Test Citroën C4 Cactus PureTech 110: Neisté časy

Martin Šebesta, 26.06.2018
Pozrite si večer správy a odvšadiaľ sa na vás valí množstvo zvláštnych informácií. Akoby chcel niekto za každú cenu šíriť neistotu, stres a paniku. Pozrite sa na Citroën C4 Cactus. No nevráti vám späť úsmev na tvár?

Citroën sa vynovením modelu C4 Cactus rozhodol ísť cestou prispôsobenia sa väčšinovému vkusu. Či sa mu to podarilo, necháme už na vás. Svetlá v troch úrovniach sú špecialitou azda iba francúzskej značky. Zaujímavý prvok Airbump (vzduchom naplnené bublinky na dverách, ktoré zabraňovali následkom nečakaných dotykov na parkoviskách) sa minimalizoval iba na spodnú časť dverí.

Test Citroën C4 Cactus PureTech 110: Neisté časy (foto: Tomáš Kelement)

Originalita interiéru zostala nezmenená. Prístrojová doska si pokojne poradí bez otáčkomera a teplomera chladiacej kvapaliny, až na pár drobností sa všetko ovláda cez dotykový displej v strede palubnej dosky. Veľká odkladacia schránka pred spolujazdcom má za rozmery našu pochvalu. Je taká veľká, že airbag spolujazdca sa musel presťahovať do strechy.

Priestorové pomery sú vpredu veľmi dobré. Vyššie posunutá palubná doska vytvára dosť priestoru na nohy, len ich nesmiete mať zbytočne dlhé. Potom vás budú tlačiť držadlá dverí. Samostatnú poličku na mobil vítame, očakávali by sme však aj možnosť indukčného nabíjania. Nechýba pripojenie cez USB, nám však nefungovalo rozhranie AirPlay, neúspešne sme sa pokúšali prehrať hudbu z mobilu aj cez bluetooth. Berieme to však tak, že výroba sa ešte len začína a bude to lepšie.

Test Citroën C4 Cactus PureTech 110: Neisté časy (foto: Tomáš Kelement)

Citroën vo veľkom myslel na pohodlie posádky, čo sa prejavuje predovšetkým na sedadlách. To, čo majú k dispozícii vodič a spolujazdec, by ste chceli mať doma v obývačke. Široké, pohodlné, komfortné kreslá. Pri ostrejšom prejazde zákrut sa musíte lepšie držať volantu, aby ste pri minimálnom bočnom vedení nevypadli, ale na takúto jazdu C4 Cactus nie je. Zadné sedadlá sú tiež najmä pohodlné, miesta na nohy je však pomenej.

Skôr vás prekvapia zadné okná. Nedajú sa sťahovať, musí vám stačiť vyklápanie. O to viac dostane v lete zabrať klimatizácia.

Test Citroën C4 Cactus PureTech 110: Neisté časy (foto: Tomáš Kelement)

Batožinový priestor sa mohol pochlapiť výrazne viac. Vysoká nakladacia hrana a odskok po sklopení sedadiel asi nebudú dôvodmi na kúpu pre ľudí, ktorí často využívajú plnú kapacitu či dávajú do kufra ťažšie predmety. Na druhej strane, plnohodnotná rezerva bola príjemným prekvapením.

Test Citroën C4 Cactus PureTech 110: Neisté časy (foto: Tomáš Kelement)

Jazda s Citroënom C4 Cactus v nás zanechala mnoho dojmov. Nová technológia tlmičov s hydraulickými dorazmi sa má starať o to, aby bola jazda čo najpohodlnejšia. Vskutku, výtlky, ktoré nám po zime zakvitli na cestách, pohltil podvozok výborne. Na rozbitých cestách sa tiež cítil veľmi sebaisto. Priečne nerovnosti na cestách mu však až tak nevoňali, rovnako tak ani vyjazdené koľaje. Miestami sme mali pocit, akoby auto viac pracovalo, než sme zvyknutí. Hviezdilo však v chatových oblastiach, kde si z pieskového podkladu s trčiacimi koreňmi stromov urobilo svoj malý raj.

K celkovému pohodlnému dojmu chýba už len pokojnejší motor. Prepĺňaný trojvalec svoju prítomnosť jasne prejavuje, akoby chcel byť členom posádky. Pri chýbajúcom otáčkomere, ktorý nahrádza iba šípka s odporúčaním preradiť na vyšší stupeň (no pokojne nechá motor trápiť sa pri nízkych otáčkach), ide o nevyhnutnosť. Motoru nechýba relatívne slušná pružnosť, najmä vo vyšších otáčkach reaguje celkom svižne. Prekvapivo dobre sa cíti na diaľnici, kde pri rýchlosti 130 km/h síce točí neznáme množstvo otáčok, no pracuje úplne potichu. Viac sme počuli iba vietor. Na to, že motor mal najazdených iba čosi viac ako 2 000 km, považujeme spotrebu 6,6 l/100 km za slušný základ s potenciálom poklesu.

Test Citroën C4 Cactus PureTech 110: Neisté časy (foto: Tomáš Kelement)

Citroën C4 Cactus ponúka zaujímavú alternatívu k vozidlám strednej triedy. Je to Francúz, takže najlepšie sa bude cítiť pri pokojnej jazde a v rukách človeka, ktorý si rád vychutnáva okolie a nikam sa neponáhľa. Vtedy bude príjemným spoločníkom a z jeho pohodlných sedadiel nebudete chcieť vystúpiť.

Technické údaje Citroën C4 Cactus PureTech 110

Motor prepĺň. benzínový R3, 1 199 cm³
Výkon 81 kW (110 k) pri 5 500 ot./min.
Krútiaci moment 205 Nm pri 1 750 ot./min.
Pohon a podvozok: 5-st. manuál. prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu vlečná náprava.
Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu bubnové.
Pneumatiky 205/50 R 17.
Batožinový priestor 358/1 170 dm³
Rozmery: 4 170 × 1 714 × 1 480, rázvor 2 595 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 184/1 565 kg, objem nádrže 50 l.
Najvyššia rýchlosť 188 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 10,3 s
Spotreba 6,0/4,2/4,9 l/100 km
Emisie CO₂ 110 g/km
Cena/testované vozidlo 13 990 €/18 390 €
Konkurenti: VW Golf, Peugeot 308, Hyundai i30