Čo ak na Forde Focus Active počas jazdy zaradím spiatočku?

Test Fordu Focus Kombi Active 1.5 EcoBoost v konfigurácii s automatickou prevodovkou.
Vydané  Text: 

Ford Focus Active viac ako len je štylizovanou úpravou konvenčného Focusu. Táto verzia si prevzala všetky jeho pozitívne vlastnosti a doplnila ich o schopnosť prekonávania mierneho terénu. Lenže nie je to iba o oplastovaní spodných hrán a väčšej svetlej výške, tento Focus dostal aj funkciu pre zvládanie šmykľavej cesty. Pohon všetkých kolies tu nenájdete. Terénne kombi majú svoje čaro. Už roky veľmi presvedčivo dokazujú, že sú plnohodnotnou alternatívou k modelom SUV, ktoré sa v poslednej dobe udomácnili v garážach rodinných domov po celom Slovensku. Je potrebné mať na pamäti, že SUV-čka nie sú off-roady a hoci si ich zákazník kupuje s ideou bezproblémového zdolávania obrubníkov a terénu, v praxi narazí na mnohé nedostatky vyplývajúce z dlhých previsov, malej svetlej výšky a celkovo nepraktického vysokého vyhotovenia karosérie, ktorá spôsobuje húpanie a nakláňanie vozidla. Ford Focus Active sa týmto neduhom úspešne vyhýba a pridáva mimoriadne atraktívny zovňajšok, ktorý iba málokoho nechytí za srdce.

