Zaručene ste o ňom nikdy nepočuli: Mercer-Cobra Roadster 1965
Do dražby v RM Sotheby’s išiel ešte v roku 2011, vyrobený bol v 60. rokoch a nadväzuje na legendárny Raceabout 35J z roku 1913.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Jedinečný motoristický stroj, ktorý ste nielen nikdy nevideli na ceste, ale s najväčšou pravdepodobnosťou ste o ňom ani nikdy nepočuli. Pred šiestimi rokmi bol pritom vydražený za šialených 660-tisíc amerických dolárov.
Je to **Mercer-Cobra Roaster z roku 1965** a v roku 2011 sa ocitol v ponuke aukčného domu RM Sotheby’s, ktorý je známy dražením mnohých významných historických automobilov. Mercer-Cobra Roaster je nádherný kus auta, ktorý chytil oprátky gýču pevne do rúk a ako-tak ho skrotil. Perleťový biely lak karosérie je v kombinácii s mosadzou a meďou natoľko pútavý, že už na prvý pohľad dáva tušiť o vysokej hodnote. Aj keď bol vyrobený v rokoch šesťdesiatych, dizajnom nadväzuje na pretekárske automobily z prvej polovice 20. storočia. Konkrétne na vlastný automobil **Mercer Raceabout 35J z roku 1913**, čo bolo v podstate iba torzo vozidla s kolesami, blatníkmi, volantom a sedením. Reinkarnovaný roadster pre modernú dobu 60. rokov bol spočiatku iba skicou pre magazín Esquire, ktorú nakreslil návrhár **Virgil Exner**.Aby sa docielil ten punc exkluzivity, ktorý z roadstera doslova žiari, **použilo sa dovedna 11 rôznych kovov**: medzi inými meď, mosadz, zinok, bronz, cín, hliník a liatiny. Na exponovaných častiach vozidla sa použil akrylový lak, aby bol lesk zachovaný aj po rokoch. Názov Cobra nesie roadster preto, lebo zdieľa konvenčný oceľový podvozok aj motor s legendárnym športiakom, pôvodne britským roadsterom **AC Ace**, ktorý v Amerike vybavil istý **Carroll Shelby** vlastnoručne vyladeným osemvalcom od Fordu. Firmy, ktoré sa zaoberali stavbou podobných špeciálov, ich používali s často a radi, rovnako aj filmové štúdiá, pretože sa dali ľahko servisovať a sériová výroba bola pomerne lacná. V tomto prípade však o nenáročnej údržbe asi nemôže byť reč, všetko je vyrobené na mieru a nanajvýš individualisticky.
Pre tento kus v dražbe RM Sotheby’s bol použitý nový podvozok s číslom CSX2451. Cobry mali nezávislé závesy s priečnymi listovými perami. Len vzdialenosť medzi nápravami sa u roadsteru podstatne natiahla z 2286 na 2743 milimetrov. Vo vnútri vozidla, konkrétne v motorom priestore, však nachádzame viacero pripomienok toho, odkiaľ pochádza technický základ. Na viacerých miestach figuruje nadpis *Cobra – Powered by Ford*. Pod dlhou prednou kapotou hučal **4,7-litrový motor V8**, s ktorým mohol vodič narábať cez iba 4-stupňovú manuálnu prevodovku. O ručnú výrobu karosérie sa postaralo talianske štúdio **Carrozzeria Sibona-Basano**. Dokonale splnilo návrhy od Exnera, ktorý vozidlo doprial viac nezvyčajných a netypických detailov. V prvom rade je to samotná karoséria, ktorá už v 60. rokoch patrila do retro sortimentu. Celkom atypické prevedenie získali blatníky predných kolies – dokonale nepraktické, dokonale krásne. Pri pohľade z hora majú tvar krídel alebo ak chcete plutví. Toto riešenie prezrádza, že s týmto vozidlom sa skrátka nejazdí po mokrých a špinavých cestách, možno tak iba pár kilometrov od luxusnej vily k červenému kobercu na odovzdávaní Oscarov. Ďalej sledujeme nízke čelné sklo spracované do oblúka tak, aby spredu rovno prechádzalo do bočných sťahovacích okien.
Vtedajšia cena výroby je dnes úsmevná
Stavba automobilu Mercer-Cobra Roadster nebola v 60. rokoch vôbec lacná. Paradoxne najviac investícií si vyžiadala výroba samotnej karosérie, tá vyšla na vtedajších 10 400 amerických dolárov. Šasi z AC Cobra vrátane volantu, s brzdami, kolesami a pneumatikami vyšlo na 2800 dolárov. Motor, prevodovka, chladič a palivová nádrž boli zabalené spolu s elektroinštaláciou a prístrojmi, ich preprava z USA do Talianska vyšla na 3019 dolárov. Dostávame sa tak k celkovému číslu 16 219 amerických dolárov plus nejaké tie tisícky navyše za papierovačky, doľaďovanie, spojazdnenie a ďalšie technické práce.V roku 2011 tento unikát v jedinom kuse predal aukčný dom RM Sotheby’s za 660-tisíc amerických dolárov s tým, že pôvodne očakával niečo medzi 800-tisíc až 1,2 milióna dolárov. Zaujímavosťou pritom je, že dokumentácia k vozidlu nebola odovzdaná novému majiteľovi – vie sa, že existuje, ale niekde v archíve Fordovho múzea. Automobil mal v čase dražby najazdené iba dve míle.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.DACIA DUSTER
Prelomové lacné SUV už kúpite na Slovensku za menej ako 18-tisíc. Vyberáme z cenníka TOP verziu
Nová Dacia Duster prekonala významný generačný skok vpred, najmä technologicky.
Predáva sa s klasickým benzínovým motorom, ako hybrid, s pohonom LPG a tiež vo verzii 4x4. Ešte pred zopár rokmi bola základná cena Dacie Duster 9 990 €, dnes je to 17 490 €.Dopravná poradňa
Zázračná tabuľka ZÁSOBOVANIE umožní ísť a parkovať aj tam, kde iní nesmú. Ako ju získať?
Vytvoriť a vyložiť si nápis „ZÁSOBOVANIE“ na čelné okno auta môže každý. Aké výhody to prináša?
Neznalosť zákona neospravedlňuje, ale kto sa v ňom orientovať vie, ten je považovaný za špekulanta. Ako to teda je?