Aktualita

Ako vek mení pohľad na elektromobilitu? Jedna generácia ich nenávidí zatiaľ čo iná ich zbožňuje

Ako ukazuje prieskum, najväčšia skupina tých, ktorí sú proti elektromobilite, pochádza z vekovej kategórie nad 61 rokov.

Pochopenie dopytu po elektrických vozidlách sa ukázalo byť oveľa zložitejšie, než automobilky pôvodne predpokladali. To je dôvod, prečo mnohé z nich aj práve teraz v tomto momente prehodnocujú svoje plány. Prvotne sa očakával väčší záujem o elektrické autá, no čelia väčším výzvam, než si mysleli. Dokonca aj Ford F-150, ktorý bol v niektorých krajinách považovaný za úspech, sa môže ocitnúť na zozname vozidiel, ktoré sa stiahnu z trhu.

Jedna z nedávnych štúdií priniesla znepokojivý pohľad na dopyt po elektromobiloch. Podľa prieskumu Boston Consulting Group až 28 % respondentov (z USA), ktorí vlastnia vozidlo s tradičným spaľovacím motorom alebo hybrid, sa nikdy nerozhodnú pre batériové elektrické vozidlo. Týchto ľudí firma označuje ako „never BEVers“.

Stará verzus mladá generácia

Aj keď toto číslo môže na prvý pohľad vyzerať, že prechod na elektrické vozidlá nie je veľmi perspektívny, situácia sa mení pri rozdelení podľa veku. Ako ukazuje prieskum, najväčšia skupina tých, ktorí sú proti elektromobilite, pochádza z vekovej kategórie nad 61 rokov. Práve títo ľudia sú vo všeobecnosti známi tým, že sa horšie prispôsobujú zmenám. V porovnaní s tým je medzi mladými vo veku 18 až 30 rokov len 10 % takých, ktorí majú voči elektrickým autám odmietavý postoj.

Pre trh to znamená pozitívne správy: deväť z desiatich mladých ľudí je otvorených myšlienke prechodu na EV. Tento segment bude rozhodujúci pre budúci rast predaja automobilov. Problém však spočíva v tom, že mladí spotrebitelia si často nemôžu dovoliť vysoké ceny elektrických áut. Na druhej strane, staršia generácia, ktorá je k EV skeptická, patrí medzi najbohatšie vekové skupiny v krajine.

Ako ukazuje prieskum, najväčšia skupina tých, ktorí sú proti elektromobilite, pochádza z vekovej kategórie nad 61 rokov.

Porsche Taycan

V Číne, kde je trh s elektrickými vozidlami oveľa rozvinutejší ako na Západe, iba 6 % opýtaných uviedlo, že nikdy nekúpia elektromobil. „Prekvapivý podiel spotrebiteľov zostáva proti elektromobilom, najmä v USA a Európe,“ uvádza správa. „Avšak s postupom času sa očakáva, že získajú väčšiu podporu, pretože mladšie generácie ich neodmietajú.“

Tá istá správa zároveň potvrdzuje, že majitelia elektromobilov zostávajú verní vozidlám s takýmto typom pohonu. Trend sa objavuje v štúdiách po celom svete. Čím viac sa človek zameriava na elektrifikáciu, tým je pravdepodobnejšie, že sa rozhodne pre plne elektrické vozidlo. Pre automobilky to predstavuje istotu, že trh s EV by mal dlhodobo rásť, aj keď momentálne to tak možno nevyzerá.