V redakčnom teste pre AUTOVINY.sk sme mali možnosť jazdiť Ford Focus Active v nasledovnej konfigurácii: * 1,5 EcoBoost – benzínový trojvalcový motor s max. výkonom 110 kW (150 k) pri 6 000 ot./min a max. krútiacim momentom 240 Nm pri 1 400 – 4 500 ot./min., Euro 6.2; * automatická 8-stupňová prevodovka; * pohon predných kolies; * karosárske vyhotovenie kombi; * 18-palcové disky kolies, pneu 235/40 R17, rezerva; * výbava Active s paketom Free Style a sadami Comfort I, Technology a City, full LED svetlomety, head-up displej; * cena testovaného vozidla 33 665 eur vrátane DPH (po zľave 3 500 eur)
### Čím sa vyznačuje výbava Active? Focus Active má v porovnaní s východiskovým kombi svetlú výšku vyššiu o 30 vzadu a 35 mm vpredu. Vzhľadom k tomu sa upravili aj geometria zavesenia kolies, tlmiče, stabilizátory a pružiny. Výbava Active sa hierarchicky zaraďuje medzi stupne výbav Titanium a ST Line. To znamená, že obsahuje množstvo techniky bez príplatku a ešte veľa doplnkov si môžete dokúpiť. Bezpečnostná výbava je plná, v kontexte komfortu máte k dispozícii manuálnu klimatizáciu, 8-palcový dotykový displej zobrazujúci systém SYNC 2.5, športový volant a radiacu páku vo vyhotovení Active, bezkľúčové odomykanie, zamykanie a štartovanie Ford Power. Ďalej palubný počítač so 4,2” displejom, strešné lyžiny, uzáver palivovej nádrže EasyFuel (teda bez skrutkovania veka), kožený volant, halogénové svetlomety s LED denným svietením, obmedzovač rýchlosti, jednoduchý tempomat a LED hmlovky. V cene je tiež audiosystém s 8-palcovým displejom s Bluetooth, Android Auto, Apple CarPlay, ale bez navigácie. Focus Active v základnej verzii stojí na 17-palcových zliatinovych diskoch. Za head-up displej je príplatok 555 eur, za adaptívny tempomat s funkciou udržiavania v strede jazdného pruhu (v rámci balíčka Technology) zaplatíte 715 eur. My sme testovali auto s príplatkovou výbavou ICE 49, ktorá mala aj navigáciu, systém SYNC 3, prémiový audiosystém Bang & Olufsen, funkcie Emergency Assist a hlasové ovládanie.
Adaptívne full LED svetlomety s nasvecovaním a 18-palcové disky (v rámci sady Design V) stoja 2 195 eur.
### Interiér – avizovaná dokonalosť Možno ste videli reklamu na nový Ford Focus v televízii a na internete. Predajca model prezentuje ako vozidlo, ktoré naplní vaše perfekcionistické túžby vďaka špičkovej kvalite. Musím sa priznať, že som preto k Focusu pristupoval s vyššími očakávaniami, ako je bežné. Tvrdiť o aute, že je dokonalé, je veľmi smelé a je to potrebné podložiť faktami. V skutočnosti je Focus naozaj veľmi vydarený nielen po vonkajšej estetickej stránke, ale z hľadiska materiálového a kvalitatívneho vyhotovenia interiéru. Ford stále nezanevrel na tvrdšie plasty, ale celkovo interiér pôsobí hodnotne, priestranne, oceňujem dôraz na detaily.
Posed za volantom sa mi ako priemerne vysokému človeku zdal byť ideálny, rozsah nastavenia sedadla (elektricky) a volantu (manuálne) je na štandardne vysokej úrovni. Plusom je posuvná lakťová opierka, ktorá je vo Focuse bez príplatku od stupňa výbavy Trend.
Zadní pasažieri majú k dispozícii veľký priestor na nohy i hlavu, pohodlne sa tu usadia tri dospelé osoby. Aj stredný pasažier zvládne dlhšiu trasu stále v norme, ale bude mu zavadzať asi 15 cm vysoký tunel na podlahe. Stredová opierka sa dá vyklopiť a je v nej priestor na dva nápoje. Vzadu nie sú výduchy klimatizácie a namiesto USB konektora je tu iba 12V kruhová zásuvka.
### Volič prevodovky umožňuje zaradiť spiatočku aj počas jazdy Keď som prvýkrát videl otočný volič prevodovky vo Focuse, spomenul som si na Jaguar. Ten má tento ovládač spracovaný bližšie k dokonalosti, vo Focuse nachádzam jeho jednoduchšiu alternatívu. Ovládač je vyrobený precízne, otáča sa ním veľmi ľahko a má jednoznačné reakcie na zmenu polohy. Ak po jazde vypnete motor a ovládač necháte v pozícii D, sám sa pootočí do polohy P. Naopak, v inej polohe ako P auto nenaštartujete. Pre niekoho môže byť prekvapivé, že sa dá tento otočný voliť otáčať aj počas jazdy. Nemá žiadnu mechanickú poistku, ktorá by bránila otočeniu. Čo ak teda počas jazdy zaradím spiatočku alebo parkovaciu brzdu? Zastaví mi auto na mieste aj pri rýchlosti 50 či 100 km/h? Ja som vedel, čo sa stane, preto som to mohol vyskúšať – keď počas jazdy zaradíte spiatočku R, prevodovka sa prepne do neutrálu, ale žiadna dráma sa nekoná. Na displeji sa zobrazí informácia, že spiatočka (alebo brzda) sa aktivuje až po zastavení vozidla. Zistil som, že tak spraví už pri rýchlosti približne 10 km/h.
### Batožinový priestor na jednotku Focus Active má kufor s kapacitou skvelých 608 litrov. Pod dnom nájdete priestor na rezervu, na bokoch sú vnorené úložné priestory, poschodie je rolovacia plachta. Okrem úchytov pre upevnenie nákladu tu nájdete aj 12 V elektrickú zásuvku a páky na expresné sklopenie zadných sedadiel. Vtedy sa sprístupní nákladný priestor s kapacitou približne 1 500 litrov. Na zatváranie kufra sú k dispozícii dve madlá na spodnej vnútornej hrane dverí kufra – nebudete si tak musieť špiniť ruky.
### Jazdné vlastnosti a dobre vyvážený trojvalec Focus Active jazdí prakticky totožne ako konvenčné kombi. Mierne mäkšie naladenie podvozka sa dokáže vysporiadať s problematickými slovenskými cestami, vo vyššej rýchlosti po vjazde do ostrej zákruty sa vozidlo nakláňa minimálne, zadné kolesá krásne držia stopu predných. Na okreske a na diaľnici jazdí Focus výborne, do interiéru neprenikajú vibrácie, motor nehučí a predbiehanie je jednoduché aj pri rýchlosti 130 km/h. Pri rýchlosti 100 km/h do interiéru značne preniká aerodynamický hluk. Oplastovaný Focus ponúka štyri jazdné režimy, z toho dva prispôsobené na jazdu v zhoršených podmienkach: Šport, Eco, jazda na snehu a jazda na šmykľavom povrchu. Kontrolu trakcie TCS je možné vypnúť samostatným tlačidlom.
S 1,5-litrový motorom EcoBoost nemám žiadny problém, maximálny krútiaci moment dosahuje 240 Nm pri 1400 – 4500 ot./min. 150 koní znie dobre, v kombinácii s 8-stupňovou automatickou prevodovkou je citeľné, že sa auto snaží šetriť palivo. Reakcie na prudké stlačenie akceleračného pedála sú oneskorené. Všimnete si to vždy, keď budete potrebovať rázne vyštartovať z miesta. Prevodovka ponúka aj polohu M, kedy prevodové stupne radíte manuálne páčkami za volantom, no aj v tomto móde sú reakcie motora skôr pomalšie. Toto auto skrátka nie je športové.
### Nameraná spotreba Podľa metodiky WLTP dosahuje motor 1,5 EcoBoost 110 kW kombinovanú spotrebu 6,7 – 7,4 l/100 km a produkuje 151 – 168 g CO2/km. Tieto hodnoty znejú pomerne dobre. Počas týždňového testu som na Focuse Active 1,5 EcoBoost jazdil za 9,9 l/100 km. Pri snahe o maximálne šetrenie paliva palubný počítač hovoril o priemernej spotrebe 6,9 l/100 km, a to považujem za spodnú hranicu možností tohto vozidla. Snaha čo najdlhšie „plachtiť“, predvídanie brzdenia, udržiavanie motora okolo 1 500 ot./min, menej razantné akcelerácie, to všetko vás časom začne otravovať a budete jazdiť za trocha viac deci paliva, ale komfortnejšie.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.