TEST: Audi e-tron je dokonalou ukážkou budúcnosti, ktorú môžete zažiť už dnes!

Chcete sa pozrieť do budúcnosti? Audi e-tron 55 quattro vás tam spoľahlivo prenesie bez toho, aby ste čokoľvek riskovali a poskytne vám všetko, na čo ste zvyknutí. A okrem toho si hneď na úvod odnáša aj jedno víťazstvo.
Vydané  Text: 
Nástup elektromobilov sprevádzalo množstvo sľubov, štúdií a predpovedí budúcnosti. Samozrejme, najväčšie sľuby a aj očakávania sa týkali prémiových automobiliek, ktoré sa do tohto segmentu vehementne hlásili. **Bolo tak iba otázkou času, ktorý z nich ponúkne plnotučný model s dostatočným dojazdom, nádychom luxusu, technológií budúcnosti a, samozrejme, nezabudne ani na svoju DNA.** A ako prvý tento mix ponúka na slovenskom trhu Audi. Chcete progresívny ako naša nová prezidentka – nech sa páči, máte príležitosť a už dnes si môžete sadnúť do modelu e-tron bez čakania a s maximálnym pohodlím. Prvý dojem? **Je to konvenčné Audi, hoci niektoré detaily vám prezradia, že nádrž je v podlahe a že namiesto oktánov má elektróny a napätie.** E-tron nie je radikálny, ani vás neposúva na hranicu vkusu, skôr naopak. Svojím dizajnom presviedča aktuálnych majiteľov, aby spravili správny krok. Presadli do elektrického SUV, získali plnomocné odpustky za svoju uhlíkovú stopu a viac už nehrešili. Jednoducho sen ekologicky zmýšľajúceho developera, ktorý zrejme stromy skôr sadí, než rúbe. Ten, kto nevyhodí plastovú fľašu spoza okna a snaží sa žiť v súlade s prírodou a s minimálnym negatívnym vplyvom vyplývajúcim z jeho motoristických návykov. Áno, to všetko môžete naznačiť jednoduchým používaním elektromobilu, ktorý v tomto prípade na okolie kričal žiarivo modrou farbou, nádhernými diskami kolies, spoza ktorých vytŕčali nádherné žlté strmene bŕzd. Či sa mi top páčilo? Jasné, rovnako ako aj obdivné pohľady. **Za volantom nebudete cítiť závisť, ale uznanie. A to je na auto so základnou cenovkou 81 400 eur výnimočné.** A možno ani nie, e-tron sa vyrába v centre európskeho politického diania v Bruseli. Ten určuje smerovanie automobilového segmentu, ten určuje, kam sa výrobcovia posunú a v konečnom dôsledku práve politici sa chystajú zlomiť krk spaľovacím motorom, ktoré by sa mali prestať vyrábať v roku 2040. A práve preto je tento test taký dôležitý, elektromobilita je budúcnosť, bez nej po tomto dátume už nepôjde ďalej.

Blahodarné ticho

Za volantom Audi e-tronu som sa rozčuľoval menej. Lebo zvýšený hlas je v interiéri počuť dvojnásobne, najmä vďaka extrémne nízkej hladine zvuku. So zvyšujúcou sa rýchlosťou budete najskôr vnímať kolesá. Respektíve, opravím sa. Najintenzívnejšie vnímate akceleráciu z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy. Táto hodnota vás asi zvlášť neoslovila, na druhej strane pohotovostná hmotnosť auta je úctyhodných 2,5 tony. **Každý jeden z elektromotorov operuje s krútiacim momentom vyše 300 Nm a kombinovaný krútiaci moment predstavuje 664 Nm, pričom táto hodnota je k dispozícii v momente zošliapnutia pedála.** Časový úsek medzi stlačením plynu a akceleráciou sa ráta na milisekundy. Takže je pôsobivá najmä pružnosť, teda schopnosť auta vystreliť z pokoja. Okamžite a bez váhania. To je nesporná výhoda elektromobilov. Nečakajú, nezohrievajú sa, nevrčia, len ticho plnia svoje úlohy.
A v prípade e-tronu natlačili do interiéru konštruktéri všetky prvky, ktoré charakterizujú aj ostatné modely. Ako napríklad Audi Drive Select, ktorým si nastavujete prejav auta. **Máte k dispozícii všetky, ktoré poznáte, no jedna vás prekvapí. Je to režim off-road. Áno aj e-tron má pohon quattro.** Elektronický, no funguje rovnako dobre ako klasický. Možno ešte lepšie, lebo v tomto prípade je voľnosť toku krútiaceho momentu prakticky nekonečná a konfigurácia pohonu je taká, akú si situácia v teréne vyžaduje. Údajne je to najdokonalejšie quattro všetkých čias. Preveriť tento výrok sa nám nepodarilo, v zásade sme to ani nechceli. Kto z majiteľov pôjde do terénu? **Nikto. Možno iba ja som „musel“ odbočiť z cesty na zaprášený pľac, aby som sa presvedčil, že aj s elektrickým quattrom bude mimo vyznačenej cesty zábava.** Môžete totiž deaktivovať stabilizačný systém a na šmykľavom povrchu sa bez problémov vyskúšať. V zásade sme spolu s Tomášom chceli zreprodukovať fotografiu z pieskových dún za hranicami Dubaja. Podarilo sa, moja rebelská povaha bola ukojená, e-tron ma presvedčil.
A nielen v teréne a pri vypnutom stabilizačnom systéme, ale aj pri bežnej jazde. **Vzduchové pruženie vám vyžehlí väčšinu nerovností a bude vám partnerom aj v teréne, kde vám auto bez problémov dvihne o 35 milimetrov až na úroveň 172 milimetrov svetlej výšky,** čo vás dostane ako drvivú väčšinu terénnych prekážok. Jedine voda je odvekým nepriateľom elektriky, takže brodiť môžete iba 300-milimetrový stĺpec vody. A to je menej, ako dokáže napríklad Audi Q7 či Q5. Napriek tomu však zvyčajne využijete služby režimu Comfort, pri bežnom jazdení vám bude vyhovovať zrejme najviac, ak chcete z batérie vyťažiť maximum ekologickej energie, zvolíte si režim Efficiency, ktorý zapne klimatizáciu len vtedy, keď je to na chladenie kabíny nutné a využíva maximálny dojazd auta na zotrvačnosť. Dokážete tak ušetriť kilometre na dojazde a dosiahnuť aj výrobcom deklarovaný dojazd 417 kilometrov. **Keď som prebral auto s „polovicou“ nádrže a s dojazdom dvesto kilometrov, nadával som. Jedna z vecí, ktorá ma štve, je nabíjací rituál, ktorý, pravdupovediac, neznášam.** Hľadanie nabíjačky, nastokávanie a čakanie na dočerpanie energie ma vzrušujú rovnako ako Sulíka Ficove klinčeky na MDŽ. V zásade je top trest za moju netrpezlivosť, ktorú by vyliečila iba prípojka pred domom, prípadne v garáži. Vtedy by sa môj odpor k nabíjaniu zmenil na úsmev ekológa, ktorý nemusí navštíviť čerpaciu stanicu a zašpiniť si ruky od tankovacej pištole. Tento stav je zatiaľ vzhľadom na stav bankového účtu mierne, či skôr dosť vzdialený. No to, či sa elektromobily presadia tak, ako si to politici želajú, závisí od toho, ako rýchlo sa vybuduje sieť rýchlonabíjacích staníc. Tie sú totiž alfou a omegou medzimestskej elektromobility. **Lebo rýchlonabíjanie prostredníctvom 500-voltového jednosmerného prúdu trvalo čosi vyše hodinu. A to som ešte ochotný čakať.**

