Mapa vs. GPS: Papierové nevyhadzujte

Rozhodli sme sa otestovať prenosné GPS navigácie a vzali sme ich na potulky po Chorvátsku. Spoločníka nám robili lacnejší model od Oravy a drahší od Navigonu. A papierový autoatlas Marco Polo. Pre istotu.
Vydané  Text: 

V poslednom období sa kvalita navigačných zariadení riadne vyšplhala a ich ceny klesli. Pochopiteľne sa tak stávajú stredobodom pozornosti motoristov. Kým ešte donedávna boli krajiny „na východ od západu“ mapovo spracované veľmi nekvalitne, dnes sa aj tie najlacnejšie zariadenia hrdia marketingovými nálepkami o 90 či dokonca 99 % pokrytia krajín celej Európy. Ako je to však v skutočnosti? Prvý problém – ješitnosť. Na oboch zariadeniach sme nastavili najrýchlejšiu trasu. Nevedno prečo, v Orave pri tejto voľbe ešte treba ísť do podrobnejších nastavení a povoliť jazdu po diaľniciach. Ináč vás bude v rámci najrýchlejšej trasy navigovať po okresných cestách. Prvá trasa viedla po maďarskej diaľnici smerom na Budapešť, kde sme sa chceli napojiť na južný diaľničný úsek smerom na Balaton a hranice s Chorvátskom. Obe navigácie spočiatku túto trasu nepochopili a snažili sa nás otočiť do Rakúska. Cieľ cesty bol pritom jasný – Dubrovník. Približne 50 kilometrov smerom k Budapešti to Navigon pochopil a o ďalších 15 km prestala vyzývať na obrat aj Orava. Obe zariadenia začali fungovať spoľahlivo a presne. Pred Budapešťou prišiel druhý problém. Orava nás – nevedno prečo – naviguje cez centrum mesta. Kto bol v Budapešti, vie, čo to znamená. Jednu nekonečnú zápchu. Dôverujeme teda Navigonu a južným obchvatom mierime smer Balaton. Pekne spracované 3D grafické rozhranie Navigonu, ktoré z neho spravilo malý hit tohtoročného IT veľtrhu CeBit, sa ukazuje ako obrovský problém. Zariadenie nestíha. Prejavuje sa to tak, že obraz zamrzne. Prístroj je pritom umiestnený na čelnom skle, kde odzadu dostáva prídavnú dávku chladenia vďaka klimatizácii v aute. Pomôže len reset, po ktorom treba opäť nastaviť cieľ jazdy. Po pár stovkách kilometrov to vzdávame a volíme 2D zobrazenie. To síce nie ej také efektné, ale nemrzne. Kde sa končí diaľnica? Aj keď sme v oboch zariadeniach pred odjazdom zaktualizovali mapový softvér, koniec novej chorvátskej diaľnice pri Makarskej nepoznali. Orava nás posielala na okresné cesty už pred Splitom, Navigon zavelil odbočiť asi 30 km pre skutočným koncom južnej autostrády. Po zjazde z diaľnice pokračujeme pobrežnou jadranskou magistrálou ďalej. Obe navigácie fungujú v poriadku a zobrazujú trasu, povolenú rýchlosť, križovatky aj čerpacie stanice s dostatočnou presnosťou. Cestou späť sme sa rozhodli využiť adrenalínovú skratku a vraciame sa cez Bosnu a Hercegovinu. A tu sa začína ďalší problém. Pomerne kvalitnú dvojprúdovú cestu cez mesto Trebinje nepozná ani jedno zariadenie. Na radu prichádza papierový autoatlas, ktorý nás bez problémov naviguje až po hraničný prechod Vrgorac naspäť k južnému koncu chorvátskej diaľnice. Tu sa obe zariadenia, akoby zázrakom „chytili“, keďže však nový úsek diaľnice nepoznajú, obe zhodne navigujú na starú cestu do Splitu. Cestou späť cez Slovinsko a Rakúsko už neprichádza k žiadnym problémom. Vidno, že spracovanie máp je smerom na severozápad oveľa kvalitnejšie. V Rakúsku sa pridáva aj TMC modul a informuje o dopravných obmedzeniach a zápchach. Na displeji Navigonu vyskočí sem – tam upozornenie na stacionárny policajný radar, Orava sa síce hrdí, že policajné radary odhalí tiež, napriek tomu nerozoznala žiaden. Záver je jednoznačný. Pokiaľ sa rozhodnete cestovať na dovolenku na Balkán, GPS navigácia vám pomôže zorientovať sa najmä v hustejšie osídlených lokalitách, mestách a turistických centrách. Absolútne sa však na tieto zariadenia spoľahnúť nedá, a tak si radšej k mape elektronickej pribaľte do auta aj tú papierovú. Text: Ján Štefanovič **Testované navigačné systémy:** **Navigon 8110** GPS čip: SiRF Star III Displej: Dotyková obrazovka s uhlopriečkou 12,2 cm vo formáte 16:9 Procesor: Samsung 2443 (533 MHz) + grafický akcelerátor Rozmery: 135 x 85 x 22 mm Hmotnosť: 265 g Pamäť: 2GB SD karta, 512 MB Flash-ROM / 128 MB RAM Batéria: Líthiová batéria 1590 mAh FM prenos: Prenos signálu do autorádia Štandardné vybavenie: Asistent rýchlosti, reálne zobrazovanie značenia, zvláštne ciele, informácie o radaroch, hlasový vstup, kniha jázd, informácie o krajinách, ochrana pomocou PIN, automatická regulácia hlasitosti, TMC modul, rozpoznávanie hlasu – ovládanie hlasovými povelmi Mapový materiál: Mapa Európy (Navteq) predinštalovaná na pamäťovej karte s bezplatnou aktualizáciou na 2 roky Zobrazenia: 2D, 3D, prehľad máp, denný a nočný režim, dynamický prehľad trasy Možnosti trasy: Optimálna, vyhliadková, najrýchlejšia, najkratšia Cena: 14 990 Sk **Plusy:** \+ Dizajn \+ Čitateľnosť displeja \+ Grafické spracovanie \+ Ovládanie hlasom **Mínusy:** \- Mrznutie pri 3D zobrazovaní \- Výdrž batérie **Orava GPS 007** GPS čip: SiRF Star III Displej: Dotyková obrazovka s uhlopriečkou 9 cm Procesor: Neznámy (300 MHz) Rozmery: 93 x 87 x 21 mm Hmotnosť: 265 g Pamäť: 1 GB SD karta, 32 MB / SDRAM 64 MB Batéria: Lithiová batéria 1600 mAh FM prenos: Prenos signálu do autorádia Štandardné vybavenie: Asistent rýchlost, zvláštne ciele, informácie o radaroch, hlasový vstup, kniha jázd, informácie o krajinách, TMC modul Mapový materiál: Mapa Európy (iGo) predinštalovaná na pamäťovej karte Zobrazenia: 2D, 3D, prehľad máp, denný a nočný režim Možnosti trasy: Optimálna, najrýchlejšia, najkratšia Cena: 5 990 Sk **Plusy:** Cena Jednoduchosť Čitateľnosť displeja Rozmery **Mínusy:** Grafické spracovanie Dizajn Chaos v systémových nastaveniach **Zaujímavosť** Preklad z angličtiny do češtiny musel mať v prípade navigácie Orava pod palcom človek s neuveriteľným zmyslom pre čierny humor. Pokiaľ sa rozhodnete vojsť do systémových nastravení, Orava vám ponúkne napríklad „Dokázat brloh“ (v anglickej verzii „Repair document“, čiže oprava dokumentu), o tom kedy sa má zariadenie uviesť do hybernačného režimu, chrániaceho pre úplným vybitím batérie, zas informuje nezmyselná hláška „Osoustava stát – do:“. Ktovie, preklad do Slovenčiny by bol možno o málo menej tragický….








Pokračujte na ďalší príspevok »



Aktualizované

Nie je to žart: Boris Kollár bude prevádzkovať a sám šoférovať taxík, už čaká na licenciu. Témy rozhovoru so zákazníkom si určí sám

  • Znie to skoro ako vtip, lenže ním nie je. Bývalý predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozširuje svoje podnikanie o taxislužbu.

     Či už zákazníka zaujíma politika, transplantácia vlasov alebo rodičovské povinnosti, aj tieto témy môžu byť počas jazdy v taxíku prebraté.  
  • SERVIS

    Komfort vďaka odhlučneniu auta: Pozrite sa, ako vyzerá proces dodatočného odhlučnenia Škody Kodiaq

  • Nepríjemné zvuky počas jazdy? Takto si odhlučníte auto aj po rokoch!

     Dodatočné odhlučnenie auta výrazne zníži hluk, zvýši komfort pri cestovaní a chráni interiér aj pred tepelnými stratami. Koľko to stojí a ako ovplyvní odhlučnenie spotrebu a jazdné vlastnosti?