Prvá jazda

Toyota bZ4X: Vyladené elektróny

Tretie najpredávanejšie elektrické vozidlo vo svojom segmente v Európe dostalo jemné úpravy. Ani nie tak vzhľadu ako skôr techniky. Aby sa nabíjalo rýchlejšie, prišlo ďalej, poskytlo vyšší výkon a spotrebovalo menej.

Foto: Toyota

Rýchlejšie nabíjanie

Vďaka chladeniu batérie kvapalinou a možnosti nastavenia ideálnej teploty na vysokorýchlostné nabíjanie vopred (manuálne, alebo zadaním nabíjačky do navigácie) sa zvýšila rýchlosť nabíjania. V nižšej z dvoch úrovní výbavy dostanete palubnú nabíjačku s výkonom 11 kW, vyššia už nabíja výkonom 22 kW. To skráti nabitie z 10 na 80 % zo 4,8 h na 2,2 h. Rýchle nabíjanie zvláda výkon 150 kW, takže z 10 na 80 % to potrvá iba 28 minút v teplotnom rozmedzí od – 10 do 25 °C. Toyota pri dodržiavaní pravidelného servisu zaručuje, že aj po 10 rokoch, prípadne milióne km, poskytne batéria stále aspoň 70 % kapacity. K lepšej spotrebe a dlhšiemu dojazdu prispeli aerodynamicky upravené disky kolies, kompletne zakrytý podvozok, ako aj upravený tvar zadného spojlera. To všetko znížilo koeficient aerodynamického odporu na cd 0,27.

Nebojí sa terénu

Všetky motorizácie ponúkajú svetlú výšku 200 mm a brodenie vo vode s hĺbkou do 500 mm, čo posúva model bZ4X na úroveň schopnejších SUV. Elektronické asistenčné systémy X-Mode a Grip Control rozdeľovaním výkonu na kolesá zabezpečujú, že auto sa nestratí ani v teréne. Systém kamier a softvéru vám v prípade potreby ukáže, ako vyzerá nielen okolie, ale aj priestor pod vozidlom.

Nie len displej

Interiéru dominuje stredová obrazovka, ktorej uhlopriečka narástla na 14 palcov. Poteší, že si auto zachovalo aj fyzické ovládače na nastavovanie teploty klimatizácie. Mnohé ďalšie ovládače v podobe dotykových plôch na displeji stále zostávajú na svojom mieste, čo pomáha jednoduchosti ich obsluhy a zvyšuje bezpečnosť. Fyzickými ovládačmi na stredovej konzole si nastavíte aj jazdné režimy v teréne.

Článok pokračuje na ďalšej strane
Strana 2 / 4





Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.