Test
TEST Dacia Bigster: Najväčšia, najštedrejšia a už aj najmenej hlučná Dacia začína na 22-tisícoch
Priznám sa, už samotný názov Dacia Bigster evokuje niečo, čo na slovenské cesty a do garáží vnáša príchuť mohutnosti a sebaistoty. A presne o to tu ide. Vlajková loď rumunsko-francúzskeho výrobcu nie je len zväčšeninou svojho menšieho brata, ale ide o plnohodnotné SUV s ambíciou osloviť klientelu, pre ktorú už prívetivá cenovka nie je jediným – a možno ani primárnym – motívom ku kúpe. Áno, základná cena 21 990 eur je stále mimoriadne atraktívna, ale skutočná hodnota tohto vozidla tkvie v niečom inom.
Už na prvý pohľad je jasné, že „Bigster“ (alebo Duster na steroidoch) dostal svoje meno právom. S dĺžkou 4,57 metra sa už nehrá na malého súrodenca. Konkrétne, svojho úspešného brata prekonáva o impozantných 23 centimetrov v dĺžke a pridáva aj 5 centimetrov na výške (1,71 metra), čo mu dodáva skutočne dominantný postoj.
Pod týmto XXL obalom však bije dobre známe a mimoriadne flexibilné srdce. Hoci je Bigster ukotvený na modulárnej platforme CMF-B – rovnakej, akú využíva aj menší Duster – inžinieri sa tu rozhodli pre poriadne natiahnutie. Rázvor bol rozšírený na úctyhodných 2,7 metra (nárast o 4 cm). Tento technický detail, ktorý možno znie ako nudné číslo z tlačovej správy, je v praxi kľúčový. Práve on vytvára ten extra priestor pre posádku a batožinu, a zároveň zabezpečuje stabilnejšie jazdné vlastnosti a oveľa prívetivejšie manévrovanie, ktoré by ste od auta týchto rozmerov možno ani nečakali.
Čo sa týka vizuálnej stránky, Bigster nezapiera svojich prbuzných. Na karosérii nájdeme množstvo známych prvkov, od už takmer klonovaného dizajnu prednej mriežky, cez efektnú skrytú kľučku zadných dverí, až po rozpoznateľné denné svetlá v tvare Y. Tento vizuálny odkaz je jasný: „Som Dacia, ale už som dospelá.“ Na prvý pohľad je všetko povedomé, len tentoraz to bolo podané v akomsi rodinnom balení a čo je podstatné, s výrazne objemnejším interiérom.
Je to ako sledovať, keď sa váš mladší brat nečakane vráti domov z internátu po pár mesiacoch a vy zistíte, že už vás prerástol o hlavu – lenže v prípade Bigsteru to bolo celkom zámerné a veľmi premyslené inžinierske rozhodnutie. Dizajn pôsobí sebaisto, no stále si drží tú drsnú, neokázalú DNA, ktorú mám na Daciach rada. Nie je to lacná napodobenina prémiových značiek, je to svojbytné SUV s charakterom, ktoré sa už konečne prestalo báť svojej vlastnej tieňovej veľkosti.
Usadnúť za volant Bigsteru je ako stretnúť starého známeho po plastickej operácii. Atmosféra je okamžite dôverná, ak poznáte Duster, no pocit priestoru je citeľne štedrejší. A priznajme si, v najvyššej výbave Extreme to všetko zrazu vyzerá až prekvapivo prestížne. Súčasťou tohto balíka sú totiž prvky, ktoré by pred pár rokmi boli v spojení s logom Dacia považované za utópiu. Reč je napríklad o panoramatickom strešnom okne, ktoré si viete dokúpiť. Áno, čítate správne.
Prečo? Pretože prieskum ukázal, že kupujúci SUV v kompaktnej triede tento detail jednoducho chcú a pravidelne si ho pýtajú. A tak sa, milé dámy a páni, panoráma po prvýkrát objavila v Dacii. Druhou malou, no významnou revolúciou je elektrické otváranie a zatváranie zadných dverí. Trojica slov, ktorú ste doteraz v cenníkoch Dacie hľadali márne.
Pravdou je, že pri pohľade na cenník si človek občas povzdychne nad marketingovou alchýmiou. Zatiaľ čo v testovanej výbave Extreme stojí elektrický kufor príplatkových 300 eur a panoramatická strecha dokonca nie je v ponuke, v druhej najvyššej výbave Journey je kufor štandardom a za strechu si priplatíte 1 000 eur. Je to trochu mätúce, asi ako daňové priznanie, ale zvyknite si – trh prémiových prvkov má svoje vlastné, ťažko pochopiteľné pravidlá.
