Test Citroën C5 Aircross za 32-tisíc eur: Jazdí ako loď

Snažili sme sa z 1,6-litrového benzínového motora dostať čo najnižšiu spotrebu a zároveň ho netrápiť nízkymi otáčkami. Je to vôbec možné?
Vydané  Text: 

Citroën C5 Aircross je stále novinkou na cestách. Francúzska značka ho začala vyrábať v roku 2017 v čínskom závode Dongfeng-PSA Chengdu na rovnakej platforme ako Peugeoty 4008 a 5008 a od roku 2018 sa vyrába vo francúzskom meste Rennes. Model si vyžiadal 100-miliónovú investíciu a dnes sa jedná o najväčší model značky Citroën. O pozitívnych stránkach modelu C5 Aircross vie azda každý, kto sa zaujíma o automobilové novinky a zvažuje kúpu stredne veľkého esúvečka. Priestranný interiér, mäkko naladený podvozok s tlmičmi s hydraulickými dorazmi, veľký kufor a veľmi prijateľná štartovacia cena 18 990 eur 19 990 € sú pre C5 Aircross typické vlastnosti. My sme otestovali verziu PureTech 180 S&S EAT8 SHINE s automatickou 8-stupňovou prevodovkou a doplnkovými bezpečnostnými balíčkami, za ktorú si predajcovia pýtajú 32 340 eur. Zdá sa vám to ako vysoká suma? Po týždni a prejazdení 744 kilometrov považujeme túto cenovku za primeranú. Napokon, **C5 Aircross je najluxusnejší Citroën**, aký si dnes môžete zadovážiť. ### Eko, štandard a šport
Preplňovaný benzínový motor s maximálnym výkonom 133 kW (181 k) má papierovo veľmi slušné čísla, ale jazdné vlastnosti zásadným spôsobom ovplyvňuje jazdný režim. Dynamika vozidla v štandardnom jazdnom režime je doslova „štandardná“. Teda pre mladého prchkého vodiča nudná, ale suverénnym dupnutím na akcelaračný pedál prevodovka spolupracuje ukážkovo, v správnej chvíli podradí s vysokou rýchlosťou a poskytne tak základ pre prudké akcelerácie. Zapnutím ekologického režimu dynamika utrpí, ale priaznivo vplýva na spotrebu paliva. Jazda v ekologickom režime neznamená, že by počítač trápil motor príliš nízkymi otáčkami, ale chvíľami predsa len pocítite, že prevodovka čaká na podradenie zbytočne dlho.
V športovom móde auto reaguje na podnety od vodiča rýchlo, pomerne prudko a aj na ceste plávajúce SUV pôsobí celkom obratne. Dojmu z riadenia lode sa nevyhnete, podľa mnohých je práve toto pozitívna jazdná vlastnosť. V skutočnosti má silné tendencie k nedotáčavosti a nakláňaniu, riadenie je skôr menej precízne, na druhej strane podvozok s hydraulickými dorazmi tlmičov dobre tlmí nedokonalosti vozovky a ponúka ten pravý nefalšovaný dojem z riadenia poriadneho esúvečka. Krútiaci moment do 250 newtonmetrov si s prevádzkovou hmotnosťou 1 596 kilogramov poradiť vie, no a cez dve tony sa už nedostanete – nosnosť vozidla je iba 406 kilogramov. To až tak pôsobivé nie je, hoci oveľa viac nezvládajú ani SUV modely iných výrobcov. ### Spotreba počas testu
Pri maximálnej snahe o šetrenie paliva sme boli schopní jazdiť za priaznivých 7,8 litra na sto kilometrov, ale normálny jazdný štýl si za vyše sedemsto kilometrov vyžiadal takmer desať litrov. Ak mesačne prejazdíte tisíc kilometrov, palivo vás bude stáť asi 130 eur, k tomu si samozrejme pripočítajte PZP a havarijné poistenie, na ktoré pri novom vozidle neradno zabudnúť. Živiť benzínové SUV skrátka nie je lacná záležitosť. C5 Aicross je ale citlivý na štýl riadenia – ak budete jazdiť šetrne, auto sa vám odvďačí vyššie spomenutou spotrebou 7,8 l/100 km a trúfame si tvrdiť, že je tu potenciál údaj stlačiť ešte nižšie. ### Priestranný interiér a obrovský kufor s chybičkami
Reklamami avizovaný vnútorný priestor je naozaj pôsobivý. Všetci pasažieri majú k dispozícii rozmerné sedadlá a aj tí zadní si vedia individuálne prispôsobiť sklon operadla a posúvať sedáky. Vodič má k dispozícii masívnu stredovú konzolu a dobrý výhľad, ale pocit z interiéru nie je výlučne pozitívny. Napríklad plastové páky radenia pôsobia doslova lacno, materiálové vyhotovenie palubovky by tiež mohlo byť lepšie a sedadlá sú až príliš mäkké, akoby telu neposkytovali primeranú oporu. To je však dojem mňa s priemernou postavou, výškou 175 cm a hmotnosťou 80 kilogramov – vyšší a silnejší vodič by si možno sedadlá nevedel vynachváliť – a obaja budeme mať pritom pravdu.
Spomínané slabšie materiálové vyhotovenie interiéru sa týka predovšetkým tvrdších plastov, lenže to nie sú plochy, s ktorými by vodič alebo spolujazdec prichádzali do kontaktu počas jazdy. Vyhotovenie stredovej konzoly s pákou prevodovky je naopak dobré, jednotlivé diely k sebe pasujú s vysokou precíznosťou, nepočuť vrźganie a SUV ponúka slušné množstvo veľkých odkladacích priestorov.
Zo 720-litrového kufra budete nadšení, ponúka priestor s rozumne navrhnutým pravidelným pôdorysom, teda je aj praktický. Chýbajú v ňom ale úchytky na tašky a sieťky, nie je tu ani roleta, iba pevná doska. Po demontáži sa dá pohodlne uskladniť v batožinovom priestore.
### Skvelé LED svetlomety Pokiaľ sa jedná o ponuku multimédií a asistenčných funkcií, C5 Aircross patrí medzi tie zaujímavejšie autá na trhu. Vozidlo upozorní na hroziacu kolíziu a v prípade potreby vykoná núdzové brzdenie, počas jazdy na tempomate sa dokáže udržať v jazdnom pruhu, cúvacia kamera s viacerými módmi zobrazenia je jednoducho skvelá – chýba snáď iba ten slávny 3D pohľad, ktorý nachádzame v prémiovej triede. Za zmienku stoja aj výborné Full LED svetlomety, ktoré osvetľujú priestor pred vozidlom v odtieni bielej dobre imitujúcom denné svetlo a s fantastickým dosahom po zapnutí diaľkových. Tie sa vedia na váš pokyn zapínať a vypínať aj úplne automaticky. [CAR id=17055]




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.