Testy

Ktoré 7-miestne športové SUV? Porovnali sme SEAT Tarraco FR 4 a Škodu Kodiaq RS 4x4

V článku sa dočítate:

  • prečo sme porovnali práve Tarraco FR 4 s Kodiaqom RS?
  • ako sa rovnaký motor od Audi správa v dvoch rôznych autách?
  • aké sú jazdné vlastnosti oboch vozidiel?
  • aké jazdné režimy esúvečka ponúkajú, keďže sú športové?
  • ponúkajú SEAT a Škoda dostatok riešení pre rodinu?

 

Nikdy sa nerobili tak dobré autá ako dnes

Všade na internete sa dočítate, že dnes sa už nerobia tak dobré autá ako kedysi, že pred rokmi boli autá univerzálne. Aj do mesta, aj na dedinu, do hôr, kopcov, terénu. Neverte týmto rečiam, tí kritici nemajú pravdu. S tými starými autami boli neustále problémy a to, že sa dali opraviť doma v dielni, je iba alibistické skrývanie faktu, že sa tak často kazili. My už nechceme opravovať autá a zmierovať sa so zbytočnými kompromismi. To boli iné časy, odvtedy automobilky prekonali neuveriteľný kus cesty vpred, vynaložili obrovské úsilie a peniaze, aby ich autá boli spoľahlivé, praktické, univerzálne a cenovo dostupnejšie ako kedykoľvek predtým. Veď dnes si aj priemerne zarábajúci zamestnanec môže dovoliť Superb, čo bolo v čase, keď som chodil na strednú školu, luxusné auto pre podnikateľov.

Tá praktická stránka automobilov sa stala natoľko dôležitou, že aj automobilky začali predávať 7-miestne športové SUV. Práve tento druh áut patrí medzi tie najpraktickejšie, pretože ponúkajú veľkorysý vnútorný priestor, zlepšenú priechodnosť terénom, komfortné jazdné vlastnosti, vysokú bezpečnosť vďaka moderným technológiám a v prípade testovacích exemplárov aj pôsobivý výkon a možnosť sedemmiestnej konfigurácie.

SEAT TARRACO FR 4 sme testovali pred niekoľkými mesiacmi a využili sme príležitosť porovnať ho s novou ŠKODA KODIAQ RS, pretože obe sú športové a dajú sa zakúpiť aj v 7-miestnej verzii. Tak ktoré je lepšie?

SEAT TARRACO patrí medzi najkrajšie SUV na trhu, vďačí za to najmä vyváženosti celkového vzhľadu. Vyzerá totiž dostatočne moderne, aby konkuroval aj juhokórejským modelom, pritom si stále zachováva pomerne tradičný tvar predných svetlometov so zakomponovanými LED pásmi denného svietenia. Nepreháňa to s oblými ani hranatými motívmi a zároveň si zachováva identitu aktuálnej zostavy modelov od Seatu.

Všimnite si sebavedomý postoj na 19-palcových diskoch, svetlá výška podvozka je viac ako 20 centimetrov, rázvor takmer 2,8 metra a rozchod kolies skoro 1,6 metra. Pripočítajte si k tomu relatívne krátke previsy, vzadu s mierne zdvihnutou hranou nárazníka, dostanete tak základ pre dobrú priechodnosť terénom. K tomu všetkému pripočítajte pohon všetkých kolies 4×4 aj s off-road jazdným režimom, výsledkom je auto, ktoré vyzerá byť ako univerzálne – do mesta i kdesi do Nízkych Tatier na chatu.

Podobne sa môžeme pozerať aj na ŠKODU KODIAQ po facelifte, ktorý z estetického hľadiska doladil najmä predné partie. Podobne ako Tarraco, Kodiaq si zachováva skôr tradičný vzhľad, pôsobí ale o niečo agresívnejšie a vďaka početnejším hranám aj športovejšie. Perleťový lak na Tarracu stojí osemsto eur, na Kodiaqu dvesto a zatiaľ čo SEAT stojí na 19-palcových diskoch, testovaný Kodiaq na 20-palcových – sú súčasťou série. Ak by ste v Tarracu FR chceli dvadsiatky, máte takúto možnosť za doplatok 723 eur.

V športových verziách FR a RS sa v sériovej výbave dodávajú aj špecifické športové nárazníky, ktoré odlišujú bežné verzie týchto SUV od športových verzií.

