Testy

TEST: Na Opel Insigniu motoristi pri výbere auta zabúdajú! Podľa nás však stojí za hriech

Stretnúť Insigniu na slovenských cestách nie je vôbec jednoduché. Počas testovacieho týždňa sme narazili len na dva ďalšie kusy, a to sme si všímali takmer každé okoloidúce auto. Táto smutná skutočnosť nás prinútila zamyslieť sa nad tým, prečo Opel nedokázal s Insigniou prilákať viac motoristov na svoju stranu.

Napriek tomu, že dizajn je striktne subjektívna záležitosť, asi nikto by si nedovolil označiť Insigniu len za ďalšie nudné auto strednej triedy. Obzvlášť zaujímavá je podľa nás karosárska verzia liftback, označovaná aj ako Grand Sport, s horizontálnou prednou maskou, decentnými hranami a atletickou siluetou. Pridajte si k tomu doplnky verzie GSi v podobe čiernej masky chladiča, dvadsaťpalcových diskov kolies s brzdami Brembo či decentného zadného spojlera a máte pred sebou auto, vedľa ktorého majú ostatní konkurenti strednej triedy sexappeal kancelárskej zošívačky.

Nenechajte sa však zmiasť športovým výzorom, rozhodne nejde o malé auto. Rozmermi Opel prekonáva napríklad Peugeot 508, Volkswagen Passat či dokonca Škodu Superb. Ide o skutočnú vlajkovú loď, ktorá na ceste pôsobí dominantným dojmom. Pri nastupovaní vám odporúčame venovať pozornosť hrubým dverám. Ich zvuk pri zabuchnutí vyvoláva dojem, že sedíte v trezore na kolesách. V tomto aute sa tak rozhodne nemusíte báť o svoju bezpečnosť, pričom s ohľadom na rozmery a hmotnosť si trúfame napísať, že fyzický stret s Insigniou by nechceli zažiť ani viaceré kompaktné SUV.

Opel Insignia GSi 2.0 Turbo

Napriek pocitu bezpečia sa však podarilo konštruktérom navrhnúť priestranný interiér s dobre riešenou palubnou doskou, ktorá poteší všetkých fanúšikov klasického ovládania funkcií. Okrem displeja máte totiž k dispozícii pohodlný otočný ovládač hlasitosti s možnosťou prepínania skladieb a nižšie môžete nájsť tradičný panel klimatizácie s fyzickými tlačidlami. Rádio aj ventiláciu tak môžete v Insignii ovládať intuitívne bez toho, aby ste museli spúšťať zrak z cesty. Pochvalu si zaslúži aj priestorová ponuka a možnosti nastavenia sedadiel, ideálnu polohu za volantom si nájde naozaj každá postava. Verzia GSi bola navyše vybavená škrupinovými sedadlami s dofukovaním bočníc, predĺženým sedákom a masážnou funkciou. A musíme bez obalu napísať, že z Insignie sa nám jednoducho nechcelo vystupovať ani po dlhšej ceste.

Vnútorný priestor môže konkurovať najlepším v triede aj na zadných sedadlách. Tam sa pokojne môže porovnávať aj so Škodou Superb, a to je už najvyššia možná liga. Ak máte 190 cm, bude vám z priestoru nad hlavou uberať klesajúca línia strechy. Avšak konvenčnejších 180 cm už úplne stačí na to, aby ste si užili dostatok priestoru na hlavu aj na nohy. Navyše zadné sedadlá ponúkajú tiež slušné tvarovanie a bočné vedenie, takže sa v nich sedí naozaj pohodlne. No a batožinový priestor? Ako sme na začiatku spomínali, Insignia Grand Sport je liftback, takže veko kufra sa otvára spoločne so sklom a máte skvelý prístup do batožinového priestoru. My sme tam bez väčších problémov naložili štyri kufre, a to ešte zostal priestor na nejaký ten ruksak. A áno, veko batožinového priestoru sme zavreli, aj pevný kryt sme bez problémov položili navrch.

Opel Insignia GSi 2.0 Turbo

Modernizácia upravila ponuku dostupných motorizácií. Z ponuky vypadol benzínový 1,5-litrový štvorvalec, zostal už len dvojliter v niekoľkých výkonových verziách od 125 do 169 kW. Nepotešila nás ani skutočnosť, že zážihový agregát môžete kombinovať výhradne s 9-stupňovou automatickou prevodovkou. Klasický manuál dostanete len v kombinácii s dieselovými štvorvalcami 1,5 a 2,0 CDTi.

