Nissan potichu vyvinul motor, ktorý je druhý najúčinnejší na svete – hneď po Formule 1

Šokujúci triumf: Nissan uvádza motor ZR15DDTe, ktorý je druhý najúčinnejší na svete. Je táto nová technológia na báze medi a striekania za studena kľúčom k lacnejšej a efektívnejšej hybridnej budúcnosti?

Nissan teraz s hrdosťou tvrdí, že vyvinul motor, ktorý je druhý najúčinnejší na svete hneď po špeciáloch Formuly 1, čím sa stáva etalónom efektívnosti medzi sériovo vyrábanými jednotkami. Práve v tieni veľkých elektrických vyhlásení sa občas zrodí skutočný technologický prelom, ktorý má potenciál zmeniť celý hybridný segment a určiť, ktorý motor je najúčinnejší na svete v segmente spotrebiteľských vozidiel.

Japonská automobilka Nissan sa po rokoch experimentov a dokonca aj po jednom verejnom fiasku, o ktorom sa dlho šepkalo v kuloároch, zdá sa, konečne trafila do čierneho a prináša motor, ktorého tepelná účinnosť prekonáva všetkých bežných konkurentov, vrátane gigantov ako Toyota a Hyundai. Hovoríme o novom trojvalcovom motore ZR15DDTe, ktorý je pripravený stať sa srdcom hybridného systému E-Power tretej generácie, a jeho technická špecifikácia znie takmer neuveriteľne.

Nissan totiž tvrdí, že tento motor dosahuje tepelnú účinnosť 42 %. Pre laika je to len číslo, ale v kontexte automobilového inžinierstva je to hranica, ktorá oddeľuje priemernú technológiu od absolútnej špičky. Na porovnanie, konkurencia, najmä hybridné jednotky Toyota a Hyundai, sa chvália úctyhodnými 41 %. Hoci sa to nezdá ako obrovský rozdiel, každé percento účinnosti v spaľovacom motore sa premieta do dramatického zníženia spotreby paliva a emisií, čo v konečnom dôsledku znamená šetrenie peňazí a úľavu pre životné prostredie.

Práve toto percento ho radí medzi tie najúčinnejšie na svete medzi automobilmi pre bežných spotrebiteľov a potvrdzuje záväzok Nissanu vyvinúť motor, ktorý je jednoducho najúčinnejší na svete. Jediné spaľovacie motory, ktoré dokážu prekonať túto 42-percentnú hranicu, sú tie, ktoré sa používajú vo Formule 1, kde vďaka extrémnej optimalizácii a použitiu elektrických turbodúchadiel prekonávajú 50 %. To stavia nový motor Nissanu na čestné druhé miesto na celom svete, čo je úspech, ktorý musel v tichosti zahanbiť nejedného konkurenčného inžiniera a prinútiť ich zamyslieť sa nad tým, čo robí motor skutočne najúčinnejší na svete.

Šokujúci triumf: Nissan uvádza motor ZR15DDTe, ktorý je druhý najúčinnejší na svete. Je táto nová technológia na báze medi a striekania za studena kľúčom k lacnejšej a efektívnejšej hybridnej budúcnosti?

Tajná technika z iného priemyslu

Kde sa skrýva kľúč k tomuto technologickému triumfu? Nie je to v pridávaní zložitých mechanických častí, ale v revolučnej zmene výrobného procesu jedného, zdanlivo bezvýznamného, komponentu – sediel ventilov v hlave valcov. Nissan tvrdí, že ich trojvalcový motor ZR15DDTe je prvým na svete, ktorý používa sedlá ventilov, ktoré sú nastriekané za studena priamo na hlavu valcov, a nie sú nalisované na miesto ako pri tradičných metódach. Táto technika, nazývaná striekanie za studena (Cold Spray), nie je v priemysle úplnou novinkou, ale v automobilovom svete, a obzvlášť v masovej výrobe motorov, ide o prelomovú inováciu.

