Magazín

Oprava LED svetiel? Len s ťažkosťami a výmena výjde aj na 4800 eur, upozorňuje ADAC

ilustračná fotografia

Práve dnes najväčší autobazár na Slovensku vydal správu, v ktorej sa pochválil svojimi predajnými úspechmi a pri tejto príležitosti pripomenul aj to, že priemerný vek jazdeného auta na našom trhu 9,8 roka. V Nemecku je to až 13 rokov, avšak s prísnejšími technickými kontrolami.

„Priame opravy LED svetla sú v zásade možné, iba ak to umožňuje typové schválenie svetlometu alebo žiarovky. To nie je prípad väčšiny LED svetiel, napríklad integrovanú riadiacu jednotku nie je možné vymeniť alebo opraviť,“ píše auto motor und sport, odvoláva sa pritom na nemecký autoklub ADAC. „Opravy konzol žiarovky sú možné iba v prípade, že nie sú poškodené LED a krycia doska,“ dodáva.

Na rozdiel od halogénových žiaroviek LED svetlá vydržia spravidla dlhšie, ale v priebehu rokov sa môžu stále opotrebovávať. Dôležitú úlohu tu zohráva teplota a chladenie LED modulov. Na rozdiel od žiaroviek sú LED veľmi citlivé na teplotu. Odpadové teplo z motorov alebo klimatizačných systémov, ako aj vysoké vonkajšie teploty skracujú životnosť. Na životnosť majú navyše negatívny vplyv aj zle spracované LED diódy, chyby v riadiacej elektronike a vlhkosť. ADAC stanovuje prevádzkovú dobu svetlometov na 3 000 až 10 000 hodín - a to je pomerne široké časové rozpätie. Všeobecne však uvažuje o životnosti maximálne 15 rokov.

Ak je emitovaný svetelný tok nižší ako 70 percent pôvodnej hodnoty, moduly LED sa považujú za opotrebované. V Nemecku sa LED svetlomety kontrolujú aj pri technickej kontrole. Ak zlyhala viac ako tretina svetelných diód, považuje sa to za významnú chybu a auto je označené ako nespôsobilé na jazdu.

No a poškodené či opotrebované LED svetlo môže byť drahé - v priebehu rokov dokonca hrozí významná ekonomická strata, teda, že investícia do LED svetlometov sa v konečnom dôsledku vôbec nevyplatí, a to ani pri zohľadnení úspory na zaplatenej energii.

Pre automobilky a servisy je výhodnejšie vymeniť celý svetlomet, ale pre zákazníka-majiteľa vozidla to môže znamenať poriadnu investíciu.

Nemecký ADAC uvádza nasledovné ceny výmeny LED svetlometu, samostatne pre zadný a predný kus:

  Full LED zadné svetlo (v eurách) Full LED svetlomety (v eurách)
Nižšia stredná trieda 200 až 300 700 až 1 400
Stredná trieda 270, - až 340, - 1 200 až 1 800
vyššia stredná trieda 420, - až 600, - 2 200 až 4 800

Samozrejme, ADAC uvádza nemecké ceny a nemecké reálie. Tamojšie diely sú nielen drahšie ako u nás, ale podstatnú časť sumy v servise necháte aj za samotnú prácu, ktorá je opäť v Nemecku hodnotnejšia.

Druhým faktorom, pre ktorý môže byť situácia na Slovensku o niečo miernejšia, čo sa týka nákladovosti výmeny LED svetlometov, je fakt, že za desať či pätnásť rokov budú LED svetlomety dostupnejšie a lacnejšie.

Navyše ADAC uvažuje nad čisto novými náhradami LED svetlometov, pričom z praxe vieme, že sa dajú využívať aj zánovné, napríklad z vozidiel po havárii. Pravdou však je, že je rovnaký model jazdeného auta bude mať pravdepodobne podobnú dobu používania svetlometov, čo znamená, že aj jeho svetlomety už budú v tom čase opotrebované.