Tarraco FR sa už v základe dodáva so strešnými lyžinami. Vo výbavách Style a FR sú čierne, zatiaľ čo vo výbave Xcellence pochrómované.

Kodiaq sa takisto dodáva už v základnej výbave s čiernymi strešnými lyžinami a oceňujem, že má oplastované podbehy – Tarraco má aj tam perleťový lak za osem stoviek, ktorý je takto vystavený riziku poškodenia. Veď odletujúce kamienky či hrany obrubníkov sú reálnou hrozbou, hoci všimnite si, že Tarraco má v porovnaní s Kodiaqom o niečo viac vysunuté okraje blatníkov. Usudzujem, že lepšie chránia spodné partie karosérie.

 

Obe vozidlá sa dodávajú s benzínovým štvorvalcom 2.0 TSI s maximálnym výkonom 180 kW (245 koní) od výrobcu AUDI AG, pohonom všetkých kolies a automatickou dvojspojkovou prevodovkou DSG 7. Pre Tarraco ale nejde o jedinú možnú motorizáciu, SEAT ponúka lacnejšie aj drahšie alternatívy, pozostávajúce z 1,5 TSI 150 EVO až po 1,4 TSI 245 eHybrid (PHEV). Najsilnejší naftový motor má 200 koní, teda benzín je to najlepšie, čo SUV ponúkajú.

Mám za to, že viac možností konfigurácie je vždy výhodou, v tomto prípade si však Škoda vyhradila tento motor pre výbavu RS. Ostatné varianty si ponecháva pre výbavu Sportline, pre ktorú je vyhradených celkom šesť motorov. Šikovný detail: Kodiaq má prednú kapotu vybavenú plynovými vzperami, zatiaľ čo Tarraco nie.

Nastavenie zvuku motora v jazdnom režime Individual v Škode Kodiaq RS

Zvuk motora. Aj na tom záleží. V športovom režime vedia oba autá cez reproduktory posielať do interiéru zvuk niečoho, čo by sme pomaly mohli porovnávať s prejavom šesťvalca. Motoristickí novinári to nemajú radi, lebo vonku tento zvuk počuť nie je, no a vnútri vodič vie, že je to syntetický zvuk. Ja sa na to ale pozerám inak, je to funkcia na získanie obdivu pasažierov, na podporu dojmu, na vytvorenie atmosféry. Napokon, ak sa vám tento generovaný zvuk motora nepáči, jednoducho si ho môžete cez dotykový displej vypnúť. Za samotnú funkciu neplatíte nič navyše.

Motor Benzínový radový štvorvalec s preplňovaním (turbo)
Zdvihový objem valcov 1 984 cm3
Max. výkon 180 kW (245 koní) pri 5 250 – 6 500 ot./min.
Max. krútiaci moment 370 Nm pri 1 600 – 4 300 ot./min.
Kombinovaná spotreba Tarraco: 8,5-8,8 l/100 km | Kodiaq: 8,6-8,9 l/100 km
Max. rýchlosť Tarraco: 228 km/h | Kodiaq: 234 km/h (233 pre 7-miestnu verziu)
Zrýchlenie 0-100 km/h Tarraco: 6,2 s | Kodiaq: 6,5 s (6,6 s pre 7-miestnu verziu)

Podvozky s adaptívnym tlmením

ŠKODA Kodiaq sa vo verzii RS štandardne dodáva s DYNAMIC CHASSIS CONTROL (adaptívny podvozok s jazdnými režimami), pri Tarracu FR si za adaptívny podvozok DCC musíte doplatiť 789 eur. Chcete sklápateľné ťažné zariadenie? Doplaťte ďalších 778 eur v prípade Tarraca a až 978 eur v prípade Kodiaqu. V Škodovke máte aj alternatívu v podobe prípravy na ťažné zariadenie na necelé dve stovky.

Mohlo by sa zdať, že pri základnej cene Tarraca FR v tejto motorizácii (39 390 eur) by už DCC mohlo byť v sérii, ale opäť platí, že SEAT tu ponúka možnosť výberu – a Kodiaq RS začína na cene 50 480 eur.

Význam adaptívneho podvozka je nespochybniteľný. Podstatou je jeho schopnosť prispôsobiť sa aktuálnemu jazdnému štýlu. Plynulo nastaviteľná úroveň tlmenia vyzerá pozoruhodne, ale pri autách s takouto hmotnosťou máva pomerne slabý vplyv na podvozok. Ak sa má zmena niekde prejaviť, tak vo vyššej rýchlosti. Symbol obláčika, ktorý označuje komfortné naladenie podvozka, evokuje dojem lahodnej mäkkej jazdy, avšak na takýchto tenkých pneumatikách tak či tak budete cítiť každú nedokonalosť vozovky.

