Ako rýchlo vyprázdni Bugatti Veyron svoju 100-litrovú nádrž? Skôr, než stihnete zjesť obed
Bugatti Veyron môžeme s hrdosťou zaradiť medzi autá, ktoré navždy zmenili svet superšportov. Keď sa v roku 2005 objavil na scéne, automobilový svet si myslel, že takýto stroj jednoducho nie je možné dostať na cesty. Svojimi parametrami prekonal všetko, čo bolo dovtedy považované za vrchol techniky. A zároveň priniesol aj jednu otázku, ktorá sa v rôznych debatách objavovala zas a znova: ako rýchlo dokáže tento 8-litrový W16 motor vypiť celú nádrž benzínu?
Veyron ako najdrahší nasávač paliva na svete
Odpoveď je šokujúca, ale aj trochu úsmevná: pri jazde maximálnou rýchlosťou 407 km/h dokáže Bugatti Veyron svoju 100-litrovú nádrž vyprázdniť za približne 12 minút. To znamená, že v čase, kým by ste si stihli pozrieť správy alebo zjesť celý obed, toto auto dokáže zhltnúť benzín za stovky eur. Aby sme to dali do kontextu: 12 minút pri plnej rýchlosti znamená prejdených približne 80 kilometrov. Inak povedané, Bugatti dokáže zožať nádrž skôr, než by ste stihli prejsť z Bratislavy do Trnavy a späť.
Za všetko môže technika pod kapotou. Veyron využíva motor W16 s objemom 8,0 litra a štyrmi turbodúchadlami, ktorý pri maximálnom výkone generuje 1 001 koní. Aby bol schopný udržať rýchlosť nad 400 km/h, musí „pumpovať“ obrovské množstvo vzduchu aj paliva. Odhaduje sa, že pri plnom výkone spaľuje motor viac ako 5 litrov benzínu každú minútu. To je spotreba, ktorá by dokázala „zruinovať“ aj čerpaciu stanicu, keby k nej Veyron prišiel s roztočenými turbami.
Okrem brutálnej spotreby ohromuje aj dynamika. Veyron zvládne zrýchlenie z 0 na 320 km/h za 17 sekúnd – čo je čas, ktorý NASA potrebuje na odpálenie rakety k obežnej dráhe. Pre bežného vodiča je to nepredstaviteľný zážitok, a preto nie je prekvapením, že Veyron bol dlho etalónom pre všetky superšporty.
Veyron vs. dnešné hyperautá a elektromobily
Aj keď ho neskôr nahradil Bugatti Chiron, Veyron zostáva ikonou. Dnešné elektromobily ako Rimac Nevera či Tesla Model S Plaid síce ponúkajú šialené zrýchlenie a teoreticky „lacnejšie“ prevádzkové náklady, no žiadny z nich neposkytuje ten surový, spaľovací zážitok ako Veyron. A hoci by sa mohlo zdať, že v dobe elektromobility stráca svoj lesk, opak je pravdou. Veyron dnes pôsobí ako posledný dinosaurus éry spaľovacích monštier – hlučný, extravagantný, dychtivý po palive, ale absolútne nezameniteľný.
Fakt, že 100 litrov benzínu zmizne za 12 minút, nie je len šokujúcim číslom. Je to aj pripomienka toho, aké extrémne hranice dokáže automobilová technika dosiahnuť, keď sa peniaze a inžinierske know-how spoja bez kompromisov. Bugatti Veyron nebolo postavené preto, aby šetrilo palivo – bolo postavené preto, aby dokázalo nemožné.
Vietnamská značka, ktorá vyrába najhoršie autá na svete, prichádza znova do Európy. Čo ponúkne?

Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!