Magazín

Motoristi, pozor! Novela zákona ruší parkovanie na chodníkoch a ustanovuje povinný odstup od cyklistov

doprava, zapcha, zle parkovanie

Po tlaku niektorých politikov a cyklistov došlo k predloženiu a následnému schváleniu návrhu novely Zákona o cestnej premávke, ktorú schválilo až 133 zo 134 prítomných poslancov v NR SR. Zatiaľ čo Cyklokoalícia na sociálnych sieťach hovorí o zlepšení dopravnej kultúry na Slovensku, motoristi prídu o možnosť parkovať na chodníkoch. Novela nadobudne účinnosť 1. marca 2022.

Čo sa zmení?

  • Upravuje sa prednosť cyklistov a automobilov vo viacerých situáciách. V praxi ide najmä o prednosť cyklistu na cyklotrase vedúcej popri ceste pred odbočujúcimi autami, čo doteraz platilo len na namaľovanom pruhu. Táto technická zmena je mimoriadne dôležitá pre navrhovanie funkčnej cyklistickej infraštruktúry po vzore zahraničných miest.

  • Ruší sa paušálne povolenie parkovať na chodníku, okrem miest, kde to povoľuje značenie. Toto opatrenie, ktoré malo Slovensko v zákone ako jediná európska krajina, podľa Cyklokoalície výrazne znižovalo bezpečnosť aj dôstojnosť pešieho pohybu. "Chodníky sa vrátia chodcom a na miestach, kde parkovanie skutočne nikomu neprekáža, ho bude môcť samospráva stále povoliť," tvrdí Cyklokoalícia na svojom Facebooku.

  • Spresňuje sa minimálny bezpečný odstup pri predchádzaní vodiča malého motocykla, cyklistu alebo chodca na konkrétnu vzdialenosť. Pri rýchlosti do 50 km/h na 1 meter, nad 50 km/h na 1,5 metra.

  • Osobám, ktoré sprevádzajú na bicykli alebo vezú v sedačke deti do 10 rokov, budú môcť bicyklovať aj na chodníku, pokiaľ tým neobmedzia ani neohrozia chodcov. Upravuje sa tak doterajšie znenie, kedy malé dieťa mohlo ísť po chodníku, ale jeho rodič už len vedľa na ceste.

  • Do zákona sa dopĺňajú pravidlá premávky na Bicyklovej ceste, ktorá je v zákone novinkou. Cyklisti môžu takúto cestu využívať v celej šírke v svojom smere jazdy. Umožňuje povoliť na nej jazdu áut, ale len rýchlosťou 30 km/h, pričom cyklisti majú prednosť.

  • Pri jazde skupiny od 6 cyklistov sa povoľuje jazda vedľa seba, čo umožňuje bezpečnejšie predchádzanie najmä športových a rekreačných cyklistov. Jazda vo dvojici sa povoľuje aj na poľnej ceste, lesnej ceste a v obytnej zóne.

O zmenách informovala Cyklokoalícia na sociálnej sieti. Celé znenie zákona si môžete prečítať TU

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!