Na druhej strane má podvozok DSS úžasnú schopnosť podržať vysoké SUV počas nerozvážne divokej jazdy a dopriať vodičovi pocit mimoriadnej kontroly nad vozidlom. Nefalšovaný, samozrejme.

Pohon všetkých kolies preferujúci normálne cesty je v oboch vozidlách dotiahnutý skoro do dokonalosti, čo znamená, že o ňom budete vedieť iba v hraničných situáciách a v snehu, ktorý sme počas jarného a letného testu nemali kde nájsť.

Keď v rýchlosti 100 km/h vletíte do ostrej zákruty a v správnej chvíli pribrzdíte, aby ste sa nosom zaborili k vozovke a následne vystrelili zo zákruty prudkou akceleráciou, tuhý podvozok bude celý čas držať auto stabilné a spoza volantu získate pocit, že iba milimeter pred uvedením do pretáčavého šmyku získavate kontrolu nad vozidlom a to vás poslúcha na každý dotyk.

Samozrejme, že obe vozidlá sa v sérii dodávajú s nápravou MacPherson vpredu a viacprvkovým zavesením vzadu.

 

Jazdné režimy

Výbavy FR a RS neboli nastavené ako priami konkurenti, pretože RS je vrcholom ponuky s jedinou motorizáciou, zatiaľ čo FR ponúka na výber viac pohonov. Ale ich porovnávaniu sa nevyhneme, pretože ich porovnávajú aj zákazníci. Navyše ponuka jazdných režimov Kodiaqu RS neponúka v porovnaní s Tarracom FR 4 nič navyše, ba dokonca ešte menej.

Voľba jazdných režimov v SEATe je riešená cez dotykový displej alebo otočným kolieskom pri páke prevodovky, na výber sú režimy ECO, Normal, Sport, Individual, Off-road a Snow.

Kodiaq RS takisto ponúka voľbu režimov cez displej alebo cez vyvedené tlačidlo pri páke prevodovky, k dispozícii sú režimy Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual a Snow. Aký je rozdiel medzi Comfort a Normal? Kodiaq RS je v porovnaní s konvenčným Kodiaqom tuhší a evidentne športovejšie naladený, čo zodpovedá režimu Normal, takže mód Comfort v tomto prípade znamená priblíženie sa tomu konvenčnému variantu. Rozdiel medzi nimi je ale vskutku malý, myslím, že pre bežného vodiča skoro nepostrehnuteľný.

Páka automatickej prevodovky v oboch modeloch umožňuje prepnutie do športového módu aj bez ohľadu na zvolený hlavný jazdný režim, čo sa prejavuje úpravou logiky radenia. Motor vtedy pracuje v mierne vyšších otáčkach, dovoľuje vodičovi poslať digitálnu ručičku otáčkomera až do červeného poľa a automaticky sa zapne doplnkový zvuk motora. Práve prepínaním prevodovky do športového režimu môžete zistiť priamo počas jazdy, ako sa tento zvuk mení.

Jemnejší verzus tuhší

Evidentne športový prejav majú obe autá spoločný a ťažko zhodnotiť, ktoré zvláda dynamickú jazdu lepšie. Čo som si ale nemohol nevšimnúť, je o niečo väčšia tendencia nakláňať sa v prípade Tarraca. Nie je to niečo, čo by vyslovene prekážalo, ale niekde na zatočenom výjazde z diaľnice to môže byť nepríjemné – hlavne pre pasažierov. Takýto výsledok som očakával, napokon Kodiaq už na prvý pohľad pôsobí proporčne vyváženejší. Tarraco je od Kodiaqu dlhšie o štyri centimetre (4735 vs. 4 697 mm), rozdiel výšok je celkom zanedbateľný. Rázvor je takisto skoro identický, 2 787 vs. 2 791 mm.

Prečo teda ten rozdielny dojem z jazdy? Podieľa sa na tom množstvo faktorov, od tvarov karosérie, ktoré majú tiež svoju hmotnosť, po vnútorné vybavenie interiéru, ale aj výšku posedu pasažierov. Ako Kodiaq, tak aj Tarraco, ponúkajú v tejto konfigurácii znamenité jazdné vlastnosti a pripravenosť na divokého vodiča. A rovnako tak budú slúžiť aj počas pokojnejších dní, keď vodič ocení skôr rozvážnu a pokojnú jazdu.