Čo je však dôležité a kde Bigster skutočne boduje, je štedrosť už od základov. Už neplatí, že v základe dostanete iba volant a štyri kolesá. Už základná úroveň Essential je impozantne vybavená. Nájdeme tu štandardne manuálnu klimatizáciu a 10,2-palcový centrálny multimediálny systém. To je na Daciu a na túto triedu veľkorysý rozmer. Volant, mimochodom nastaviteľný, je potiahnutý ekokožou, rovnako ako radiaca páka. A aby nebolo manévrovanie v meste nočnou morou, nechýbajú zadné parkovacie senzory a cúvacia kamera. Pred vodičom defiluje prehľadný 7-palcový digitálny prístrojový panel a 17-palcové disky z ľahkých zliatin… už v základe!
Takže, prirovnať Bigster k „chudobnému príbuznému“ už jednoducho nejde. Naopak, ponúkaná výbava je štedrá a posúva ho v ponuke rumunského výrobcu o významný level vyššie. Okrem všetkých komfortných a vizuálnych prvkov je potrebné zdôrazniť aj plnú paletu zákonom predpísanej bezpečnostnej elektroniky. Od automatického núdzového brzdenia, ktoré zachraňuje plechy aj peňaženky, až po systémy udržiavania v jazdných pruhoch a rozpoznávanie dopravných značiek. Bigster tak elegantne spĺňa všetky moderné požiadavky na bezpečnosť bez toho, aby z vás pri tom vysával dušu.
Je zrejmé, že Dacia Bigster už necieli len na tých, ktorí musia šetriť. Cieli na tých, ktorí chcú šetriť, ale už sa nechcú vzdať komfortu a moderných technológií.
Posuňme sa o úroveň vyššie, do výbavy Expression, kde sa začína ukazovať skutočná snaha Dacie o bezproblémový komfort. Tu už dostanete automatickú dvojzónovú klimatizáciu – aby sa vodič a spolujazdec nemuseli hádať o dva stupne Celzia, čo je v podstate manželský luxus – a elektricky sklápateľné spätné zrkadlá. Oceníte aj flexibilnú prednú opierku, ktorá dáva oddýchnuť lakťu pri dlhých cestách. Najzaujímavejším detailom, a pre mňa osobne malým víťazstvom inžinierstva nad byrokraciou, je prítomnosť spínača „My Safety“. Ten sa nachádza pri elektrickej parkovacej brzde.
Týmto spínačom, na dve rýchle ťuknutia, vypnete tie početné, občas až hysterické varovania bezpečnostnej elektroniky. Je mierne absurdné, že práve absencia niektorých pokročilých bezpečnostných systémov viedla k tomu, že Bigster získal len tri hviezdičky EuroNCAP. Pritom, keď vás počas jazdy Bigster začne upozorňovať na všetko, máte pocit, že tu žiadny nedostatok elektroniky rozhodne neexistuje. Ale buďme úprimní, možnosť rýchlo a jednoducho ich vypnúť je v dnešnom pretechnizovanom svete neoceniteľná vlastnosť, ktorá z testovaného vozidla robí príjemného spoločníka, nie neustáleho strážcu.
Čo sa týka spracovania interiéru, tu ma Dacia prekvapila v tom najlepšom zmysle slova. Plastové plochy na palubnej doske sú tvrdé. Avšak sú tak šikovne navrhnuté a textúrované, že interiér rozhodne nepôsobí „lacným dojmom“. Je to robustné a funkčné. A čo je kľúčové pre môj dobrý pocit z vozidl,: ani pri prechode z hladkého asfaltu na slovenský tankodrom (ktorých máme, žiaľ, dosť), sa neozvalo žiadne nepekné vŕzganie alebo praskanie. Koniec koncov, toto SUV je stvorené na to, aby sa s ním jazdilo, nie aby sa naň len pozeralo.
K pohodlnej pozícii za volantom prispievajú primerane pohodlné sedadlá (nie sú to síce „masážne tróny“, ale posedíte si v nich kilometre bez problémov), veľkorysý priestor nad hlavou a solídny výhľad do všetkých smerov. Ak chcete manévrovať s touto XXL loďou v meste s absolútnou ľahkosťou, príplatkový Paket Parkovanie (600 eur) dodáva predné parkovacie senzory a kamerový systém, ktorý pokrýva 360 stupňov okolo auta. Zrazu je parkovanie v nákupnom centre rovnako jednoduché ako s malým hatchbackom.
