Nový aktivačný poplatok za diaľničnú známku: 9 eur platí veľa vodičov

Ak nechcete platiť dodatočný poplatok za diaľničnú známku, venujte pozornosť dôležitým odporúčaniam.

Mesačná diaľničná známka pre bežné osobné auto stojí v Slovinsku 32 eur. Nespokojný motorista však za ňu na internete zaplatil 41 eur. Dôvodom bol aktivačný poplatok za diaľničnú známku. Ako je možné, že mu ho naúčtovali?

Vodič sa podrobnosti dozvedel až na základe faktúry, ktorú dostal po kúpe digitálnej známky. Cena známky bola síce správne uvedená vo výške 32 eur, no sprostredkovateľ (nie oficiálny predajca) si k nej pripočítal aj aktivačný poplatok vo výške zhruba 9 eur. Dokopy tak motorista zaplatil 41 eur.

Webový portál podľa jeho slov pôsobil ako oficiálna stránka. Nikde však na ňom nebolo jasne uvedené, že k základnej cene bude ešte pripočítaný aj aktivačný poplatok za diaľničnú známku. Keď sa motorista pokúšal dodatočne odstúpiť od zmluvy a žiadal vrátenie peňazí, dostal len formálnu odpoveď od zákazníckeho servisu spoločnosti. Uvádzalo sa v nej, že všetky položky vraj nájde transparentne rozpísané na faktúre.

diaľnica Bratislava - Košice

Je to legálny postup?

Aktivačný či iný dodatočný poplatok za diaľničnú známku nie je novinkou. S rovnakými situáciami sa už stretli vodiči nielen pri kúpe slovinských známok. Deje sa to aj v iných krajinách.

Trik je v tom, že takéto portály často nepredávajú diaľničné známky priamo, ale vlastne len sprostredkujú registráciu ŠPZ v oficiálnom systéme, za čo si účtujú vysoký príplatok.

Nejde o nič nelegálne, no otázne zostáva, či je takéto podnikanie etické. Poplatok za diaľničnú známku môže spôsobiť, že konečná cena je niekedy až o 70 % vyššia ako u oficiálneho predajcu. Určite vám preto odporúčame kúpu diaľničnej známky len na oficiálnych weboch a predajných miestach.

platenie za diaľnice

Pasca, ktorá číha na internete

Mnohí vodiči sa nechajú pri diaľničných známkach nachytať aj preto, že neoficiálne portály sa im zobrazujú na prvých miestach vo vyhľadávačoch. Ide totiž o platené reklamy. Hoci Google po viacerých sťažnostiach obmedzil ich zobrazovanie, riziko nesprávnej kúpy stále existuje.

Najlepším riešením je kúpiť si diaľničnú známku vopred a v pokoji, aby ste sa vyhli pochybným a predraženým sprostredkovateľom. Rýchly nákup na poslednú chvíľu robievajú motoristi často pod tlakom cez mobil, čo zvyšuje riziko nesprávnych rozhodnutí a chýb.

Zdroj: evinjeta.dars.si