Ide o formu výroby, pri ktorej sa práškové kovy spájajú a nastriekajú na povrch nadzvukovou rýchlosťou. Nissan používa zliatinu na báze medi, ktorá je striekaná priamo do hlavy valcov. Práve toto riešenie umožňuje inžinierom vytvoriť extrémne presný a optimalizovaný tvar sacieho otvoru, ktorý dramaticky znižuje turbulencie vzduchu vstupujúceho do spaľovacej komory. Tým sa dosiahne ideálne prúdenie a maximalizuje sa účinnosť spaľovania. Navyše, zliatina na báze medi, ktorá má vysokú tepelnú vodivosť, významne zlepšuje chladiaci výkon sediel ventilov, čo prispieva k celkovej odolnosti a výkonu motora. Vďaka tejto inovácii sa motor stal jedným z najúčinnejších na svete, pretože rieši problém tepelného manažmentu a straty energie priamo v jeho zdroji.

Druhý najúčinnejší na svete

Tento technologický krok nie je len jednoduchou inováciou, ale patentovaným riešením, o ktoré Nissan požiadal už v roku 2020 a oficiálne ho získal len nedávno. Kľúčová je tu aj skutočnosť, že hlava valcov má špecifický dizajn, ktorý je nevyhnutný pre úspešné použitie týchto striekaných sediel ventilov. Nemôžete jednoducho použiť existujúci dizajn hlavy valcov a namiesto lisovaných sediel tam aplikovať striekané. Tento patent a nutnosť špecifickej konštrukcie dávajú Nissanu na trhu výraznú konkurenčnú výhodu a náskok pred ostatnými výrobcami, čím si zaručujú, že ich hybridný motor zostane dlho najúčinnejší na svete medzi konkurenčnými značkami.

Šokujúci triumf: Nissan uvádza motor ZR15DDTe, ktorý je druhý najúčinnejší na svete. Je táto nová technológia na báze medi a striekania za studena kľúčom k lacnejšej a efektívnejšej hybridnej budúcnosti?

Navyše, tento motor je kľúčový pre úspech systému E-Power, kde spaľovací motor nešoféruje kolesá priamo, ale funguje ako mimoriadne efektívny generátor elektrickej energie. Tú následne využíva elektromotor na pohon kolies. Maximalizácia účinnosti generátora je v takomto systéme absolútne nevyhnutná a 42-percentná účinnosť ju robí lídrom na trhu.

Poučenie z fiaska

Ak sa pozrieme na minulosť Nissanu, musíme priznať, že s novými technológiami motorov sa spoločnosť v minulosti trápila. Sľubný motor s variabilným stlačením VC-Turbo sa, žiaľ, ukázal ako veľké sklamanie. Hoci bol VC-Turbo inovatívny – dokázal meniť kompresný pomer motora – jeho dodatočná mechanická zložitosť, ktorá zahŕňala zložité pákové mechanizmy, spôsobovala problémy s odolnosťou a spoľahlivosťou. Táto nežiaduca komplexnosť viedla k tomu, že Nissan musel oznámiť masívne stiahnutie vozidiel z trhu, a to všetko kvôli minimálnemu zlepšeniu spotreby paliva a výkonu. Zákazníci a analytici boli oprávnene skeptickí voči ďalším revolučným motorom Nissanu.

Práve preto je súčasný prístup taký zásadný a presvedčivý. V prípade motora ZR15DDTe Nissan nepridáva do motora žiadne mechanické komponenty, ktoré by zvýšili komplexnosť a riziko zlyhania, ako to urobil v prípade mechanizmu variabilnej kompresie VC-Turbo. Namiesto toho mení len dizajn a výrobu bežného komponentu motora (hlavu valcov a sedlá ventilov), aby dosiahol mierne, ale extrémne dôležité zvýšenie účinnosti. Táto zmena je skrytou, tichou revolúciou, ktorá priamo neodráža zložitosť, ale skôr inžiniersku genialitu vo výrobe.

Nissan tak stavil na poučenie z minulých chýb, kde prílišná komplikovanosť viedla k problémom. Nový trojvalec je dôkazom, že nie vždy platí, že viac techniky znamená lepšie riešenie, a že najväčšie zlepšenia sa často skrývajú v detailoch. Tento hybridný pohon by mohol skutočne zmeniť pravidlá hry, a to nielen v Severnej Amerike, kde bude mať premiéru v pripravovanom modeli Rogue štvrtej generácie v roku 2027, ale aj globálne, keď sa systém E-Power rozšíri do ďalších modelov a na iné trhy. Ak všetko pôjde podľa plánu, Nissan konečne preberie opraty v hybridnom segmente a dokáže, že aj trojvalec môže byť najúčinnejší na svete a symbolom technologického pokroku.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!