Práve samočinná prevodovka nás v testovanom modeli trápila najviac. Ak by sme mali byť struční, tak napíšeme, že tých stupňov bolo jednoducho priveľa. Nepochopili sme najmä jej odstupňovanie, pretože druhý a tretí stupeň sú zbytočne pri sebe. Rozdiel medzi nimi tvorí približne 100 otáčok, čo je naozaj veľmi málo a stráca sa tak dynamika aj nárast výkonu. Pri normálnej pohodovej jazde však radí tak jemne a plynulo, že o nej prakticky ani neviete. To isté môžeme napísať aj o dvojlitri pod kapotou, ktorý má pri studenom štarte trochu surový zvuk, no po čase sa upokojí a do interiéru preniká len minimálne množstvo aerodynamického šumu. Niekto by však mohol namietať, že od verzie GSi sa očakáva presný opak. Napriek deviatim prevodovým stupňom sa nám nedarilo stlačiť spotrebu pod 9 l/100 km, pričom na diaľnici točí Insignia menej ako 1 900 ot./min. S trochou športovej jazdy môže apetít vyletieť aj nad 12 l/100 km, čo nie je dobrá hodnota.

Opel Insignia GSi 2.0 Turbo (2021)

Podvozok Insignie však rozhodne nesklamal a stále ju môžeme radiť k tým šoférskejším autám na trhu. So zvýšením tempa sa auto dostáva do svojho živlu. Zakrútené cesty, horské priechody, plynulá rýchla jazda. Tam sa cíti Insignia ako doma. Tam dokáže najlepšie ukázať svoje schopnosti. Len treba stlačiť tlačidlo AWD na stredovej konzole, aby išiel výkon aj dozadu. Potom je auto krásne neutrálne a vyvážené. Na limite sa auto posúvalo zo zákruty mierne bokom, limit bol však veľmi ďaleko a dovtedy bolo neutrálne. Za zmienku stoja aj samotné brzdy, ktoré na zakrútených okreskách odvádzali výbornú prácu. Poskytnú vodičovi nielen tvrdý pocit v pedáli, ale tiež skutočne dobré dávkovanie brzdného účinku.

A keď sa budete chcieť vrátiť späť do normálu, stačí prepnúť podvozok do komfortného režimu. Dravé GSi sa v sekunde premení na pohodlný diaľničný krížnik, ktorý aj na dvadsaťpalcových kolesách odfiltruje väčšinu nedokonalostí slovenských ciest tak, aby sa cestujúci cítili čo najlepšie.

Opel Insignia GSi 2.0 Turbo (2021)

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4

Ako celok je Insignia podarený zástupca strednej triedy so zaujímavým dizajnom, výbornými jazdnými vlastnosťami a pohodlím pre celú rodinu. Verzia GSI pravdepodobne nebude pre každého, a preto bude našim odporúčaním limitovaná edícia Business, s ktorou dostanete prakticky hotové auto so slušnou výbavou za viac než konkurencieschopnú cenu. Pokiaľ ide o motorizáciu, benzínový agregát poskytuje skutočne tichý a komfortný zážitok z jazdy, avšak spotrebou môže odradiť viacerých záujemcov. Pred kúpou by ste mali zvážiť aj naftovú alternatívu.

Klady
  • Podvozok
  • Výkon motora
  • Vzhľad
  • Priestor a pohodlie
  • Batožinový priestor
  • Bezpečnosť
  • Dobrý výhľad
Zápory
  • Spotreba
  • Preklad palubného PC
  • Odstupňovanie prevodovky
  • Nezáživný zvuk motora (GSi)
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Toyota Corolla Coupe 1400SR 1971
Magazín

Hľadáte auto na celý život? Toto je také a stojí za ním fascinujúci príbeh

Masayuki Watanabe si ako 21-ročný kúpil Corollu druhej generácie a má ju dodnes. Aj keď počas života niekoľkokrát premýšľal o predaji svojho starého auta, jeho Corolla bola príliš dobrá, spoľahlivá a odolná. Súčasne bola spojená s množstvom krásnych spomienok, aby sa jej len tak vzdal. V roku 2011, keď bolo auto poškodené počas tsunami, sa do jeho opravy zapojila komunita zberateľov historických automobilov z celého Japonska.