PRVÝ TEST: Mercedes EQB je skvelým rodinným elektromobilom, ktorý ponúka omnoho viac, ako by ste čakali

Mercedes EQB ma príjemne prekvapil. Dokazuje, že elektromobility sa netreba báť a kľudne ju možno považovať za rodinnú alternatívu.
Vydané  Text: 

Na jeden deň som mal možnosť otestovať nový Mercedes EQB. Prvé kilometre, ktoré som mal možnosť s týmto autom najazdiť, prebehli v chladnom počasí. Mohol som si teda otestovať **staré známe klišé, že elektromobil v zime nič neprejde**. Použijem citát Steva Jobsa, ktorý tieto slová dokonale vystihuje: „*Nenechajte sa uväzniť dogmou…*“ ### Decentný rodinný strážca Ale pekne po poriadku. Mercedes EQB je stelesnením dvoch svetov, ktoré sa prepojili v jeden unikátny elektromobil. **Na jednej strane je tu overená koncepcia, ktorá pochádza z modelu GLB**. Na prvý pohľad malé SUV ukrýva vnútorný priestor, ktorý by mohla závidieť aj väčšia konkurencia. Vysoký posed a pocit bezpečia k rodinnému autu akosi neodmysliteľne patrí. **Druhú stránku do tohto elektrického elixíru dodal crossover EQA**. Nakoľko som si pred časom mohol túto elektro štýlovku sám vyskúšať, musím povedať, že obe autá, aj napriek tomu, že majú veľa spoločného (najmä z hľadiska pohonu), sú dosť odlišné.
Mercedes-EQ pri návrhu modelu EQB použil sedliacky rozum. Veľa ľudí sa nechce elektromobilom príliš odlišovať, čo je jeden z možných dôvodov prečo sa neho v konečnom dôsledku nerozhodnú. **Preto je dizajn EQB-čky až na pár zmien takmer identický s modelom GLB**. Samozrejme, že tu nájdeme charakteristický svetelný podpis tried EQ, ako sú predné a zadné svetlomety prepojené svetlovodom. **Taktiež je tu kompletne zakrytá predná maska, aj vďaka ktorej má toto rodinné SUV koeficient odporu vzduchu cw len 0,28**. Predné svetlomety pritom žiadnym spôsobom nekričia. Sú veľmi efektne zakomponované do tvarov karosérie a podobne je to aj v zadných partiách. ### Odtrhne vás od všetkého Nielen pohľad na modré **EQB s paketom AMG** je príjemným spestrením dňa. **Po zatvorení dverí som si okamžite uvedomil, ako dobre je toto auto odhlučnené**. Nakoľko som ho preberal pri pomerne frekventovanej Ceste na Senec v Bratislave v čase končiacej rannej dopravnej špičky, bol som až prekvapený, čo spôsobilo zabuchnutie dverí. Okamžité ticho, kľud a pocit bezpečia je niečo, čo v aute tohto druhu jednoducho potrebujete. Ticho sa však netýkalo len dobrého odhlučnenia. V interiéri, ktorý je mimochodom totožný s klasickým modelom GLB, nič nevŕzga a nepôsobí rušivo. **Aj keď osobne nevlastním žiadny model Mercedesu, ihneď som vedel kam siahnuť a ako auto ovládať**. To je pritom v dnešnej dobe digitalizácie pomerne nevídaný jav. **Niektorí možno budú namietať, že slabou stránkou interiéru je jeho staršia koncepcia, no ja sa pýtam prečo?** Aj keď obľubujem moderné technológie, starší systém MBUX v spojení s tradičným „mercedesáckym“ ovládaním mi absolútne vyhovoval. Ponoril som sa teda do sedadla, stlačil tlačidlo aktivácie elektromotoru a zaradil režim D.
