe“ na streane spolujazdca. Avšak aj pri väčšom namáhaní nevŕzga a ani sa nekrúti. Uvidím, či to autu vydrží aj po rokoch. Opierka pozostáva z dvoch základných častí. Ovládacieho panelu, ktorý slúži na komunikáciu s infotainmentom, prepínanie jazdných módov a voľbu jazdného režimu. V jej zadnej časti sa nachádza kožená podložka na ruku a pod ňou je odkladací priestor decentných rozmerov. Osobne mi veľmi vyhovovalo nastavovanie hlasitosti a celkové ovládanie auta týmto spôsobom. Z hľadiska ergonómie je to krok vpred o svetelný rok. Minimum tlačidiel je zase výhodou, že nemusíte hľadať, ktoré tlačidlo sa na čo používa.

Komfort bez kompromisov
Na výbornú hodnotím aj komfort na palube. Prémiové sedadlá síce nie sú žiadne typické „emkové“ škrupiny, no v aute tohto typu ich také ani nepotrebujete. Majú veľmi pohodlné sedáky s dostatočným bočným vedením a možnosťou predĺženia. Operadlo aj s bedrovou opierkou sa o chrbát dokáže pomerne slušne postarať, a tak z auta ani po dlhšej ceste nevystupujem rozbitý.
Prečítajte si aj:
Podobne dobre sú na tom aj miesta na sedenie vzadu. Tu síce vidíme jednoduchšiu lavicu, avšak je odetá do prémiových materiálov. Aj keď zostal rázvor medzigeneračne na rovnakej úrovni 2,67 metra, miesta na kolená sa mi v novom Active Toureri zdá viac. Je to spôsobené najmä iným tvarovaním predných sedadiel a umiestnením zadnej lavica. Takto som nemal najmenší problém posadiť sa sám za seba, a to meriam 183 cm. V predchádzajúcej generácii som mal mierny pocit stiesnenosti, tu to tak nie je. Vzadu nechýba ani vyústenie dvojzónovej klimatizácie či dvojica nabíjacích portov USB-C. Pasažieri v druhom rade, rovnako ako ja, istotne ocenia aj panoramatickú strechu s ochranou pred UV žiarením.

Auto síce pri obmene generácií narástlo o nejaké milimetríky (+32 mm dĺžka, +24 mm šírka, +21 mm výška), objem batožinového priestoru sa však zmenil len o dva litre, na hodnotu 470 litrov. Nie je to ale vôbec zlé. Bez problémov sem zbalíte veci, ktoré potrebujete, a to najmä vďaka samotnému tvaru batožinového priestoru. Po sklopení zadného radu sedadiel vznikne úložný priestor s objemom slušných 1 455 litrov.
To by bolo všetko k interiéru a autu z vizuálneho pohľadu, poďme na motorizáciu.

Rodinné auto s rodinným motorom
Testovaný Active Tourer mal pod kapotou dvojlitrový naftový agregát s výkonom 110 kW a krútiacim momentom 360 Nm. Podobný motor som už mohol testovať vo viacerých iných autách, avšak musím povedať, že BMW ho zvládlo na jednotku s hviezdičkou. Dvojspojková sedemstupňová prevodovka s motorom komunikuje veľmi presne a to sa odráža aj na jej radení. Reakcie na plyn sú takmer okamžité pri akomkoľvek spektre otáčok. Aj keď ide o predokolku, vzhľadom k výkonu a stavbe auta je prenos sily na vozovku absolútne v poriadku.

Samozrejme, BMW svojim podvozkom dokazuje, že radosť z jazdy nemusí mať len ten, kto za auto zaplatí v rádoch stoviek tisíc. Motor sa nebojí v prípade potreby vyšších otáčok, rovnako tak, ako sa podvozok nebojí oprieť do zákruty.
Filtrovanie nerovností je síce slušné, no od auta tohto typu by som očakával trošku jemnejšie rázy od vozovky. V niektorých situáciách bol podvozok až príliš tvrdý. Predné kolesá aj vďaka jeho pevnosti držali stopu ako prilepené a nezmenila to ani vyššia stavba karosérie.
Za lepšie jazdné vlastnosti vďačí Active Tourer predovšetkým o 2,5 centimetra širšej prednej a o 2,6 centimetra širšej zadnej náprave.

Perfektný dojazd
Aj keď sa hovorí, že naftový motor to už má dávno spočítané, tu sa dokonale ukázala jeho nesporná výhoda. Keď som si auto preberal, na hodnote dojazdu svietila cifra 1 158. Presne toľkoto kilometrov ukazovalo auto, na ktorom jazdia novinári a dostáva poriadne zabrať.
Testovaný Active Tourer mal totiž balíček zväčšenia palivovej nádrže, ktorý stojí len 52 eur, no základnej 45-litrovej kapacite dodá ďalších približne 9 litrov. A to si myslím, že určite stojí za kúpu. Dlhý dojazd by samozrejme nebol možný bez efektívneho a ekonomického chodu spaľovacieho motora. Ten si v meste vypýtal slušných 6 litrov, na diaľnici to bolo len 4,5 litra a okresky som zvládol za 4 litre. Samozrejme, pri jazde som nehľadel na spotrebu, ale išiel som si také svoje tempo.
Celková spotreba sa v deň spätného odovzdávania zastavila na hodnote 5,4 litra na 100 kilometrov, čo je pri dnešnej cene palív skutočne skvelá hodnota.
Naše hodnotenie

Ako by som zhrnul test BMW 2 Active Tourer? Reči o tom, že toto nie je pravé BMW a podobne, by som absolútne ignoroval. Samotná automobilka by si takýto model nedovolila predstaviť, keby pre neho nemala klientelu. A už vôbec by neprišiel v druhej generácii. Ide o vozidlo spadajúce do dnes už prakticky mŕtvej kategórie malých MPV, kde, povedzme si to na rovinu, v čase crossoverov pomaly prichádza o konkurentov. Razí si vlastnú cestu nielen špičkovou technikou a prevedením, ale aj jeho cielením. Chce osloviť ľudí, ktorí pred výkonom preferujú pohodlie rodiny a vysokú bezpečnosť. Niektoré prvky, ako možnosť nahrávania okolia vozidla do interného úložiska či sledovanie interiéru vozidla pomocou kamery pri vnútornom spätnom zrkadle, sú len pridanou hodnou. Nemôžem teda súhlasiť s hejtermi tohto modelu. Ide o skvelé auto, a to nielen jazdnými vlastnosťami, no najmä určením. Pol bodíka strhávam len za jeho vyššiu cenovku.
Klady
- Dizajn
- Úsporný motor
- Komfort
- Ovládanie infotainmentu
- Spotreba
Zápory
- Cena