Testy

Test Citroën C5 Aircross za 32-tisíc eur: Jazdí ako loď

Citroën C5 Aircross je stále novinkou na cestách. Francúzska značka ho začala vyrábať v roku 2017 v čínskom závode Dongfeng-PSA Chengdu na rovnakej platforme ako Peugeoty 4008 a 5008 a od roku 2018 sa vyrába vo francúzskom meste Rennes. Model si vyžiadal 100-miliónovú investíciu a dnes sa jedná o najväčší model značky Citroën.

O pozitívnych stránkach modelu C5 Aircross vie azda každý, kto sa zaujíma o automobilové novinky a zvažuje kúpu stredne veľkého esúvečka. Priestranný interiér, mäkko naladený podvozok s tlmičmi s hydraulickými dorazmi, veľký kufor a veľmi prijateľná štartovacia cena 18 990 eur 19 990 € sú pre C5 Aircross typické vlastnosti.

My sme otestovali verziu PureTech 180 S&S EAT8 SHINE s automatickou 8-stupňovou prevodovkou a doplnkovými bezpečnostnými balíčkami, za ktorú si predajcovia pýtajú 32 340 eur. Zdá sa vám to ako vysoká suma? Po týždni a prejazdení 744 kilometrov považujeme túto cenovku za primeranú. Napokon, C5 Aircross je najluxusnejší Citroën, aký si dnes môžete zadovážiť.

Eko, štandard a šport

Test Citroën C5 Aircross PureTech 180 S&S Shine (foto: PANER pre auto motor a šport)

Preplňovaný benzínový motor s maximálnym výkonom 133 kW (181 k) má papierovo veľmi slušné čísla, ale jazdné vlastnosti zásadným spôsobom ovplyvňuje jazdný režim. Dynamika vozidla v štandardnom jazdnom režime je doslova „štandardná“. Teda pre mladého prchkého vodiča nudná, ale suverénnym dupnutím na akcelaračný pedál prevodovka spolupracuje ukážkovo, v správnej chvíli podradí s vysokou rýchlosťou a poskytne tak základ pre prudké akcelerácie.

Zapnutím ekologického režimu dynamika utrpí, ale priaznivo vplýva na spotrebu paliva. Jazda v ekologickom režime neznamená, že by počítač trápil motor príliš nízkymi otáčkami, ale chvíľami predsa len pocítite, že prevodovka čaká na podradenie zbytočne dlho.

Test Citroën C5 Aircross PureTech 180 S&S Shine (foto: PANER pre auto motor a šport)

V športovom móde auto reaguje na podnety od vodiča rýchlo, pomerne prudko a aj na ceste plávajúce SUV pôsobí celkom obratne. Dojmu z riadenia lode sa nevyhnete, podľa mnohých je práve toto pozitívna jazdná vlastnosť. V skutočnosti má silné tendencie k nedotáčavosti a nakláňaniu, riadenie je skôr menej precízne, na druhej strane podvozok s hydraulickými dorazmi tlmičov dobre tlmí nedokonalosti vozovky a ponúka ten pravý nefalšovaný dojem z riadenia poriadneho esúvečka.

Krútiaci moment do 250 newtonmetrov si s prevádzkovou hmotnosťou 1 596 kilogramov poradiť vie, no a cez dve tony sa už nedostanete - nosnosť vozidla je iba 406 kilogramov. To až tak pôsobivé nie je, hoci oveľa viac nezvládajú ani SUV modely iných výrobcov.

Spotreba počas testu

Test Citroën C5 Aircross PureTech 180 S&S Shine (foto: PANER pre auto motor a šport)

Pri maximálnej snahe o šetrenie paliva sme boli schopní jazdiť za priaznivých 7,8 litra na sto kilometrov, ale normálny jazdný štýl si za vyše sedemsto kilometrov vyžiadal takmer desať litrov. Ak mesačne prejazdíte tisíc kilometrov, palivo vás bude stáť asi 130 eur, k tomu si samozrejme pripočítajte PZP a havarijné poistenie, na ktoré pri novom vozidle neradno zabudnúť. Živiť benzínové SUV skrátka nie je lacná záležitosť. C5 Aicross je ale citlivý na štýl riadenia - ak budete jazdiť šetrne, auto sa vám odvďačí vyššie spomenutou spotrebou 7,8 l/100 km a trúfame si tvrdiť, že je tu potenciál údaj stlačiť ešte nižšie.

