Prichádzajú nové ŠPZ, ktoré si vodiči prispôsobia v aplikácii. Zaplatíte za ne majland

Na nové ŠPZ si môžete dať čokoľvek, vrátane Instagramového účtu. Čo ale v prípade, že sa zrazu vypne?

Spoločnosť Sony sa v spolupráci s Hondou opäť rozhodla posunúť hranice toho, čím môže byť moderný automobil, a vstupuje na trh s futuristickým elektrickým modelom. Jej prvý sériovo vyrábaný elektrický model, Sony Afeela 1, sa stane prvým autom na svete, ktoré bude mať úplne nové ŠPZ, respektíve plne digitálne evidenčné čísla, ktoré si majitelia budú môcť prispôsobiť priamo zo svojich smartfónov.

Na nové ŠPZ si môžete dať čokoľvek, vrátane Instagramového účtu. Čo ale v prípade, že sa zrazu vypne?

Predprodukčná kópia Afeela 1 bude s touto prelomovou funkciou vystavená v Las Vegas, čím potvrdzuje, že digitálny tablet s evidenčným číslom je realitou. Táto technológia bola vyvinutá v spolupráci s americkou technologickou spoločnosťou Reviver. Cena vozidla, keď sa konečne dostane do predaja, by mala začínať na pomerne vysokej hranici 89 900 dolárov, čo len prispieva k rozruchu okolo každej technologickej funkcie, ktorú Sony odhalí.

Na nové ŠPZ si môžete dať čokoľvek, vrátane Instagramového účtu. Čo ale v prípade, že sa zrazu vypne?

Nové ŠPZ ako vizitka

Digitálna tabuľka nesie názov RPlate a je srdcom tejto inovácie. Umožňuje vodičom meniť jej vizuálny vzhľad a prispôsobovať správy na nej zobrazené. Reviver RPlate používa monochromatický HD displej s vysokým kontrastom, pričom vodiči si môžu meniť pozadie medzi klasickou čiernou a bielou farbou. Najzásadnejšou novinkou, ktorú tieto nové ŠPZ prinášajú, je možnosť pridávať v spodnej časti tabuľky personalizované správy v rôznych fontoch. Nejde pritom len o jednoduché slogany; technológia umožňuje zobrazenie tagov zo sociálnych sietí, ako sú napríklad priame odkazy na účty na Instagrame.

Na nové ŠPZ si môžete dať čokoľvek, vrátane Instagramového účtu. Čo ale v prípade, že sa zrazu vypne?

Celé ovládanie digitálnych poznávacích značiek prebieha prostredníctvom špeciálnej aplikácie pre smartfóny. Hoci spoločnosť Sony Honda Mobility zatiaľ nepotvrdila, či bude aplikácia plne integrovaná aj do masívnej panoramatickej obrazovky priamo v kabíne Afeela 1, vzhľadom na technologické zameranie celého auta by takéto riešenie dávalo obrovský zmysel.

Právne otázky

Najväčším otáznikom, ktorý digitálne evidenčné čísla vyvolávajú, sú ich právne a regulačné limity. Zatiaľ neexistujú jasné informácie o tom, či budú existovať prísne obmedzenia týkajúce sa obsahu, ktorý sa môže na nových ŠPZ zobraziť, ani o tom, ako sa budú právne predpisy rôznych krajín – nielen v Amerike, ale aj v Európe – pozerať na správy, ktoré nie sú striktne registračnými údajmi. Môže táto technologická sloboda viesť k problémom s nevhodným obsahom, alebo dokonca k narušeniu cestnej premávky? Ak by chceli byť tieto nové ŠPZ legálne akceptované po celom svete, museli by prejsť zložitými schvaľovacími procesmi. Spoločnosť Sony tvrdí, že táto spolupráca odráža ich záväzok k prepojeným a inteligentným technológiám v každom segmente vozidiel, ale konkrétne technické ani právne detaily stále neuvádza. Je zrejmé, že nové digitálne ŠPZ prinesú so sebou aj nové výzvy v oblasti ochrany súkromia a sledovania.

Na nové ŠPZ si môžete dať čokoľvek, vrátane Instagramového účtu. Čo ale v prípade, že sa zrazu vypne?

Sony Afeela 1 bol prvýkrát predstavený už v roku 2023 na veľtrhu CES a okamžite upútal pozornosť svojim futuristickým prístupom, pokročilým infotainment systémom a externým LED mediálnym panelom. Napriek všetkému technologickému lesku sa však na skutočný sériový model stále čaká. Problémom je aj jeho dojazd. Odhad EPA je okolo 480 kilometrov, čo sa vzhľadom na cenovku takmer 90 000 dolárov javí ako skromné. Najmä v kontexte konkurencie, kde napríklad BMW už ohlasuje model iX3 z rodiny Neue Klasse s dojazdom viac ako 800 kilometrov, výrazne rýchlejším nabíjaním a úplne novou platformou. Preto mnohí vnímajú túto drobnosť, akou sú nové ŠPZ, len ako ďalší technologický trik na aute, ktoré je už aj tak preplnené inováciami. Sony Afeela 1 musí ešte len dokázať, že má skutočnú trhovú hodnotu presahujúcu svoju technologickú exhibíciu. Či budú nové ŠPZ stačiť na to, aby presvedčili zákazníkov? Pochybujeme.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!