Veľkú pochvalu si tiež zaslúži ergonómia. Multimediálny obsah je prehľadný a ľahko použiteľný. Obzvlášť chvályhodné je niečo, čo už v mnohých moderných autách pomaly vymiera, a to fyzické ovládanie klimatizácie. Všetky dôležité funkcie, od nastavenia teploty, po zapnutie vyhrievania sedadiel, sa ovládajú elegantnými, dedikovanými spínačmi a otočnými voličmi, ktoré sú umiestnené prehľadne pod centrálnou obrazovkou. Toto je ergonomický triumf! Nemusíte počas jazdy riskantne ťukať na ikony na dotykovej obrazovke. Vďaka fyzickým spínačom sa tento manéver vykonáva intuitívne, bez toho, aby ste museli spustiť oči z cesty. Pre mňa je toto jasný dôkaz, že Bigster je navrhnutý pre reálny život, a nie len pre efekt na autosalóne.
Najväčšou a najpríjemnejšou zmenou oproti menšiemu Dusteru je nepochybne to, čo sa deje za prednými sedadlami. Bigster tu nielenže nešetrí, ale ponúka priestor, ktorý by sa dal prirovnať k priestorovej rozprávke. Pasažieri v druhom rade sedadiel majú k dispozícii 24 centimetrov miesta na kolená! Toto číslo výrazne prevyšuje priemer triedy, čo znamená, že tu nie je problém pohodlne usadiť ani pasažiera za vodičom, ktorý má dva metre a nohy má natiahnuté ako basketbalista.
V tomto aute nemusíte bojovať o každý milimeter. Dvaja dospelí cestujúci vzadu si vďaka tomu užívajú závideniahodnú úroveň komfortu. K tomu prispievajú aj samostatné vetracie otvory, USB-C porty na nabíjanie moderných hračiek, a dokonca aj flexibilná stredová lakťová opierka s praktickými držiakmi na fľaše. Je zrejmé, že Dacia myslela aj na pohodlie tých, ktorí si jazdu vzadu len užívajú.
Keď už je auto Bigster, dá sa očakávať, že kufor bude štedrý, a v tomto prípade to platí dvojnásobne. Základný objem batožinového priestoru sľubuje pôsobivých 702 litrov (pre porovnanie, Duster ponúka maximálne 517 litrov). Dôležité pre dobrodružnejšie duše je, že ani v testovanej verzii s pohonom 4×4 a rezervným kolesom normálnej veľkosti pod podlahou (príplatok 190 eur – za pokoj v duši to stojí) sa Bigster nenechá zahanbiť. Ponúka stále veľmi dobre využiteľných 556 litrov. Keď potrebujete Bigster premeniť na sťahovacie vozidlo, stačí jednoducho sklopiť operadlá zadných sedadiel.
A aby to bolo maximálne pohodlné, Dacia pridala šikovné kľučky priamo v kufri, takže nemusíte obchádzať auto. Výsledkom je obrovská, úplne rovná podlaha a priestor s celkovým objemom 1799 litrov. Na záver, hoci by sa miesta na tretí rad sedadiel ponúkalo dosť, Dacia sa rozhodla, že Bigster bude päťmiestny. Ak potrebujete v rodine nutne sedem miest, je tu Jogger. Táto segmentácia je logická a bráni tomu, aby sa Bigster snažil byť všetkým pre všetkých. Je to proste veľké, pohodlné a praktické päťmiestne SUV a bodka.
K pohonu
Ja som na test dostala známy 1,2-litrový mild hybridný turbo benzínový motor. V kombinácii s pohonom 4×4 ponúkol 130 koní. Zvuk trojvalca sa podarilo pekne utlmiť vďaka akustickému čelnému sklu, a to do tej miery, že charakteristické chrochtanie nepočuť ani pri silnejšom stlačení plynového pedálu. Má tiež solídny temperament, dokáže presvedčivo ťahať, keď je to potrebné, a netrpí ani na diaľnici, kde si bez problémov udržiava vysoké rýchlostné priemery.
