Testy

Dacia Duster na LPG: Jazdí za polovicu, ale tají detaily (test)

Keď sa ponuka Dacie na Slovensku pred časom oslabila o verziu s pohonom LPG, mnohí to prijali s rozčarovaním. Dnes je však táto verzia dostupná opäť a veční kritici majú príležitosť ukázať, že si tieto autá aj skutočne zakúpia. Je potrebné uznať, že dôvody na zadováženie si práve takéhoto „hybridu“ sú dosť silné na to, aby padol konečný verdikt o kúpe.

Na začiatok je to cena, ktorá láka najviac. Dacia Duster s benzínovo-plynovým pohonom začína na cene iba niečo vyše dvanásťtisíc eur, a to v druhom stupni výbavy Essential. Škoda, že je táto výbava chudobná na praktické položky výbavy, neponúka ani len manuálnu klimatizáciu.

My sme Duster otestovali vo výbave Prestige s príplatkovými položkami, ako bezkľúčový štart či zadnou kamerou, pričom konečná cena ostala veľmi pôsobivá, 15 630 eur. To je suma, za ktorú iné autá ponúkajú úplný základ a je značne nižšia aj v porovnaní s konkurentmi jazdiacimi na plyn.

Dacia Duster 2020 - cenník

Test Dacia Duster Prestige TCE 100 LPG (2020)

Cenová dostupnosť je odrazom optimalizácie nákladov pri výrobe, a tak materiálové vyhotovenie zaostáva za súčasnými nárokmi zákazníkov. Tvrdé vyhotovenie palubnej dosky i celého interiéru pripomína skôr úžitkové vozidlo, zodpovedá nižšiemu štandardu, na druhej strane odhadujeme vyššiu odolnosť týchto povrchových materiálov.

Nemožno interiéru uprieť pekný vzhľad, oceňujeme primerane vysoký posed (~63 cm), výhľad, komfortné nastupovanie a celkovú ergonómiu prednej časti interiéru.

Vodič má po ruke všetko, čo môže potrebovať, klimatizácia a niekoľko ďalších funkcií sa ovládajú dedikovanými fyzickými tlačidlami a ovládačmi.

Výborné je samostatné tlačidlo pre štvorkamerový systém, môžete ho zapnúť aj bez zaradenej spiatočky. Multimédiá, tempomat a palubný počítač ovládate aj prostredníctvom multifunkčného volantu.

Test Dacia Duster Prestige TCE 100 LPG (2020) - Interiér

Alternatíva s otáznikmi

Zatiaľ čo zemnému plynu (CNG) je predpovedaná priaznivá budúcnosť, skvapalnený ropný plyn LPG je na tom o horšie. U nás stále vozidlá s jeho nádržou nesmú do podzemia a parkovacích domov, pretože LPG je na rozdiel od zemného plynu ťažší ako vzduch. Lenže túto vlastnosť má aj oxid uhličitý, čo vnáša do problematiky otázniky.

Toto obmedzenie nebráni Dacii, aby pohon LPG uprednostnila pred CNG a predávala ho ako vylepšenie benzínového motora TCe s funkciou Start&Stop. Nemá filter pevných častíc a palivo vstrekuje nepriamo, čo eliminuje karbonizáciu.

Test Dacia Duster Prestige TCE 100 LPG (2020)
Test Dacia Duster Prestige TCE 100 LPG (2020)

S maximálnym výkonom 74 kW (100 koní) je schopný rozbehnúť 1 363 kilogramov na 172 km/h a na stovku za 14,4 sekundy. Duster nie je auto pre veľmi dynamickú jazdu, avšak ponúka solídne jazdné vlastnosti, svižné reakcie v nízkych rýchlostiach a solídny komfort, ktorý neznehodnocuje ani tuhá zadná náprava a tendencia nakláňať sa do zákrut. Nedotáčavosť je evidentná už pri mestských rýchlostiach, k plynovému pohonu si nemožno zadovážiť pohon všetkých kolies.

Dacia Duster 1.0 TCe LPG zdanlivo nachádza budúcich majiteľov medzi živnostníkmi, tí ocenia veľký nákladný priestor, nízku cenu a lacnú prevádzku. Schopnosť ťahať 1,3-tonový príves považujme za prehnane optimistickú, veď preplňovaný trojvalec s maximálnym krútiacim momentom 170 Nm horšie zvláda už aj plné obsadenie vozidla, pocitovo pripomína skôr atmosférický motor.

Test Dacia Duster Prestige TCE 100 LPG (2020) - Interiér
Prepínač palív ukazuje stav nádrží, ale palubný počítač vám neprezradí, za aké spotreby palív jazdíte.
Test Dacia Duster Prestige TCE 100 LPG (2020) - Interiér

Lepšia dynamika s plynom? Iba na papieri

Prepínanie medzi spaľovacím benzínu a plynu má v rukách vodič, preferované je pritom LPG.V porovnaní s konvenčnou benzínovou verziou je naľavo od volantu kruhový indikátor stavu paliva s prepínačom režimov.

Objektívne má plynový pohon priaznivý vplyv na dynamiku, zrýchlenie z nuly na 100 km/h je rýchlejšie o 0,6 sekundy, subjektívne sme nepozorovali žiadny rozdiel. Palivo evidentne nemá vplyv ani na reakcie motora, ani jeho zvukový prejav.