V každom prípade sa mi Kodiaq zdal o niečo vyváženejší, vyladenejší a, ak to mám napísať rovno, aj športovejší. Mohlo za to citeľne tuhšie riadenie. V Tarracu môžete otáčať volant malíčkom a stále budete mať dojem, že je príliš preposilovaný. Kodiaq má riadenie chlapskejšie, tuhšie, volant na mňa tiež zapôsobil lepšie vďaka perforovanej koži a pocitovo kvalitnejšiemu vyhotoveniu ovládacích prvkov.

 

Interiér

Obe vozidlá majú rovnaký základ, ale pritom odlišné koncepcie interiéru. Názor na dizajn si vytvorte vy, po stránke materiálového vyhotovenia sú si Tarraco aj Kodiaq rovnocenné. Ponúkajú pomerne veľa plastu a nudného priemeru, interiéry týchto vozidiel vás špeciálne nenadchnú. Chýba im akýkoľvek wow efekt, na druhej strane pôsobia kvalitne, odolne a jednotlivé ovládacie prvky sú rozmiestnené ergonomicky. Z pozície vodiča máte všetko k dispozícii na dosah ruky a dokonca aj kastlík pred spolujazdcom otvoríte bez problémov, veď šírka vozidiel je kompaktná.

Tarraco FR aj Kodiaq RS dostanete už v sériovej výbave s digitálnym kokpitom a 9,2-palcovým stredovým displejom s navigáciou, súčasťou infotaimentov je aj podpora Android Auto a Apple CarPlay. Prostredie infotaimentov sa však líši, a to podstatne. Na rozdiel od riešení, ktoré ponúka koncern Stellantis, sú tieto infotaimenty rýchle, graficky vyladené a osobne sa mi viac pozdávalo spracovanie v SEATe.

Dokonca aj ovládanie klimatizácie, ktoré má Tarraco už nové s dotykovými ovládačmi, funguje spoľahlivo. Klimatizácia je v oboch prípadoch automatická trojzónová. Vyhrievanie predných sedadiel ponúkajú obe vozidlá, akurát Kodiaq vyhrieva aj tie zadné. Športové sedadlá sú v sérii týchto výbav takisto, ja som sa cítil veľmi dobre v oboch. Chýbalo však nastavenie dĺžky sedáku.

Špeciálnu pozornosť si zaslúži zakomponovanie detskej poistky do ovládacieho panela na dosah ľavej vodičovej ruky. V prípade škodovky stojí za pozornosť aj množstvo detailov systému Simply Clever, ako sú rôzne priečinky, držiaky či dáždnik vo dverách vodiča.

Počas každodenných jázd sú si Tarraco FR aj Kodiaq RS veľmi podobné. Komfort, atmosféra v interiéri, ergonómia ovládania a riadenia, rozdiely sú priam nepodstatné. Prístrojový panel ponúka niekoľko režimov zobrazenia, s ktorými sa podľa môjho názoru veľmi rýchlo prestanete hrať a zvyknete si na jeden z dostupných režimov, viac oceníte adaptívny tempomat, aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu a zamatovo hladké radenie automatickej prevodovky. Toto všetko majú Tarraco FR aj Kodiaq RS už v sérii, Škoda má navyše aj panoramatický kamerový systém. Tarraco FR ho ponúka tiež, volá sa Top View kamera, a stojí 541 eur. Rozhodne odporúčam kúpu aj tejto položky, pretože inak dostanete iba zadnú parkovaciu kameru.

Priestor pre zadných pasažierov

Priestor pre zadných pasažierov je veľmi podobný v Tarracu aj Kodiaqu. Všimnite si, že zadné sedadlá sú proporcie vlastne totožné, rozdiel spočíva v čalúnení a tvare stredovej konzoly. Obe esúvečka pohodlne usadia troch ľudí, dokonca aj v strede je dostatok miesta pre útlejšieho dospelého. Zadní pasažieri majú vlastný panel s klimatizáciou a chrbtové operadlo stredového sedadla možno sklopiť do polohy lakťovej opierky. Chýba tunel vedúci z kufra do prednej časti, ale OK, stredné sedadlo sa dá sklopiť samostatne.

Druhý rad sedadiel je pozdĺžne nastaviteľný v rozsahu asi 15 centimetrov a aj v krajnej polohe som sa za šoférske sedadlo posadil s priestorovou rezervou na kolená. Mám výšku 175 cm.

