Tunel Višňové otvárajú dnes. Zásadný problém pre diaľnicu D1 na poslednú chvíľu

Slovensko sa dočkalo. Dnešným dňom sa výrazne rozšíri naša diaľničná sieť. Tunel Višňové otvárajú po rokoch zdĺhavých prác a meškania.
tunel Višňové otvárajú

Ubehli takmer tri desaťročia odvtedy, ako urobili prvý vrt, až do momentu, keď na konci roku 2025 tunel Višňové otvárajú. Pred 27 rokmi, na konci druhého tisícročia začali raziť prieskumnú štôlňu, v týchto dňoch sa do najdlhšieho cestného tunela Slovenska konečne dostanú autá a reálna dopravná premávka.

Cez víkend prebehol na dokončenej stavbe Deň otvoreného tunela Višňové s oficiálnymi príhovormi a vianočnými trhmi. Išlo o zaujímavú možnosť pozrieť si nový tunel dlhý 7,5 kilometra z pohľadu, ktorý sa vám bežne nenaskytne. Odteraz ho budete vidieť už len z okna auta.

tunel Višňové

V lete dokončili betonáž tunela

Tunel Višňové otvárajú tesne pred Vianocami

Veľkou výhodou je načasovanie. Tunel Višňové otvárajú v období tesne pred vianočnými sviatkami, kedy cestuje veľa obyvateľov Slovenska za rodinami a budú môcť nový úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala rovno aj využiť. Celá diaľnica má dĺžku necelých 14 kilometrov, píše portál aktuality.sk. Jej otvorenie umožní odľahčiť cestu prvej triedy pod Strečnom, keďže autá sa presunú na nový úsek D1.

Nie všetko sa však podarilo nachystať plnohodnotne. Motoristi sa musia zmieriť s obmedzením, ktoré spôsobí nedostupnosť jedného z diaľničných výjazdov na Vrútky. Túto skutočnosť medzičasom priznal aj minister dopravy Jozef Ráž.

Štát sa rozhodol, že uvedený zjazd pri tuneli Višňové nechá uzatvorený. Vodiči sa to dozvedeli len v týchto dňoch. Existuje však konkrétny dôvod, prečo úrady takto postupujú.

tunel Višňové

Tunel Višňové otvárajú 22. decembra

Cestu totiž projektovali a budovali v čase, keď ešte na Slovensku platili iné normy. Tie aktuálne zakazujú umiestnenie zjazdu vo vzdialenosti 500 metrov od tunela. Ten na Vrútky túto podmienku nespĺňa. Časť motoristov preto bude musieť jazdiť zbytočné kilometre navyše smerom do Martina. Stratia tak čas, no Jozef Ráž argumentuje bezpečnosťou a snahou vyhnúť sa dopravným rizikám. Minister zároveň už prisľúbil, že sa téme budú s diaľničiarmi venovať v budúcnosti a hľadať riešenie.

Príbeh plný zlyhaní a meškaní

O tom, ako stavali tunel Višňové, by sa dala napísať celá kniha. Ide o jeden z ďalších dôkazov toho, že viaceré diaľničné projekty sa na Slovensku nepodarí dokončiť načas. Aj v tomto prípade sa dlho naťahovali rozhodnutia štátu a proces verejného obstarávania, no pri novom tuneli svoju úlohu nepochybne zohral aj komplikovaný terén.

Stavbu začalo realizovať združenie Salini Impregilo a Dúha, no po spore so štátom ju opustilo nedokončenú a ministerstvo dopravy spolu s Národnou diaľničnou spoločnosťou museli improvizovať. Zatiaľ čo medzinárodná arbitráž s pôvodným dodávateľom stále beží a verdikt by mal padnúť v budúcom roku, tunel Višňové otvárajú vďaka tomu, že ho následne dokončila spoločnosť Skanska. Celková cena výstavby už presiahla 500 miliónov eur.