Toyota pracuje na revolučnom motore pre hybridy

Spaľovacie motory používané pri hybridnom pohone v kombinácii s elektromotorom sú dnes odvodené od agregátov, primárne určených pre pohon automobilov. Konštruktéri automobilky Toyota majú na vec iný pohľad.
Vydané  Text: 
Pri sériovom hybridnom pohone, ktorý využívajú automobily označované ako elektromobily s predĺženým dojazdom, má spaľovací motor jedinú úlohu, poháňať generátor dobíjajúci akumulátory. V tom prípade sa však jeho konštrukcia môže diametrálne líšiť od zaužívaných konvencií. Nevychodenou cestou sa vydali motorári firmy Toyota a dospeli k výsledku nazvanému Free Piston Engine Linear Generator (FPEG), teda lineárny motor–generátor s voľným pohybom piesta. Charakteristickým znakom motora je, že nemá kľukový hriadeľ a dokonca ani ojnice, preto nevykonáva rotačný pohyb, iba posuvný. Odpadá tak kľukový mechanizmus, čo v prevádzke znamená menšiu hmotnosť a najmä menej trecích dvojíc a teda vyššiu mechanickú účinnosť. Úlohu zotrvačníka plní pneumatická pružina, vracajúca piest naspäť do hornej úvrate. Motor je riešený ako dvojtaktný, s kombinovaným rozvodom, s kanálmi na plnenie valca ovládanými piestom a výfukovými ventilmi umiestnenými v hlave. Stratám paliva pri vyplachovaní valca bráni priame vstrekovanie. Podobnú konštrukciu využívajú i veľké lodné motory, dosahujúce absolútne najvyššie efektívne účinnosti zo všetkých spaľovacích motorov, takmer 60%. S ohľadom na stacionárnu prevádzku sa týmto hodnotám môže priblížiť i nový motor. V časti nezasahujúcej do spaľovacieho priestoru je piest osadený magnetom, ktorý je na vonkajšej strane lemovaný závitmi cievky. Pohyb magnetu v poli cievky, analogický k rotácii rotora v tradičnom generátore, je zdrojom napätia na dobíjanie akumulátorov. Nekonvenčná jednotka je menšia, ľahšia i účinnejšia ako tradičné riešenie. Testovací prototyp dosahuje z neuvedeného objemu elektrický výkon 10 kW, čo by v prípade použitia dvojice postačovalo pre elektromobil veľký ako Toyota Yaris, či Corolla.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.