Priestranný interiér a obrovský kufor s chybičkami

Test Citroën C5 Aircross PureTech 180 S&S Shine (foto: PANER pre auto motor a šport)

Reklamami avizovaný vnútorný priestor je naozaj pôsobivý. Všetci pasažieri majú k dispozícii rozmerné sedadlá a aj tí zadní si vedia individuálne prispôsobiť sklon operadla a posúvať sedáky. Vodič má k dispozícii masívnu stredovú konzolu a dobrý výhľad, ale pocit z interiéru nie je výlučne pozitívny. Napríklad plastové páky radenia pôsobia doslova lacno, materiálové vyhotovenie palubovky by tiež mohlo byť lepšie a sedadlá sú až príliš mäkké, akoby telu neposkytovali primeranú oporu. To je však dojem mňa s priemernou postavou, výškou 175 cm a hmotnosťou 80 kilogramov - vyšší a silnejší vodič by si možno sedadlá nevedel vynachváliť - a obaja budeme mať pritom pravdu.

Test Citroën C5 Aircross PureTech 180 S&S Shine (foto: PANER pre auto motor a šport)

Spomínané slabšie materiálové vyhotovenie interiéru sa týka predovšetkým tvrdších plastov, lenže to nie sú plochy, s ktorými by vodič alebo spolujazdec prichádzali do kontaktu počas jazdy. Vyhotovenie stredovej konzoly s pákou prevodovky je naopak dobré, jednotlivé diely k sebe pasujú s vysokou precíznosťou, nepočuť vrźganie a SUV ponúka slušné množstvo veľkých odkladacích priestorov.

Test Citroën C5 Aircross PureTech 180 S&S Shine (foto: PANER pre auto motor a šport)

Zo 720-litrového kufra budete nadšení, ponúka priestor s rozumne navrhnutým pravidelným pôdorysom, teda je aj praktický. Chýbajú v ňom ale úchytky na tašky a sieťky, nie je tu ani roleta, iba pevná doska. Po demontáži sa dá pohodlne uskladniť v batožinovom priestore.

Test Citroën C5 Aircross PureTech 180 S&S Shine (foto: PANER pre auto motor a šport)

Skvelé LED svetlomety

Pokiaľ sa jedná o ponuku multimédií a asistenčných funkcií, C5 Aircross patrí medzi tie zaujímavejšie autá na trhu. Vozidlo upozorní na hroziacu kolíziu a v prípade potreby vykoná núdzové brzdenie, počas jazdy na tempomate sa dokáže udržať v jazdnom pruhu, cúvacia kamera s viacerými módmi zobrazenia je jednoducho skvelá - chýba snáď iba ten slávny 3D pohľad, ktorý nachádzame v prémiovej triede.

Za zmienku stoja aj výborné Full LED svetlomety, ktoré osvetľujú priestor pred vozidlom v odtieni bielej dobre imitujúcom denné svetlo a s fantastickým dosahom po zapnutí diaľkových. Tie sa vedia na váš pokyn zapínať a vypínať aj úplne automaticky.

Citroën C5 Aircross PureTech 180 S&S Shine - informačná tabuľka

Stredne veľké SUV značky Citroën s benzínovým motorom a automatickou prevodovkou.

Obchodné informácie
Cena od 19 990 € | testovaný model 32 340 €
Značka Citroën
Model C5 Aircross
Model - Typ PureTech 180 S&S Shine
Model - rok výroby 2019
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4 500 mm
Šírka 1 969 mm
Výška 1 689 mm
Rázvor 2 730 mm
Objem palivovej nádrže 53 l
Pohotovostná hmotnosť 1 596 kg
Užitočné zaťaženie 406 kg
Maximálna hmotnosť 1 990 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 580/720 dm3
Objem batožinového priestoru (max.) 1 630 dm3
Motor a prevodovka
Počet valcov 4
Objem valcov 1 598 cm3
Najvyšší výkon 180 k
Najvyšší výkon 133 kW
Najvyšší výkon pri ot./min. 5500
Najvyšší krútiaci moment 250 Nm
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. 1650
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 7,0/4,8/5,6 L
Emise 128 CO2g/km
Maximálna rýchlosť 216
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 8,2

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 3,5

Citroën C5 Aircross môžeme považovať za archetyp SUV, hoci na trhu je stále relatívnou novinkou. Je priestranný, dobre vybavený, s vysokým posedom, dobre zvláda slovenské cesty a najmä začína na vskutku nízkej cene. Nenechajte sa odradiť našou drobnou kritikou, Citroën C5 Aircross je pôsobivé a naozaj dobré SUV. Jeho nedostatky vyplývajú z koncernovej politiky, ale rozhodne má čo ponúknuť a za stále prijateľnú cenu.

Klady
  • mäkký podvozok pre vyšší komfort;
  • vysoký posed a dobrý výhľad;
  • priestranný interiér;
  • balíček Bezpečnosť Plus;
  • vynikajúce Full LED svetlomety;
Zápory
  • udržiavanie v jazdnom pruhu funguje iba s tempomatom;
  • mäkké brzdy;
  • menej presné riadenie
Erik Stríž - auto motor a šport
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie