Zabezpečenie vozidla: Kotva pre kolesá

Autá sa kradli, kradnú a žiaľ sa aj kradnúť budú. Netreba sa ale vzdávať bez boja, snažme sa zlodejom skomplikovať život, ako sa len dá. Na to slúžia zabezpečovacie zariadenia, ktorých účinnosť a spoľahlivosť neustále stúpa.
Vydané  Text: 

Pre motoristov je potešujúcou správa, že napriek rastúcemu počtu vozidiel na našich cestách klesajú ich krádeže. To však neznamená, že môžeme zaspať na vavrínoch. Zlodeji sú všadeprítomný fenomén a bežný človek nikdy nespozná, či náhodný okoloidúci nie je dlhoprstý profesionál pri obhliadke terénu. V zásade sa v autách používajú dva druhy zabezpečovacích zariadení – mechanické a elektronické. Branža a polícia svorne radia vodičom, aby používali ich kombináciu. Zlodejom ide o čas a nemajú veľa možností na to, aby pátrali po všetkých nainštalovaných zariadeniach. Čím lepšie máte zabezpečené auto, tým máte väčšiu šancu, že zlodej sa presunie do susedného vozidla, kde predpokladá slabšie zabezpečenie. **Mechanické zabezpečenie tvorí zväčša masívne kovové zariadenie, ktoré sa nachádza na volante či radiacej páke.** Jeho prvoradou úlohou je pevne spojiť pohyblivú časť vozidla s jeho karosériou. Snáď najrozšírenejším mechanickým zariadením je systém uzamykania radiacej páky. Na trhu sú dostupné najmä systémy Construct a Defend. Kombináciu mechanického zabezpečenia radenia s elektronikou ponúka systém Defend Matic. Zatiaľ je dostupný iba pre vybrané modely áut strednej a vyššej triedy s automatickou prevodovkou, postupne však pribudne aj možnosť montáže na manuálne prevodovky. Pre uzamknutie musí vodič zaradiť polohu „P“ a použiť dotykový čip. Ovládací kód čipu nie je možné skopírovať, takže pri jeho strate je nevyhnutné preprogramovať systém na nový kód. Na trh prišla aj nová verzia systému Construct. Uzamykanie radenia pod názvom 3System sa nachádza priamo na prevodovke, blokuje prevodový mechanizmus a zároveň uzamkne aj kapotu motora. Na odomknutie slúži už overený zámok umiestnený na mieste vodiča. Jeho vyššia bezpečnosť oproti pôvodnému systému spočíva v tom, že blokovací systém prevodového mechanizmu sa nachádza pod kapotou motora. Inými slovami, zariadenie je mimo kabíny, takže je pre zlodejov prakticky nedostupné. Na svoje si prídu aj prepravcovia, ktorým Construct ponúka systém Van Pro. Jeho základom je mechanické aj automatické uzamykanie zadných a bočných posuvných dverí, čím zabezpečí nákladový priestor a ochráni náklad pred lepkavými prstami. Vodiči prepravných a kuriérskych spoločností majú často plné ruky balíkov a po zabuchnutí dverí systém automaticky zablokuje dvere nákladového priestoru. Konkurencia ponúka elektromechanický zámok Defend Cargo, ku ktorému môže zákazník získať aj zvýhodnené poistenie nákladu. **Okrem mechanických systémov je na trhu celý rad elektronických zariadení.** Autoalarmy a imobilizéry v dnešnej dobe patria vo väčšine áut do štandardnej výbavy. Imobilizér prerušuje niektorý z obvodov riadenia motora či palivového systému, ale nezabráni násilnému vniknutiu do vozidla. Na takýto pokus zareaguje skôr siréna alarmu, ktorú možno skombinovať so systémom hlásenia situácie cez pager alebo mobilný telefón. Odborníci napriek tomu odporúčajú majiteľom, aby si namontovali aj ďalšie zariadenia. Jednou z možností je satelitný sledovací systém Defend Locator, ktorý poskytuje možnosť vyhľadania vozidla a monitorovanie jeho pohybu. Zariadenie síce nepatrí medzi horúce novinky, ale firma Defend rozšírila ponuku aj pre kamiónovú dopravu a špeciálne mechanizmy, napríklad stavebné či poľnohospodárske stroje. Táto oblasť má špecifické potreby, preto prístroj okrem iného monitoruje aktuálnu alebo celkovú spotrebu paliva, neoprávnený odber paliva či meranie počtu sklopení nadstavby. Možností je viacero a Defend je schopný systém nastaviť podľa potrieb zákazníka. Ďalší produkt ponúka spoločnosť Setech. Systém MetaSAT.TVM okrem samotnej ochrany disponuje aj ďalšími charakteristikami: sleduje prejazdené kilometre vozidla a hospodárnosť prevádzky. Systém pracuje na báze satelitnej navigácie GPS a dátového prenosu cez sieť GSM. Zariadenie nie je vidieť zvnútra ani z vonkajšej strany auta a dokonca ani vodič nemusí vedieť o jeho existencii. Majiteľ vozidla sa cez pager môže dozvedieť napríklad o prekročení povolenej rýchlosti, cez internet si môže vyvolať mapku s trasou a rýchlosťou, ale okrem toho má možnosť diaľkovo zablokovať chod motora.Ak má vozidlo nehodu, systém prostredníctvom operačného umožní zavolať záchrannú službu alebo políciu a v prípade poruchy zabezpečiť odtiahnutie a servis. Text: Soňa Zverková Foto: Defend, Construct **Polícia radí** **Čo priláka zlodejov?** \- autorádio, mobilný telefón, kufrík, kabelka, peňaženka alebo bunda na sedadlách; \- otvorené okná, neuzamknuté alebo nezabezpečené vozidlo; \- auto zaparkované na tmavej, neosvetlenej ulici. **Ako znížiť riziko krádeže:** \- skombinujte schválené mechanické a elektronické zabezpečovacie systémy; \- pri odchode nenechávajte kľúče v zapaľovaní a auto zamknite; \- hoci opustíte vozidlo len na niekoľko minút, nenechávajte v ňom žiadne predmety, ktoré by mohli upútať pozornosť zlodejov; \- vždy si berte so sebou všetky doklady, v odkladacej skrinke nenechávajte žiadne cenné veci ani rezervný kľúč od auta; \- i keď parkujete na dvore rodinného domu, vyberte všetky cenné veci, vozidlo riadne zamknite a aktivujte zabezpečenie; \- ak nájdete auto vykradnuté, nikdy si do neho nesadajte a nezisťujte, čo vám zmizlo, ale okamžite zavolajte políciu.








