PORADŇA
Prečo sa o nich hovorí tak málo? Vodíkové autá sú tichým zabijakom elektromobility
Celý automobilový svet sa otriasa v základoch a z každej strany počúvame jediné slovo: elektromobilita. Automobilky investujú miliardy, vlády chystajú zákazy spaľovacích motorov a zdá sa, že budúcnosť je jasne daná – tichá, elektrická, no poznačená dlhým nabíjaním a neustálou úzkosťou z dojazdu. V tieni tejto hlučnej revolúcie sa však potichu odohráva iná, možno oveľa dôležitejšia. Revolúcia technológie, ktorá rieši tie najväčšie problémy elektromobilov a ponúka presne to, na čo sme boli zvyknutí: dojazd viac ako 600 km a „tankovanie“ za 3 minúty. Reč je o vodíkových autách. Prečo sa o nich teda takmer nehovorí? Sú naozaj „tichým zabijakom“ batériových elektromobilov, alebo je v tom nejaký háčik? Poďme odhaliť pravdu o najmenej pochopenej technológii súčasnosti.
Ako vodíkový pohon vlastne funguje?
Na prvý pohľad to znie ako mágia, no princíp je prekvapivo elegantný. Zabudnite na spaľovanie. Vodíkové auto (typu FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle) je v skutočnosti dokonalejším elektromobilom. Má elektromotor, ktorý poháňa kolesá, no namiesto obrovskej a ťažkej batérie si elektrinu vyrába samo priamo na palube. Predstavte si to ako miniatúrnu elektráreň. V srdci auta je tzv. palivový článok, kde sa deje malý zázrak:
- Do článku prúdi stlačený vodík (H2) z tlakových nádrží v aute.
- Z druhej strany prichádza kyslík (O2), ktorý si auto jednoducho berie z okolitého vzduchu.
- V palivovom článku dôjde k chemickej reakcii, ktorej výsledkom je elektrická energia (ktorá poháňa auto) a jediný odpadový produkt – čistá vodná para (H2O).
Áno, čítate správne. Jediné, čo vychádza z „výfuku“ vodíkového auta, je obyčajná voda. Žiadne CO2, žiadne emisie. Je to elektrické auto bez kompromisov v podobe nabíjania.
Ako ďaleko sme? Tu je ten háčik…
Ak je tá technológia taká skvelá, prečo nevidíme vodíkové autá na každom rohu? Odpoveď je jednoduchá a je to zároveň hlavný dôvod, prečo sa o nich tak málo hovorí: infraštruktúra.
- Stav na Slovensku (September 2025): Úprimne, sme na úplnom začiatku. Prvé verejné vodíkové čerpacie stanice (napríklad od spoločností Slovnaft a SPP v Bratislave) sú skôr testovacími lastovičkami ako základom reálnej siete. Vlastniť dnes vodíkové auto na Slovensku je skôr pre nadšencov a priekopníkov.
- Avšak na Slovensku už s vodíkovými autobusmi v pravidelnej prevádzke funguje napríklad DPB. Trnava vodík už testovala a mesto Šahy je už v procese obstarávania 2 kusov vodíkových autobusov v rámci projektu s názvom „Obnovenie regionálnej MHD ekologickým riešením“ .
- Dopravný podnik Bratislava už v roku 2023 zaradil do svojej flotily štyri moderné vodíkové autobusy Solaris Urbino 12 Hydrogen. Hlavnými výhodami týchto autobusov sú:
- Dojazd: Viac ako 350 km na jedno natankovanie.
- Tankovanie: Rýchle, do 10 minút.
- Ekologická prevádzka: Nulové emisie, jediným produktom je vodná para.
- Význam pre mesto: Tento krok robí z Bratislavy jedného z lídrov v inováciách v MHD v strednej Európe a slúži ako reálny dôkaz, že technológia funguje a je spoľahlivá.
- Stav v Európe: Tu je situácia podstatne lepšia. Nemecko má najhustejšiu sieť na svete s viac ako 100 stanicami, čo už umožňuje relatívne pohodlné cestovanie. Dobrú sieť buduje aj Rakúsko, Švajčiarsko či Holandsko. Cesta z Bratislavy do Hamburgu je tak už dnes reálne možná.
Čelíme klasickému problému „sliepky a vajca“. Kým nebude dostatok staníc, ľudia si nebudú kupovať autá. A kým nebude dosť áut, investície do staníc budú pomalé. Toto je ten háčik, ktorý drží vodíkovú revolúciu v tichosti.
Čo sa dá dnes kúpiť a koľko to stojí?
Napriek nedostačujúcej infraštruktúre, si však vodíkové auto môžete kúpiť aj dnes. A nejde o žiadne experimenty, ale o plnohodnotné, luxusné vozidlá. Má to však druhý háčik – cenu.
- Toyota Mirai (2. generácia): Skutočná vlajková loď a najznámejšie vodíkové auto. Je to nádherný, futuristický sedan s prémiovým interiérom.
- Dojazd: cca 650 km
- Približná cena: od 69 000 €
Hyundai Nexo: Najväčší konkurent v podobe moderného a praktického SUV s high-tech výbavou.
- Dojazd: cca 666 km
- Približná cena: od 75 000 €
- BMW iX5 Hydrogen: Dôkaz, že s vodíkom to myslia vážne aj nemecké prémiové značky. V roku 2025 je stále vo fáze malosériovej výroby, ale potvrdzuje, že táto technológia má svoje miesto aj v najvyššej triede.
Zabijak, ktorý čaká na svoju zbraň
Je teda vodíkové auto „tichým zabijakom elektromobility“? Z pohľadu technológie a používateľského komfortu áno. Vlastnosti ako 3-minútové tankovanie a 650 km dojazd sú presne tie parametre, ktoré batériové elektromobily zatiaľ nedokážu ponúknuť a ktoré by okamžite presvedčili milióny vodičov. Tento zabijak je však zatiaľ odzbrojený. Jeho chýbajúcimi zbraňami sú dve veci: dostupná cena a rozšírená infraštruktúra.
Budúcnosť pravdepodobne nebude patriť len jednému riešeniu. Batériové elektromobily sú ideálne pre mestskú a prímestskú dopravu. Vodík však ukazuje svoj obrovský potenciál pre veľké SUV, diaľkovú a hlavne nákladnú dopravu. Revolúcia sa teda nedeje potichu preto, že by bola slabá, ale preto, že ešte len buduje svoje základy. A až budú postavené, tento „tichý zabijak“ bude kričať veľmi nahlas.
Zdroje: https://imhd.sk/ba/doc/sk/22687/V-Bratislave-za%C4%8D%C3%ADnaj%C3%BA-prem%C3%A1va%C5%A5-vod%C3%ADkov%C3%A9-autobusy#gi301240,https://afdc.energy.gov/vehicles/how-do-fuel-cell-electric-cars-work

Jednostopové či dvojstopové vozidlá, motorky aj autá ma fascinujú od malička. Som zvedavý typ a popri vlastnom objavovaní si rád svoje poznatky zhmotňujem a delím sa o ne prostredníctvom nášho web magazínu Autoviny.sk s ostatnými. Vďaka týmto vlastnostiam najviac plním našu poradňu a zaujímajú ma taktiež hodnotenia a skúsenosti, preto často prispievam aj rebríčkami tých „naj“.