Návrat, na ktorý čakalo celé Československo! Škoda 110 R má jeden detail, po ktorom sa vám zastaví dych
Škoda 110 R bola automobilom, ktorý sa hlboko zapísal do histórie československej značky a teraz, po viac než polstoročí, sa dočkal fascinujúcej reinterpretácie. Dizajnérsky tím v Mladej Boleslavi sa rozhodol prepojiť tradíciu s víziou budúcnosti a vytvoriť koncept, ktorý ukazuje, ako by táto ikona mohla vyzerať, keby sa narodila v digitálnej ére. Výsledkom je pôsobivá štúdia, ktorá kombinuje klasické proporcie s technológiami, o akých sa pôvodnému modelu ani nesnívalo.
Keď sa Škoda 110 R objavila prvýkrát v roku 1970, okamžite vzbudila pozornosť. Elegantné kupé s motorom vzadu a pohonom zadných kolies prinieslo vodičom dostupnú radosť z jazdy a zároveň symbolizovalo, že aj československá automobilka dokáže konkurovať športovým trendom západnej Európy. Produkcia prebiehala až do roku 1980 v závode Kvasiny a počas tejto dekády sa z 110 R stala legenda.
Pod kapotou mala malý, ale spoľahlivý motor s objemom 1 107 cm³, ktorý poskytoval výkon 45,6 kW. Možno to dnes neznie ako ohromujúce číslo, ale v spojení s nízkou hmotnosťou 880 kg dokázala Škoda 110 R uháňať rýchlosťou až 145 km/h, čo bolo pre mnohých vodičov vtedajšej doby niečo výnimočné. Navyše auto pôsobilo elegantne, športovo a bolo prístupné širšiemu okruhu záujemcov než mnohé západné alternatívy.
Netreba zabúdať, že práve Škoda 110 R sa stala základom pre pretekárske špeciály 200 RS a legendárny 130 RS, ktorý sa preslávil na svetových okruhoch a priniesol značke športovú prestíž. Bez tohto kupé by Škoda nikdy nezískala tak silné postavenie v motoristickom športe a možno by jej cesta k dnešnej globálnej značke vyzerala inak.
Dnes sa ikona vracia vo futuristickej podobe, ktorú vytvoril dizajnér Richard Švec. Ten sa rozhodol uchopiť ducha pôvodného modelu a pretransformovať ho do jazyka Modern Solid, ktorý je aktuálnou filozofiou značky Škoda. Koncept pritom nie je len nostalgickým návratom, ale aj odvážnym pohľadom dopredu.
Nová Škoda 110 R má čisté línie, dynamické proporcie a množstvo prvkov, ktoré sú typické skôr pre prototypy budúcnosti než pre retro model. Namiesto spätných zrkadiel dostala kamery, svetlomety sa ukrývajú pod posuvnými panelmi a nechýba ani špecifický svetelný podpis Tech-loop, ktorý poznáme z vízií značky. Zaujímavosťou je dokonca osvetlené logo umiestnené na prednej maske, zadnej časti aj na aerodynamických kolesách.
Keď sa človek pozrie bližšie, vidí, že absencia tradičného chladiaceho systému umožnila dizajnérom pracovať s ešte čistejšími tvarmi karosérie. Vzduchové prívody sú funkčne využité na chladenie batérií, čo jasne naznačuje, že moderná Škoda 110 R by sa už nehriala v garážach ako spaľovák, ale brázdila cesty ako plnohodnotný elektromobil.
A hoci tento projekt zatiaľ nie je určený na sériovú výrobu, je súčasťou iniciatívy „Prerobené ikony“, v rámci ktorej dizajnéri značky vzdávajú hold svojim najslávnejším modelom. Pre fanúšikov to znamená jediné – môžu si vychutnať pohľad na to, ako by mohla vyzerať legenda, keby sa narodila dnes.
Nadšenci si nepochybne položia otázku: mohlo by sa niečo také dostať do výroby? Odpoveď je zatiaľ otvorená, no história ukazuje, že niektoré koncepty si našli cestu aj na cesty. A Škoda 110 R by v modernej verzii určite našla tisíce záujemcov, ktorí by boli ochotní za tento mix retro štýlu a moderných technológií zaplatiť.
Fakt, že značka pripomína svoju minulosť práve týmto spôsobom, nie je náhoda. V čase, keď automobilový svet čelí obrovským zmenám smerom k elektrifikácii a digitalizácii, je odkaz na Škodu 110 R pripomienkou, že aj tradícia a emócia zohrávajú v rozhodovaní zákazníkov dôležitú úlohu. Tak ako pred 50 rokmi, aj dnes dokáže toto meno vzbudiť pozornosť, záujem a možno aj túžbu.

Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!