### Diaľnice sa nebojí Už prvé metre mi jasne napovedali, ako bude môj deň vyzerať. Takmer **dokonalé ticho na palube**, ladné zvládanie nerovností na ceste a skvelé filtrovanie slovenských výtlkov. Na to, že malo auto 19-palcové disky s pomerne nízkym profilom pneumatík bola jazda prekvapivo komfortná. **Prvé kilometre som okamžite zamieril na obchvat Bratislavy. Diaľničné tempo síce vyprodukovalo trošku aerodynamického hluku, no nebolo to nič, čo by mi vadilo. Zvuk elektromotora pri rýchlosti 120 km/h takmer nepočujete a hučanie pneumatík je tak dobre eliminované, že vás pri počúvaní svojho obľúbeného podcastu nebude nič rušiť**. Bohužiaľ, Android Auto alebo Apple CarPlay aj kvôli staršiemu systému MBUX spustíte len cez kábel. Telefón si však k autu bezproblémovo pripojíte aj cez Bluetooth, čo mnohým ľuďom úplne postačuje. **Priznám sa, že som sa trošku obával diaľnice**. Viem, že elektromobil môže mať problém s diaľničným tempom. **Nekonal sa však žiadny hororový scenár či nepríjemné prekvapenie**. Spotreba niekde okolo 34 kWh/100 km je síce oproti mestskej vyššia, no auto na plné nabitie batérií s použiteľnou kapacitou 66,5 kWh aj tak zvládne slušnú porciu kilometrov. **V meste spotreba klesla a na konci dňa sa ustálila na peknej hodnote rovných 23 kWh/100 km**. A to už je niečo, s čím sa dá jazdiť plnohodnotne. ### Nabíjanie neobmedzuje **Pri preberaní auta som mal batérie nabité na približne 82%. Po asi 90 kilometroch v kombinácii diaľničný obchvat/mesto som sa rozhodol pre krátky test na nabíjačke. Z 54 % späť na 80 % som sa na DC stanici s výkonom 50 kW dostal za 22 minút** (maximálny podporovaný výkon nabíjacej sústavy auta je 100 kW DC a 11 kW AC). Ak by niekto teraz začal namietať, že: „Nemal si 100 %…“ alebo „Natankujem rýchlejšie…“ dovolil by som si mierne nesúhlasiť. Ideálom z hľadiska používania elektromobilu v meste, respektíve v jeho satelitoch, je nenabíjať vždy na 100%. Rozdiel v dojazde medzi 80 % a plnou batériou nie je markantný a navyše si tak šetríte akumulátor. **Ak by vás ale predsa len zaujímal čas do plného nabitia, v čase, keď som mal 54 %, bolo na hodinkách 12:44. Plné nabitie mi auto ukazovalo na čas 13:33. 49 minút teda nie je niečím, s čím by sa nedalo žiť**. Inak nabíjanie z 10 % na 80 % na nabíjačke s dostatočným výkonom zvláda EQB za približne 30 minút.
Druhý argument v neprospech elektromobilov je od mnohých ľudí to, že natankujú omnoho rýchlejšie. To je možno pravda, no včera som si skúsil v praxi relativitu času. **Pre niekoho je možno 22 minút strávených na nabíjačke celou večnosťou. Pre mňa to bola návšteva WC, objednanie si jedla vo fast foode a následne cesta späť k autu**. Toto celé mi trvalo presne 17 minút. K nabíjačke som prišiel 5 minút pred ukončením nabíjania, čiže som nebol žiadnym spôsobom obmedzený. Po nabití 80 % kapacity mi palubný počítač ukazoval dojazd 291 kilometrov, respektíve pri ľahšej nohe na plyne až 319 kilometrov. ### Prednosti má úplne inde **EQB však nie je ani tak o detinskom meraní si času, ako o priestore**. Keďže **ide o jeden z prvých 7-miestnych elektromobilov na trhu**, bol som veľmi zvedavý na to, ako praktický bude. **Ponuka miesta na zadných sedadlách je skutočne výborná. Zadnú lavicu je možné posúvať v rozmedzí až 140 milimetrov a taktiež nezávisle polohovať všetky operadlá. Kufor si tak zo základnej kapacity 465 litrov (485 litrov bez tretieho radu sedadiel) môžete zväčšiť až na 1 620 litrov (1 710 litrov bez tretieho radu sedadiel)**. Množstvo priestoru na sedadlách je skvelé aj vďaka dlhému rázvoru až 2 829 milimetrov.