34-litrová tlaková nádrž nezmenšuje batožinový priestor, ale ruší miesto pre rezervu.

Naozaj za polovicu

Na plnú nádrž ropného plynu sme prešli 491 kilometrov, čo zodpovedá spotrebe 6,9 l LPG/100 km. Práve toľko uvádza výrobca. Musíte si to však vypočítať sami, lebo palubný počítač spotrebu neukazuje! Pri cene päťdesiatpäť centov na liter to znamená voziť sa za polovicu. A to je ten silný argument, ktorý vás má doviesť ku kúpe.

Niekoľko postrehov a detailov navyše:

  • Pohon a podvozok: manuálna 5° prevodovka, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu jednoduchá náprava s torznou priečkou Brzdy: kotúčové Ø280 mm, vzadu bubnové Ø9 mm Pneu: 215/60 R17

  • Konkurenti: Renault Captur 1,0 TCE LPG, SEAT Arona 1.0 TGI, Škoda Kamiq 1.0 TGI

  • Dacia dnes dáva montáž LPG zadarmo, ale s podmienkou značkového financovania

  • O plynovom pohone sa dozviete vďaka povinnému označeniu LPG

  • Prepínač palív informuje o stave nádrží, ale spotrebu nezistíte ani z palubného počítača.

  • Inak Pohľadný interiér má nedostatok v podobe tvrdých materiálov

  • Zadné sedadlá sú pomerne priestranné, ale tvrdšie a bez stredovej lakťovej opierky

  • Veľmi jednoduchý prístrojový panel. Počítač neukazuje priemernú ani aktuálnu spotrebu.

  • Sprevodovanie má svoje muchy, spočiatku vám motor možno zopárkrát zhasne

  • Tam, kde by inokedy bol priestor pre rezervné koleso, je v LPG verzii 34-litrová nádrž

  • Výška posedu okolo 60 cm sa zdá byť ideálna pre pohodlné nastupovanie i vystupovanie

  • Oceňujeme zachovanie klasického ovládania klimatizácie

  • Tablet vsadený do palubovky fakticky nie je funkčne spojený s palubným počítačom.

Test Dacia Duster Prestige TCE 100 LPG (2020)

DACIA DUSTER PRESTIGE TCe 100 LPG - informačná tabuľka

Kompaktné SUV s pohonom benzín/LPG

Obchodné informácie
Cena Cena od/testované auto: 12 290 €/15 630 €
Značka Dacia
Model Duster
Model - Typ Prestige TCE 100 LPG
Model - rok výroby 2020
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4 341 mm
Šírka 1 804 mm
Výška 1 693 mm
Rázvor 2 674 mm
Objem palivovej nádrže benzín 50 l, LPG 34 l l
Prevádzková hmotnosť 1 363 kg
Maximálna hmotnosť 1 758 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 445 dm3
Objem batožinového priestoru (max.) 1 478 dm3
Motor a prevodovka
Počet valcov 3
Objem valcov 999 cm3
Najvyšší výkon 100 k
Najvyšší výkon 74 kW
Najvyšší výkon pri ot./min. 5000
Najvyšší krútiaci moment 170 Nm
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. 2000
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba Benzín 5,5 l /100 km LPG: 6,8-6,9 l/100 km L
Emise 125–126 g/km (111–112 g/km LPG) CO2g/km
Maximálna rýchlosť 172 km/h (168 km/h LPG)
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 14,4 s (13,8 s LPG)

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 3,5

LPG sa ku Dusteru hodí z ekonomického hľadiska, ale aj toho charakterového. Zákazníci Dacie nepochybne majú záujem o nižšie prevádzkové náklady, a to aj napriek tomu, že si zadovážili malé SUV-čko. Toto „malé“ SUV pritom ponúka solídny interiér, priestranný kufor a jazdné vlastnosti, ktoré síce neohúria ani nepotešia motoristu, no osvedčia sa v každodennom živote. V ňom pomôže aj výborný 4-kamerový parkovací systém, ktorý možno vyvolať aj bez zaradenej spiatočky. Toto všetko za menej ako 16-tisíc eur? Podľa mňa môže byť.

Klady
  • pomer cena/výbava
  • vnútorný priestor
  • dojazd a spotreba
Zápory
  • počítač neukazuje spotrebu
  • materiály v interiéri
  • citlivosť motora na záťaž
  • slabšie jazdné vlastnosti
Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Zdieľanie textilu MEWA je inteligentné, udržateľné a efektívne
Magazín

Zdieľanie textilu MEWA je inteligentné, udržateľné a efektívne

Keď chcete upraviť fotografie a poslať ich rodine, použijete aplikáciu na internete. Keď sa chcete v meste niekam rýchlo dostať, požičiate si na chvíľu elektrobicykel alebo skúter. V oboch prípadoch tak niečo zdieľate s ostatnými. Je to múdre, udržateľné a predovšetkým efektívne riešenie. Ak je to v súkromnom živote tak jednoduché a ušetríte tým čas i prostriedky, prečo by tomu malo byť inak v podnikaní?