Ako vníma vlastnenie auta generácia Z? Po 18-tke menia preferencie, sloboda víťazí nad ekológiou

ADAC v prieskume medzi mladými zistil, že generácia Z aj napriek presadzovanej ekológii a verejnej doprave túži po vlastných autách.

Nemecký automobilový klub ADAC sa rozhodol preveriť, ako dnes premýšľajú mladí ľudia o mobilite. Do prieskumu zapojil 15- až 25-ročných respondentov a výsledky sú možno prekvapivejšie, než by ste čakali. Aj keď je všade okolo téma klimatickej krízy, verejná doprava zadarmo či módny trend „nezávislosti od auta“, generácia Z sníva o vlastnom aute. V skutočnosti si len približne jeden z dvanástich opýtaných nevie predstaviť, že by si spravil vodičský preukaz. Auto pre mladých totiž stále znamená slobodu, nezávislosť a symbol dospelosti. Dopravný psychológ ADAC Ulrich Chiellino dodáva, že sadnúť si za volant je pre mnohých stále viac než len presun z bodu A do bodu B – je to vstupenka do sveta dospelých.

Kým tínedžeri pod 18 rokov najčastejšie využívajú autobus či vlak – až 63 % z nich ročne absolvuje viac ako sto jázd – po dosiahnutí plnoletosti nastáva zlom. V skupine 18 až 21-ročných už 27 % priznáva, že preferuje auto, a medzi 22 až 25-ročnými toto číslo stúpa na 37 %. Ukazuje sa tiež zaujímavý rozdiel medzi mestom a vidiekom. Zatiaľ čo obyvatelia veľkých miest sú zvyknutí na spoľahlivú verejnú dopravu a 30 % z nich ju používa ako primárny spôsob cestovania, vo vidieckych oblastiach je situácia odlišná. Tam zostáva auto nepostrádateľné – často je jedinou reálnou možnosťou, ako sa dostať do školy, práce či k lekárovi. Bicykel je pre mladších respondentov veľmi populárny. Je lacný, ekologický a zároveň často jediný spôsob, ako sa pohybovať nezávisle. No s pribúdajúcimi rokmi jeho čaro rýchlo vyprchá – až kým sa znovu neobjaví okolo 22. až 25. roku. Vtedy začínajú mladí opäť viac bicyklovať, či už pre zdravie, šport alebo ako praktický doplnok k autu.

ADAC v prieskume medzi mladými zistil, že generácia Z aj napriek presadzovanej ekológii a verejnej doprave túži po vlastných autách.

Viac ako polovica mladých respondentov uznáva, že doprava má zásadný vplyv na klímu. Dokonca 42 % tvrdí, že je to vláda, kto by mal prevziať zodpovednosť za ekologickú mobilitu. Len menšina – 17 % – si myslí, že povinnosť je priamo na pleciach občanov. No keď príde na rozhodnutia v praxi, priority sa rýchlo menia. Takmer polovica (48 %) mladých by si dnes kúpila auto so spaľovacím motorom. Hybrid alebo elektromobil by preferovalo 32 %. Ukazuje sa teda, že aj keď generácia Z rozumie dôležitosti ekológie, auto je pre ňu jednoducho príliš veľkým lákadlom, ktorého sa nevzdá ani za cenu „zelenšieho“ životného štýlu.

Prečo generácia Z túži po vlastnom aute? Odpoveď je rovnaká, ako keď sme boli mladí my. Verejná doprava má svoje limity – nie je vždy flexibilná, nechodí všade a nie vždy vtedy, keď potrebujete. Auto vám dáva možnosť sadnúť si za volant kedykoľvek a ísť kamkoľvek. A najmä, je symbolom slobody. Ulrich Chiellino z ADAC to vysvetlil takto: „Vodičský preukaz nie je len prostriedok mobility. Je to znak dospelosti. Kto si sadne za volant, stáva sa nezávislým.“ Tento postoj odzrkadľuje aj fakt, že až 69 % respondentov, ktorí už vodičák majú, zároveň vlastní auto. A ďalších 26 % si ho plánuje kúpiť čo najskôr.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!