Magazín

Zaručene ste o ňom nikdy nepočuli: Mercer-Cobra Roadster 1965

Mercer-Cobra Roaster (1965) v aukcii RM Sotheby´s
Mercer-Cobra Roaster (1965) v aukcii RM Sotheby´s
Zdroj: Oficiálne fotografie

Mercer-Cobra Roaster (1965) v aukcii RM Sotheby´s (2011)

Jedinečný motoristický stroj, ktorý ste nielen nikdy nevideli na ceste, ale s najväčšou pravdepodobnosťou ste o ňom ani nikdy nepočuli. Pred šiestimi rokmi bol pritom vydražený za šialených 660-tisíc amerických dolárov.

Je to Mercer-Cobra Roaster z roku 1965 a v roku 2011 sa ocitol v ponuke aukčného domu RM Sotheby’s, ktorý je známy dražením mnohých významných historických automobilov.

Mercer-Cobra Roaster je nádherný kus auta, ktorý chytil oprátky gýču pevne do rúk a ako-tak ho skrotil. Perleťový biely lak karosérie je v kombinácii s mosadzou a meďou natoľko pútavý, že už na prvý pohľad dáva tušiť o vysokej hodnote. Aj keď bol vyrobený v rokoch šesťdesiatych, dizajnom nadväzuje na pretekárske automobily z prvej polovice 20. storočia. Konkrétne na vlastný automobil Mercer Raceabout 35J z roku 1913, čo bolo v podstate iba torzo vozidla s kolesami, blatníkmi, volantom a sedením. Reinkarnovaný roadster pre modernú dobu 60. rokov bol spočiatku iba skicou pre magazín Esquire, ktorú nakreslil návrhár Virgil Exner.

Mercer-Cobra Roaster (1965) v aukcii RM Sotheby´s
Mercer-Cobra Roaster (1965) v aukcii RM Sotheby´s
Zdroj: Oficiálne fotografie

Mercer-Cobra Roaster (1965) v aukcii RM Sotheby´s (2011)

Aby sa docielil ten punc exkluzivity, ktorý z roadstera doslova žiari, použilo sa dovedna 11 rôznych kovov: medzi inými meď, mosadz, zinok, bronz, cín, hliník a liatiny. Na exponovaných častiach vozidla sa použil akrylový lak, aby bol lesk zachovaný aj po rokoch.

Názov Cobra nesie roadster preto, lebo zdieľa konvenčný oceľový podvozok aj motor s legendárnym športiakom, pôvodne britským roadsterom AC Ace, ktorý v Amerike vybavil istý Carroll Shelby vlastnoručne vyladeným osemvalcom od Fordu.

Firmy, ktoré sa zaoberali stavbou podobných špeciálov, ich používali s často a radi, rovnako aj filmové štúdiá, pretože sa dali ľahko servisovať a sériová výroba bola pomerne lacná. V tomto prípade však o nenáročnej údržbe asi nemôže byť reč, všetko je vyrobené na mieru a nanajvýš individualisticky.

Mercer-Cobra Roaster (1965) v aukcii RM Sotheby´s
Mercer-Cobra Roaster (1965) v aukcii RM Sotheby´s
Zdroj: Oficiálne fotografie

Mercer-Cobra Roaster (1965) v aukcii RM Sotheby´s (2011)

Pre tento kus v dražbe RM Sotheby’s bol použitý nový podvozok s číslom CSX2451. Cobry mali nezávislé závesy s priečnymi listovými perami. Len vzdialenosť medzi nápravami sa u roadsteru podstatne natiahla z 2286 na 2743 milimetrov. Vo vnútri vozidla, konkrétne v motorom priestore, však nachádzame viacero pripomienok toho, odkiaľ pochádza technický základ. Na viacerých miestach figuruje nadpis Cobra - Powered by Ford.

Pod dlhou prednou kapotou hučal 4,7-litrový motor V8, s ktorým mohol vodič narábať cez iba 4-stupňovú manuálnu prevodovku. O ručnú výrobu karosérie sa postaralo talianske štúdio Carrozzeria Sibona-Basano. Dokonale splnilo návrhy od Exnera, ktorý vozidlo doprial viac nezvyčajných a netypických detailov.

V prvom rade je to samotná karoséria, ktorá už v 60. rokoch patrila do retro sortimentu. Celkom atypické prevedenie získali blatníky predných kolies - dokonale nepraktické, dokonale krásne. Pri pohľade z hora majú tvar krídel alebo ak chcete plutví. Toto riešenie prezrádza, že s týmto vozidlom sa skrátka nejazdí po mokrých a špinavých cestách, možno tak iba pár kilometrov od luxusnej vily k červenému kobercu na odovzdávaní Oscarov.

Ďalej sledujeme nízke čelné sklo spracované do oblúka tak, aby spredu rovno prechádzalo do bočných sťahovacích okien.

Mercer-Cobra Roaster (1965) v aukcii RM Sotheby´s
Mercer-Cobra Roaster (1965) v aukcii RM Sotheby´s
Zdroj: Oficiálne fotografie

Mercer-Cobra Roaster (1965) v aukcii RM Sotheby´s (2011)

Vtedajšia cena výroby je dnes úsmevná

Stavba automobilu Mercer-Cobra Roadster nebola v 60. rokoch vôbec lacná. Paradoxne najviac investícií si vyžiadala výroba samotnej karosérie, tá vyšla na vtedajších 10 400 amerických dolárov. Šasi z AC Cobra vrátane volantu, s brzdami, kolesami a pneumatikami vyšlo na 2800 dolárov. Motor, prevodovka, chladič a palivová nádrž boli zabalené spolu s elektroinštaláciou a prístrojmi, ich preprava z USA do Talianska vyšla na 3019 dolárov. Dostávame sa tak k celkovému číslu 16 219 amerických dolárov plus nejaké tie tisícky navyše za papierovačky, doľaďovanie, spojazdnenie a ďalšie technické práce.

Mercer-Cobra Roaster (1965) v aukcii RM Sotheby´s
Mercer-Cobra Roaster (1965) v aukcii RM Sotheby´s
Zdroj: Oficiálne fotografie

Mercer-Cobra Roaster (1965) v aukcii RM Sotheby´s (2011)

V roku 2011 tento unikát v jedinom kuse predal aukčný dom RM Sotheby’s za 660-tisíc amerických dolárov s tým, že pôvodne očakával niečo medzi 800-tisíc až 1,2 milióna dolárov. Zaujímavosťou pritom je, že dokumentácia k vozidlu nebola odovzdaná novému majiteľovi - vie sa, že existuje, ale niekde v archíve Fordovho múzea. Automobil mal v čase dražby najazdené iba dve míle.

Erik Stríž je redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Ak vás zaujíma čokoľvek, od zákonov po detaily mojich testov áut, môžete ma kedykoľvek kontaktovať. Odpovedám každému. Moje testy píšem s ohľadom na reálneho zákazníka a nie ako marketingový prospekt. Pre neho je kúpa auta významnou životnou udalosťou, ktorá ho stojí značnú časť príjmov. Preto sa často venujem praktickým záležitostiam, ako spotrebe, schopnosti motora zvládať záťaž, batožinovému priestoru či variabilite.
Kontakt: erik@striz.sk