**No a potom je tu tretí rad sedadiel**. Auto, ktoré som mal na prvé jazdy ho malo. **Po ich rozložení sa kapacita batožinového priestoru síce extrémne zmenší, no na druhú stranu dostanete dve dodatočné sedadlá, ktoré majú navyše aj systém na uchytenie detskej autosedačky ISOFIX**. Dostanete tak priestor na uchytenie celkovo až štyroch detských autosedačiek, čo je pomaly číslo ako z rodinného minivanu. **Zadné sedadlá sú však primárne pre osoby s výškou do 165 centimetrov. Napriek tomu aj ja s výškou 183 centimetrov by som tam pár kilometrov prežil bez problémov**. Navyše, ak sklopíte druhý rad sedadiel a sadnete si do tretieho, na nohy získate toľko miesta ako v predĺženej triede S.
**Kúpou elektrického modelu od Mercedes-EQ navyše dostanete hneď niekoľko benefitov ako sú:** * Servis v cene vozidla na 6 rokov alebo do 160 000 km * Zaruka na akumulator (certifikat akumulatora) 8 rokov alebo do 160 000 km * Moznost predlzenia zaruky na vozidlo az na 6 rokov alebo do 160 000 km * Mercedes me Charge na 1 rok v cene vozidla – Prostredníctvom služby Mercedes me Charge môžu vodiči EQB využívať jednu z najväčších sietí nabíjacích staníc na svete: v súčasnosti disponuje 600 000 nabíjacími miestami s možnosťami nabíjania striedavým a jednosmerným prúdom v 31 krajinách. Služba Mercedes me Charge poskytuje zákazníkom značky Mercedes-EQ pohodlný prístup k nabíjacím stojanom od rozličných poskytovateľov, pričom títo zákazníci môžu využívať výhody integrovanej platobnej funkcie s jednoduchým vyúčtovaním. Výrobca vozidiel Mercedes-Benz v Európe garantuje prostredníctvom vysokohodnotných potvrdení o pôvode, že množstvo elektriny, ktoré pretečie prostredníctvom služby Mercedes me Charge, natečie do siete z obnoviteľných zdrojov energie. Prostredníctvom služby Mercedes me Charge môžu zákazníci nabíjať naprieč celou Európou na viac ako 250 000 verejných nabíjacích miestach, v ktorých sa Mercedes-Benz tam stará o dodatočnú kompenzáciu zelenou elektrinou. [CAR id=17135]




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Autopriemysel

Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.
  • Autosalón v Ženeve 2024 naživo

    Všetko o novej Dacii Spring: Najlacnejší elektromobil prešiel výraznými zmenami. Pre firmy má skvelú funkciu navyše

  • Očakávame, že nová Dacia Spring bude aj naďalej veľmi atraktívna pre nákupcov firemných vozových parkov. Zostáva najlacnejším elektromobilom na európskom trhu.

     Prvýkrát ponúka obojsmerné nabíjanie V2L. To môže byť zaujímavé pre firmy, ktoré potrebujú mať počas prepravy tovarov napájanú chladničku alebo iné elektrické spotrebiče. Autorom našich fotografií je Rudolf Banecký.
  • Aktualizované

    Nie je to žart: Boris Kollár bude prevádzkovať a sám šoférovať taxík, už čaká na licenciu. Témy rozhovoru so zákazníkom si určí sám

  • Znie to skoro ako vtip, lenže ním nie je. Bývalý predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozširuje svoje podnikanie o taxislužbu.

     Či už zákazníka zaujíma politika, transplantácia vlasov alebo rodičovské povinnosti, aj tieto témy môžu byť počas jazdy v taxíku prebraté.