Nová rýchlostná cesta pri Svidníku je otvorená. Mnohým východniarom sa pri cestovaní uľaví
Uplynulý týždeň som sa vydal do poľského Krakova. Trasa Humenné – Svidník – Dukla, v nedeľu zrána, katastrofa. Množstvo jám, koľají… no hliníkové ramená s čapmi na mojom aute dostali neskutočne zabrať. Cesty dosť zlé, dokonca aj na konci obchvatu Svidníka som vo vode trafil jamu ako svet. A potom človek prejde hranicu a nestačí sa diviť. Nové cesty, bez jám… no darmo. Tak ako dokážu Poliaci využívať fondy, to sa v strednej Európe len tak nevidí.
Nová rýchlostná cesta pri Svidníku
V poľskom Podkarpatskom vojvodstve v utorok sprístupnili vodičom dva nové úseky rýchlostnej cesty S19 medzi mestami Krosno a Dukla, ktoré sú súčasťou koridoru Via Carpatia a budú nadväzovať na slovenskú cestu R4. Na poľskej strane tak chýba už len 17 km, aby sa rýchlostná cesta dostala na hranicu so Slovenskom.
Ide o viac než 20 kilometrov novovybudovanej komunikácie, ktorá odľahčí dopravu na frekventovanej ceste S19. Podľa GDDKiA je hlavná trasa prejazdná, no zatiaľ platí rýchlostné obmedzenie 80 kilometrov za hodinu, kým nebude dokončené oplotenie cesty. Obe časti sa majú plne skolaudovať v prvej polovici budúceho roka.
Nový úsek zahŕňa aj križovatku Dukla, ktorá v budúcnosti umožní napojenie ďalších ciest vrátane regionálnej trasy č. 993 z Goríc do Dukly. Po otvorení zostáva dokončiť vedľajšie úseky, výsadbu zelene a práce na obslužných komunikáciách.
Rýchlostná cesta S19 je súčasťou európskeho koridoru Via Carpatia spájajúceho sever a juh Európy. V Poľsku má mať viac než 700 kilometrov, z toho v Podkarpatskom vojvodstve približne 170. Jej súčasťou je slovenská rýchlostná cesta R4, ktorá po dokončení spojí poľské hranice pri Svidníku s maďarskými južne od Košíc.

Rýchlostná cesta S19
Rýchlostná cesta S19 Krosno – Miejsce Piastowe
- dĺžka: 10,1 km
- hodnota zmluvy na realizáciu: 365 miliónov PLN
- dodávateľ: Aldesa
V rámci projektu bol vybudovaný nový úsek rýchlostnej cesty s dvoma jazdnými pruhmi v každom smere a jedným odstavným pruhom. Boli vybudované dve križovatky: Krosno a Miejsce Piastowe. Križovatka Krosno prepojila rýchlostnú cestu S19 s Vojvodskou cestou č. 864 (predtým DK19) a okresnou cestou smerom na Krościenko Wyżne, zatiaľ čo križovatka Miejsce Piastowe sa prepojí so štátnou cestou č. 28. Rozsah prác zahŕňal aj výstavbu inžinierskych stavieb vrátane deviatich mostov, troch viaduktov pozdĺž rýchlostnej cesty, štyroch viaduktov ponad rýchlostnú cestu, štyroch priechodov pre zvieratá a jedného priepustu pod hlavnou trasou. Konfliktné križovatky boli prestavané alebo rozšírené, rovnako ako technická infraštruktúra, vodné toky a odvodňovacie zariadenia.
Práce na niektorých obslužných komunikáciách a v cestnom obvode v Miejsce Piastowe je ešte potrebné dokončiť. Dodávateľ bude pokračovať v dokončovacích prácach, výsadbe zelene a vydláždení spevnených plôch. Dokončenie je potrebné aj na oplotenie ciest vrátane brán a bránok, bezpečnostných zariadení premávky a zariadení na ochranu životného prostredia. Finálne dopravné značenie bude nainštalované na jar.
Predpokladá sa, že všetky práce budú dokončené do polovice budúceho roka.
Rýchlostná cesta S19 Miejsce Piastowe – Dukla
- dĺžka: 10,1 km
- hodnota zmluvy na realizáciu: 479 miliónov PLN
- dodávateľ: Strabag
V rámci projektu bol vybudovaný nový 10,1 km dlhý úsek dvojpruhovej rýchlostnej cesty s dvoma jazdnými pruhmi v každom smere. Vybudovaná bola aj križovatka Dukla, ktorá spája rýchlostnú cestu S19 s DW864 (predtým DK19) a okresnou cestou Zręcin-Wietrzno-Zboiska. Na základe žiadostí miestnych úradov umožňuje projekt križovatky (križovatka v tvare diamantu) neskoršie začlenenie nielen okresnej cesty, ale aj vojvodskej cesty č. 993, ktorá vedie z Gorlíc do Nového Żmigródu a do Dukly.
Pozdĺž hlavnej rýchlostnej cesty bolo postavených dvadsať inžinierskych stavieb (tri viadukty, päť nadjazdov, deväť mostov, jeden podjazd pre stredne veľké zvieratá a dva priepusty), nadjazd pre veľké zvieratá ponad rýchlostnú cestu a päť oporných stavieb. Boli prestavané alebo rozšírené konfliktné križovatky, ako aj technická infraštruktúra, vodné toky a odvodňovacie zariadenia.
Po otvorení hlavnej cesty pre premávku je ešte potrebné dokončiť práce vrátane údržbárskych pruhov, dodatočných vozoviek a zelene. Dokončenie je potrebné aj na bezpečnostných zariadeniach premávky, ochrane životného prostredia a oplotení. Prebieha aj výstavba dvoch odpočívadiel pri Równe, ako aj práce na ceste DK19 v Zboiske (oblasť križovatky Dukla).

Rýchlostná cesta S19
Via Carpatia
Trasa Via Carpatia je kľúčový dopravný koridor spájajúci severnú a južnú Európu. Trasa bude mať v Poľsku dĺžku približne 700 km. Via Carpatia zahŕňa úseky rýchlostných ciest S61, S16 a S19, ktoré prechádzajú cez päť vojvodstiev: Podleské, Varminsko-mazurské, Mazowiecke, Lublinské a Podkarpatské.
V Podkarpatskom vojvodstve bude mať rýchlostná cesta S19 v konečnom dôsledku dĺžku približne 170 km. V súčasnosti vodiči už využívajú 102 km tejto trasy. Vďaka úseku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe sme prepojili nielen hlavné mestá Podkarpatského a Lublinského vojvodstva. Obyvatelia Podkarpatska majú tiež rýchle spojenie s Varšavou cez S19 a S17 a vodiči z Lublinského vojvodstva majú prístup na diaľnicu A4. Úsek Krosno – Dukla zase zlepší tranzitnú a turistickú dopravu v Nízkych Beskydoch. Ďalších 64 km trasy Via Carpatia je v rôznych štádiách dokončenia – vo výstavbe, v procese získavania investičného povolenia na cestnú výstavbu (ZRID) alebo v príprave dokumentácie k žiadosti o takéto povolenie.
Zdroje: gov.pl
Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.