Teraz k bodu, ktorý mi trochu prekáža, hoci ho Dacia zrejme myslela dobre. Šesťstupňová manuálna prevodovka. Má totiž slabého asistenta, ktorý ju v praxi neoslobodzuje od jednej výraznej vlastnosti: extrémne krátke prevodové pomery, a to najmä na prvých troch stupňoch. V mestskom prostredí to znamená, že sa budete trápiť pákou ako dirigent na koncerte. Preraďovanie je nutné neustále, a samotná páka neprináša pocit luxusu. Naopak, pri radení z prvého na druhý a tretí stupeň sa ozýva dávka drsnosti, ba až chvíľkového hluku. Akoby vám Bigster hovoril: „Mám ťa rád, ale radím ti, radšej si kúp automat.“
Tento neúprosný rytmus radenia má, bohužiaľ, vplyv aj na spotrebu paliva. Keďže sa v nízkych rýchlostiach ťažko vyhnete vysokým otáčkam, palubný počítač mi v meste ukázal priemer 8,3 litra/100 km. To je číslo, ktoré je výrazne vyššie než pri stabilnej rýchlosti 130 km/h na diaľnici, kde som dosiahla sympatických 7,2 litra/100 km. Paradoxne, najlepšie si Bigster rozumie s okresnou cestou, kde som bez zvláštnej opatrnosti jazdila s priemerom okolo 6 litrov. Tu sa motor aj prevodovka upokoja a dýchajú spolu s krajinou.
Ale akonáhle prekonáte boj s prevodovkou, Bigster sa ukáže ako veľmi dobrý a dokonca prekvapivo stabilný spoločník. Napriek relatívne vysokej karosérii a úctyhodnej svetlej výške 21,9 cm (čo je už poriadna terénna výbava), nepôsobí auto na ceste neisto. Odpruženie je naladené mimoriadne citlivo – ponúka primeraný komfort, dokáže pekne absorbovať bežné nerovnosti slovenských ciest, no zároveň sa auto v zákrutách zbytočne nenakláňa. Je to zručný kompromis medzi rodinným pohodlím a sebaistou jazdou.
K tomuto pozitívnemu dojmu prispieva aj fakt, že Dacia udržala hmotnosť v rozumných medziach, obmedzenej na 1500 kg. Riadenie ukazuje v rámci modelového radu Dacia výrazný krok vpred. Je priamejšie, s lepšou spätnou väzbou, a vďaka tomu vodičovi vzbudzuje väčšiu dôveru než v predchádzajúcich modeloch. S pohonom 4×4 je navyše terénny potenciál vozidla značný. Rôzne jazdné programy a asistencia pri zjazde z kopca z Bigsteru robia naozajstné SUV, ktoré sa nemusí hanbiť ani na lesnej ceste. Ak si s ním viete poradiť, bez problémov vás dovezie za hranice bežných rodinných výletov.
Verdikt
S modelom Bigster získala Dacia vážneho hráča v najdôležitejšej triede kompaktných SUV. Konkuruje vozidlám ako sú Hyundai Tucson, VW Tiguan a Kia Sportage, a to už je slušná spoločnosť. Bigster sa s nimi dokáže porovnávať nielen veľkosťou a výbavou, ale aj celkovým pocitom z jazdy. A tu prichádza tromf, ktorý Dacia stále drží v rukách, a tým je cena. So štartovacou cenou 21 990 eur ponúka Bigster kombináciu priestoru, výbavy a robustného dizajnu, za ktorú by u konkurencie zaplatil kupujúci podstatne viac.
Toto auto je pre tých, ktorí už nechcú Duster, ale odmietajú platiť prémiové prirážky za imidž, a zároveň nechcú robiť kompromisy vo veľkosti a funkčnosti. Bigster nie je perfektný – prevodovka má svoje muchy a spotreba v meste dokáže prekvapiť – ale celkovo je to sebaisté, priestranné a dobre vybavené SUV, ktoré má šancu poriadne zamiešať karty na trhu.
Technické údaje Dacia Bigster 1,2 TCe MHEV 6MT 4×4
Maximálny výkon | 96 kW (130 k) |
Maximálny krútiaci moment | 230 Nm |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Rozmery (dĺžka × šírka × výška) | 4 570 × 1 813 × 1 711 mm |
Rázvor | 2 704 mm |
Celková hmotnosť | 1 503 – 1 920 kg |
Spotreba nafty | 6,4 – 6,9 l/100 km |
Objem batožinového priestoru | 629 l / 1929 l |
Cena modelu | 21 990 € |
Cena testovaného exempláru | 30 498 € |

Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!