Pokračujte na ďalší príspevok »



ROZHOVOR

Martin Jahn zo Škoda Auto: Budeme ponúkať spaľovacie autá, kým to bude legislatívne možné; ale racionálne plánovať sa dá iba na dva roky.

  • Otvorený rozhovor odpovedá na viaceré otázky o budúcnosti značky Škoda. Racionálne môžeme odhadovať budúcnosť na dva roky, prekvapuje Jahn v rozhovore pre denník Autoviny.sk.

     Rozprávali sme sa o nástupe elektromobility, zmene na luxusnú značku, ale aj o tom, či je zmena spotrebiteľského správania dôvodom na zmenu obchodného modelu automobilky. Veľmi jednoznačne sa Jahn vyjadril aj o budúcnosti úžitkových vozidiel pod značkou Škoda.
  • MOTO

    BMW R 1250 RS: Rýchlo a ďaleko

  • Mníchovský dvojvalcový motor typu boxer neodmysliteľne patrí k ikonickému cestovnému enduru, ktorému nik nepovie inak ako GS.

     Lenže keď už konštruktéri majú túto techniku, vedia ju použiť aj v iných modeloch. a pre inú cieľovú skupinu. Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 3/2024
  • Nový model

    Malé žihadlo. Nová Cupra Born VZ má mohutnejší výkon, adaptívne tlmiče a bubnové brzdy. Na jeden záťah prejde až 570 km

  • VZ je skratkou slova Veloz, čo znamená po španielsky rýchly a tradične označuje najvýkonnejšie verzie modelov značky.

     CUPRA Born VZ má výkon zvýšený na 240 kW (326 k), zrýchľuje z 0 na 100 km/h za iba 5,7 sekundy a maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 200 km/h. V minulom roku CUPRA predala 45 300 kusov Bornu, čo predstavuje medziročný nárast o 44,4 %.