Tretí rad sedadiel v 7-miestnej Škode Kodiaq

Dve sedadlá navyše. SEAT Tarraco FR aj Škoda Kodiaq RS sa predávajú aj v 7-miestnom vyhotovení. Práve táto možnosť robí z týchto vozidiel ideálne rodinné autá. V oboch prípadoch ale ide o príplatkové riešenia: SEAT si pýta 789 eur, Škoda až 971 eur.

Nie je to len riešenie pre viac ako päťčlenné rodiny, veď vy si môžete konfigurovať sedadlá práve tak, ako sa vám práve zachce – napríklad môžete nechať zadné sedadlá vpravo sklopené a využiť tak dlhý nákladný priestor, ktorý tak vznikne. Prekvapuje ma, že tretí rad sedadiel nie je vybavený úchytmi ISOFIX, ale treba poznamenať, že to nebýva štandardom. Priestorové pomery v treťom rade sedadiel sú dostatočné pre deti, dospelí budú mať z jazdy na týchto sedadlách nevšedný zážitok. Ak druhý rad posuniete čo najviac dopredu, miesta na nohy bude mať dosť aj nadpriemerne vysoké dieťa.

Batožinový priestor s praktickým obsahom

BATOŽINOVÝ PRIESTOR je v oboch esúvečkach prakticky rovnako veľký, hoci z technického hľadiska vyhráva práve Kodiaq:

5-miestna verzia min/max 7-miestna verzia min/max
SEAT Tarraco 760/1930 litrov 230/700/~1870 litrov
Škoda Kodiaq 835/2 065 litrov 270/~760/2 005 litrov

V oboch vozidlách sú prítomné praktické funkcie, ako sklápanie zadných sedadiel pomocou pák v batožinovom priestore, bočné priečinky pre umiestnenie menších predmetov, kotviace body, elektronické vyklápanie ťažného zariadenia, rolovacie plato či úchytky pre zavesenie nákupných tašiek. Pod podlahou sa našiel priestor pre rezervné koleso a povinnú výbavu, za čo patrí Škode aj SEATu palec hore.

Nenápadným, ale podstatným rozdielom medzi vozidlami je, že Tarraco má 230-voltovú (+97 eur) aj 12-voltovú elektrickú zásuvku v batožinovom priestore, zatiaľ čo Kodiaq vpredu aj vzadu v stredovej konzole pre zadných pasažierov vedľa nabíjacieho konektora USB-C (+213 eur). Tarraco má pre zadných pasažierov k dispozícii iba 12-voltovú zásuvku a jeden USB-C konektor.

 

Takže ktoré? Tarraco alebo Kodiaq?

SEAT Tarraco FR 2.0 TSI 180 kW 4DRIVE v testovanej výbave stojí podľa konfigurátora 43 391 eur (vrátane tretieho radu sedadiel),

Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 180 kW 4×4 v testovanej výbave stojí podľa konfigurátora 53 551 eur (vrátane tretieho radu sedadiel).

SEAT Tarraco a Škoda Kodiaq sú dve podobné SUV, ktorých rozdiely spočívajú skôr v detailoch. Myslím, že keby som v tejto chvíli stál pred voľbou kúpy jedného z nich, uprednostnil by som SEAT Tarraco FR pre jeho cenovú výhodnosť v pomere k hodnote. Ak by mi išlo vyslovene o jazdné vlastnosti, tam by určite vyhrala Škoda Kodiaq RS.

Je tiež potrebné pripomenúť, že výbavy FR a RS neboli nastavené ako priami konkurenti. RS je vrchol ponuky Kodiaqu, najlepšie z najlepšieho, zatiaľ čo FR ponúka na výber väčšiu škálu možností, vrátane tých slabších. Hodnotím skôr tieto dva konkrétne exempláre s prihliadnutím na fakt, že Tarraco by stálo ešte o 789 eur, keďže testovaný model nemal tretí rad sedadiel – no stále by vyšlo lacnejšie o približne desaťtisíc eur.

 

Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Škoda vám pomôže s elektromobilitou
Magazín

Škoda vám pomôže s elektromobilitou

Aj tým najväčším skeptikom je už nad slnko jasné, že elektromobilita sa stala pevnou súčasťou cestnej infraštruktúry. Podiel predaja elektromobilov postupne stúpa a výhody zelenej dopravy sa stávajú čoraz výraznejšie.