Testy

Autá na zemný plyn majú zmysel! Presvedčil nás o tom SEAT Leon ST.

Pokiaľ nás pravidelne sledujete, tak ste si s najväčšou pravdepodobnosťou všimli sériu príspevkov zaoberajúcou sa najnovšími emisnými normami. Samotné reakcie automobiliek na prísnejšiu legislatívu sú pritom rôzne. Kým niektoré sa naďalej snažia nastavené pravidlá ohýbať, iné túto zúfalú situáciu riešia na vlastnú päsť. K najčastejšie skloňovaným alternatívam patria akumulátorové elektromobily či vodíkové palivové články, ktoré však so sebou prinášajú aj celý rad nevýhod. Technológia palivových článkov je v súčasnosti stále veľmi drahá a byrokratmi preferované elektromobily zápasia s dojazdom a pomalým nabíjaním, pričom diskutabilná je tiež samotná karbónová stopa týchto vozidiel.

Existuje tu však aj tretia alternatíva spaľujúca zemný plyn (CNG), ktorá je už dnes pripravená na konvenčne použitie, a to bez akýchkoľvek kompromisov. O funkčnosti tohto riešenia nás presvedčil SEAT Leon ST s novým agregátom 1.5 TGI (96 kW/200 Nm). Vďaka vylepšenej technológii môže takto vybavené auto prejsť na zemný plyn viac ako 500 kilometrov, pričom v kombinácii s rezervnou benzínovou nádržou prejdete ďalších 150 kilometrov navyše.

Seat Leon 1.5 TGI CNG

Najfascinujúcejšie na tomto riešení však je, že z používateľského hľadiska sa pre majiteľa takéhoto auta prakticky nič nemení. Ak by ste si naslepo presadli z akéhokoľvek benzínového auta do SEAT-u na CNG, nevšimli by ste si žiaden rozdiel v ovládaní ani prejave. Toto auto nielen vyzerá a jazdí, ale aj znie ako ktorýkoľvek iný Leon s benzínovým motorom. Navyše, všetky technológie súvisiace s pohonom sú sériovo vyrábané priamo automobilkou, žiadne dodatočné úpravy sa na aute nevykonávajú. Vďaka tomu vozidlo spĺňa tie najprísnejšie bezpečnostné štandardy súvisiace s prevádzkou tohto auta.

Leon na zemný plyn je navyše dostupný buď so šesťstupňovou manuálnou, alebo nami testovanou sedemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá stlačila reálnu spotrebu zemného plynu na úroveň 4.0 kg/100 km. To v preklade znamená, že pri aktuálnych cenách CNG by ste za cestu z Bratislavy do Košíc zaplatili necelých 20 eur. Počet CNG staníc sa navyše stále rozširuje, do roku 2025 ich bude na Slovensku až 80! SEAT Leon TGI nás presvedčil, že už dnes existuje ekologická alternatíva pre každodenný život s nízkymi prevádzkovými nákladmi a nákupnou cenou, ktorá je porovnateľná s benzínovými vozidlami.

Seat Leon 1.5 TGI CNG

NAJČASTEJŠIE OTÁZKY

Je plynová nádrž bezpečná? – Absolútne áno. Nádrže na plyn sú konštruované, vyrábané a certifikované podľa najvyšších priemyselných štandardov. V prípade požiaru sú vybavené bezpečnostným ventilom, ktorý zabezpečí kontrolovaný únik plynu z nádrží. Tým je zachovaná bezpečnosťou posádky pred požiarom v kabíne.

Môžem parkovať v podzemnej garáži? – Samozrejme! Vozidlá s pohonom na CNG majú vjazd do podzemných garáží povolený. Zemný plyn využívaný v SEAT-e Leon totiž stúpa v prípade úniku nahor, v podzemnej garáži sa nehromadí a odstraňuje sa prostredníctvom ventilačného systému.

Nemusím sa báť emisných noriem? – Automobily na CNG majú certifikát ECO, takže sa na nich nevzťahujú zákazy vjazdu do centier miest. Vďaka CNG vypúšťa auto do ovzdušia až o 99 % menej oxidov síry, 75 % menej oxidov dusíka ao 86 % menej pevných častíc. Samotná produkcia CO2 je znížená až o 30 %.

Koľko stojí auto na CNG? – Predajná cena týchto automobilov sa výrazne nelíši od benzínových a naftových verzií, pričom mierne vyššiu cenu pomerne rýchlo vykompenzujú nižšie prevádzkové náklady. Vďaka jazde na CNG ušetríte v porovnaní s naftovým motorom 30 % nákladov a v porovnaní s benzínovým až 55 % prevádzkových nákladov.

Vyžaduje si CNG špeciálnu údržbu? – Nie, mechanická funkcia motora na plyn je rovnaká ako benzínového motora. Informácie o častejších výmenách zapaľovacích sviečok alebo filtrov sú nepravdivé. V porovnaní s klasickým benzínovým autom však pred STK musí byť odborne skontrolovaná tesnosť plynovej sústavy a každé štyri roky musí špecialista vizuálne overiť stav nádrží na plyn.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie