Aká hrozí pokuta za prekročenie rýchlosti o 30 km/h? Existuje prísny vzorec

Závisí od mnohých faktorov, no pokuta za prekročenie rýchlosti dokáže byť veľmi vysoká, ak si nedáte pozor.

Neuveriteľný prípad vzbudil pozornosť celej Európy. 64-ročného muža vo Fínsku odsúdili na zaplatenie finančného trestu vo výške približne 121 000 eur. Namiesto povolených 50 km/h jazdil rýchlosťou 82 km/h a pokuta za prekročenie rýchlosti bola na svete.

Za touto mimoriadne vysokou sumou stoja fínske „denné sadzby“ ako systém pokút, ktorý podľa vzorca počíta sankcie na základe príjmu vodiča.

Pokuta za prekročenie rýchlosti sa odvodzuje z čistého mesačného príjmu po odpočítaní základnej nezdaniteľnej sumy. Výsledok sa vydelí 60 a tak vznikne hodnota takzvanej dennej sadzby pokuty. Počet dní sa určuje podľa závažnosti priestupku. Práve preto sú pokuty pre bohatších motoristov výrazne vyššie než pre bežných vodičov.

výkon motora

Opakované priestupky trestajú prísnejšie

Podľa médií nešlo o prvý prehrešok daného vodiča. Už viackrát bol prichytený pri prekročení rýchlosti, čo výrazne ovplyvnilo výšku konečnej sankcie. Okrem finančného trestu dostal aj desaťdňový zákaz vedenia motorového vozidla.

Pre porovnanie: Keď vás napríklad nameria radar, pri prekročení rýchlosti do 20 km/h je vo Fínsku minimálna pokuta približne 200 eur. Pri vážnejších porušeniach pravidiel cestnej premávky však nastupuje systém závislý od príjmu.

Ako je to v iných krajinách?

Podobné modely existujú aj v Švédsku, Dánsku a vo Švajčiarsku. Vo Švajčiarsku v niektorých prípadoch uložili v minulosti pokuty až v státisícoch či dokonca miliónoch eur.

pokuta za prekročenie rýchlosti

Radar na kontrolu rýchlosti

Naopak, na Slovensku je sadzobník pokút stanovený jednotne, hoci sme si už zvykli, že o konečnej výške sankcie do veľkej miery rozhoduje aj policajt. Aj pri najzávažnejších priestupkoch sa však pokuty u nás bežne pohybujú len na úrovni stoviek, maximálne jednotiek tisíc eur.

Ako sa má stanoviť pokuta za prekročenie rýchlosti?

Zástancovia fínskeho modelu tvrdia, že pokuta za prekročenie rýchlosti na základe príjmu je spravodlivejšia. Pre majetného vodiča má byť vysoká suma porovnateľne bolestivá ako menšia výšky pokuty pre človeka s nižším platom. Systém tak vraj pôsobí odstrašujúco.

Kritici však upozorňujú na vysokú administratívnu náročnosť aj na možné obchádzanie systému, keď bohatí vodiči cielene znižujú svoje deklarované príjmy. To následne narúša celú myšlienku vyšších sankcií.

Zdroj: DW.com