Magazín

KOMENTÁR: Organizácia Euro NCAP je na smiech a jej „hviezdičky“ už nemožno brať vážne. O skutočnej bezpečnosti nič nevypovedajú

Dacia Jogger dostala od európskej organizácie vykonávajúcej nárazové testy zlé hodnotenie – len jedinú hviezdičku z piatich. Bežných motoristov, uvažujúcich nad novým rodinným autom, môže zverejnené hodnotenie od Dacie Jogger veľmi rýchlo odradiť. Mnohí si určite pamätáte, že autá, ktoré v minulosti získali pri nárazových testoch jedinú hviezdičku, boli vlastne len pojazdné truhly na cestách, v ktorých ste mohli prísť o život aj pri strete s nákupným vozíkom.

Stačí sa pozrieť na Hyundai Accent z roku 1998. Ten rovnako získal len jedinú hviezdičku za bezpečnosť. Alebo taký Fiat Seicento z roku 2000, ktorý sa po náraze do prekážky skrčil ako botoxové pery elitnej influencerky.

Euro NCAP Dacia Jogger
Hyundai Accent, Fiat Seicento a Dacia Sandero - všetky tri autá získali rovnaké jednohviezdičkové hodnotenie. Rozdiel v pasívnej bezpečnosti medzi Sanderom a dvadsaťročnými autami je však priepastný.

Patrí Dacia Jogger do rovnakej kategórie ako Accent alebo Seicento? Pri pohľade na hviezdičkové hodnotenie by mnohí logicky odpovedali, že áno. Realita je však úplne iná a Dacia Jogger dosahuje podobnú úroveň pasívnej bezpečnosti ako súčasný Hyundai Bayon, Fiat 500e či Opel Mokka. Spomínaní konkurenti však získali až štvorhviezdičkové hodnotenie, zatiaľ čo Jogger odchádzal domov s oveľa horším výsledkom. Ako je to možné?

Euro NCAP Dacia Jogger

Organizácia Euro NCAP dnes vo väčšej miere prihliada na prítomnosť asistenčných systémov na palube. Cieľom aktívnej bezpečnosti (na rozdiel od pasívnej) nie je monitorovať pevnosť karosérie či riziko poranenia posádky pri náraze, ale fungovanie a prítomnosť elektronických systémov, ktorých cieľom je zrážke zabrániť alebo minimalizovať jej možné následky.

A práve v tejto oblasti stratila Dacia Jogger najviac bodov, čo ovplyvnilo celkové hodnotenie. Rumunský výrobca však vo výbave neposkytuje systémy ako udržiavanie v jazdnom pruhu, monitorovanie únavy vodiča za volantom alebo čítanie dopravných značiek na ceste. Dôvod je jednoduchý – Dacia vyrába cenovo dostupné autá a každý asistenčný systém navyše by predražil výrobu. Len pre predstavu: Euro NCAP strhol modelu Jogger body aj za malichernosti ako je absencia upozornenia na nezapnuté pásy v treťom rade sedadiel.

Euro NCAP Dacia Jogger

Za najväčšie faux pas však považujem rozhodnutie organizácie Euro NCAP nevykonať nárazovú skúšku s modelom Jogger. V praxi tak nový model rumunskej automobilky nedostal ani šancu ukázať svoje schopnosti s ohľadom na pasívnu bezpečnosť. Organizácia jednoducho prepísala hodnotenie, ktoré v minulosti získalo príbuzné Sandero, strhla autu nejaké body za asistenčné systémy a zverejnila jednohviezdičkový výsledok na svojej stránke.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Indian Scout Rogue (auto motor a šport č. 6/2022, foto: Juraj Hrivnák)
MOTO

Zlý chlapec. Test Indian Scout Rogue

Pohľad do slovníka hovorí, že rogue má v slovenčine viacero významov, no ani jeden nie je veľmi pozitívny. Azda najjemnejšie by sa to dalo preložiť ako nezbedník. To by sedelo na človeka. No ako je to v prípade, pokiaľ takto označíte motocykel?