Kríza v krajine Škody

Klesajúci dopyt po autách vystaví české hospodárstvo zaťažkávacej skúške. Bude sa prepúšťať.
Vydané  Text: 
Odborníci počítajú s vlnou prepúšťania, ktorú Česko vo svojej novodobej histórii ešte nezažila. Jedným z výrazných ťahúňov českého hospodárstva je totiž automobilový priemysel, ktorý trpí práve dôsledkami finančnej krízy. Táto situácia komplikuje aj uplatnenie potrebných ekonomických a sociálnych reforiem, ktoré sú nevyhnutným predpokladom pre zavedenie eura. No vláda pred týmito problémami zatvára oči. Analytici už dlho varujú pred priveľkou závislosťou ČR od automobilového priemyslu. Len pre Hyundai ušila česká vláda miliónový podporný balík, ktorý obsahuje okrem iného výstavbu jedného úseku diaľnice a ďalšej infraštruktúry. Práve dnes sa začína reklamná kampaň na propagáciu vozidiel z novej montážnej haly, ktorá otvorila brány len minulý týždeň. Ide o najväčšiu fabriku kórejskej firmy v Európe s kapacitou 200- až 300-tisíc vozidiel a keďže vyrába najmä malé modely, dopad krízy bude slabší než u výrobcov veľkých luxusných áut. Súčasnú krízu však najviac pociťuje Škoda, ktorá patrí navyše medzi najvýznamnejších zamestnávateľov v Česku. I keď v posledných rokoch vykazovala rekordné zisky a neustále zvyšovala predaj, musela zrevidovať tohtoročné ciele a v poslednom októbrovom týždni dokonca prerušila výrobu. Okrem Hyundai a Škody má v česku svoje fabriky aj konzorcium Toyoty, Peugeotu a Citroenu. Automobilky sú najväčším exportérom a vďaka tomuto sektoru české hospodárstvo neustále rástlo, miestami až o osem percent ročne. Postoj Prahy preto vyvoláva tvrdú kritiku odborov. Premiér Mirek Topolánek len nedávno vyhlásil, že finančná kríza Česko nezasiahla a vláda v návrhu budúcoročného rozpočtu vychádza z pôvodnej prognózy hospodárskeho rastu takmer o štyri percentá. „Všade okolo sa zbiehajú tmavé mraky, len Česko má byť slnečný ostrov?“ Týmito slovami charakterizuje situáciu šéf Odborového zväzu KOVO Josef Středula. Požaduje stretnutie s politikmi a zástupcami zamestnávateľmi, pretože postoj mŕtveho chrobáka celú situáciu len zhorší. Olej do ohňa prilialo aj združenie českého automobilového priemyslu, ktoré počíta s tým, že v sektore v nasledujúcich mesiacoch zmizne až 10 000 pracovných miest. Zasiahne to však nielen výrobcov, ale aj množstvo dodávateľských firiem. Združenie aj odbory preto svorne žiadajú zmeny v zákonoch, napríklad odklad európskych emisných noriem na neurčito, pretože prísne požiadavky z Bruselu obmedzia konkurencie schopnosť českých firiem. Zdroj: Financial Times Deutschland Spracovala: Soňa Zverková








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.