Rodina je základ

Uvedomuje si to aj Audi a preto je v interiéri pripravené na akúkoľvek kombináciu dospelých a detí, pričom sa na zadné sedadlá posadia aj tri deti. Veľkosť batožinového priestoru 660 litrov je dimenzovaná aj na dovolenkové balenie, ak sa na niečo také majiteľ podujme. **Tu niet čo vyčítať, skôr naopak, chváliť perfektné a precízne vypracovanie.** Najmä nový volič režimov jazdy má nielen perfektné vypracovanie, ale aj intuitívne ovládanie, zvyknete si naň v priebehu milisekúnd. Interiérový Audi fetišizmus si adoptoval aj e-tron a je to iba dobré. Čo materiál – to kvalita, čo ovládač – to dotykový displej. Veľký, prehľadný, konfigurovateľný presne podľa vašich predstáv. **S jediným rozdielom oproti klasickým spaľovacím súrodencom.** Doplnkovou farbou je zelená. Logicky. Integrácia smartfónu, počet USB výstupov či vytvorenie Wi-Fi hotspotu je samozrejmosť, rovnako ako aj digitálne služby Audi Connect. Tieto funkcie vám však vysvetlí skôr šesťnásťročný syn než ja.
Ja som sa skôr tešil z autonómnych funkcií, ktoré sú aktívne takmer vždy. Rekuperačné brzdenie až do hodnoty spomalenia 0,3 g vás automaticky zabrzdí pred kruhovým objazdom a pri jemných pribrzdeniach sa klasické kotúčové brzdy k slovu ani nedostanú. Prechod medzi elektronickým a klasickým brzdením ani nepocítite, ak vám niekto povie, že to cítiť, tak klame. Všetko ide ako po masle a vy sa vskutku cítite výnimočne. Najmä pri pohľade na displeje spätných zrkadiel, ktoré sú nóvum v automobilovom priemysle. Externé digitálne spätné zrkadlá zatiaľ nepoužil nikto, prvým výrobcom v tomto smere je Audi. Vyzerajú vynikajúco, futuristicky, poloha displejov vo dverách je však príliš nízko, takže pri pohľade do nich sklápate zrak a nesledujete premávku pred vami.
**Našťastie predkolízny systém Audi Pre Sense City stráži priestor pred autom a v prípade hroziacej kolízie zasiahne.** Digitálne spätné zrkadlá nedokážu spoľahlivo zobraziť priestor vedľa auta, takže ak parkujete do tesného priestoru, budete si chvíľu zvykať alebo využijete 360° pohľad zhora. Ten však v hustej mestskej premávke nevyužijete a odhad vzdialenosti auta za vami si bude vyžadovať cvik. Aj tak by som ich chcel. Len tak zo vzrušenia technológií tretieho tisícročia, ktoré sa pomaly prebíjajú aj do dnešných áut. Veď presne to som začiatkom osemdesiatych rokov tak túžobne očakával. Zažiť niečo nové, prelomové, futuristické. Audi e-tron mi tento pocit sprostredkoval ako prvý.








Pokračujte na ďalší príspevok »