Aktualita

Ceny elektromobilov padajú, expert žiada kontroverzný krok pre EÚ

Skolabujú ceny elektromobilov smerom nadol? Odborník prišiel s kontroverzným návrhom.

Na čínskom trhu s elektromobilmi vládne tvrdý konkurenčný boj, ktorý ovplyvňuje ceny elektromobilov. Podľa analýzy inštitútu Center Automotive Research (CAR) sa výrobcovia snažia čo najrýchlejšie dosiahnuť dominantné postavenie. Firmy ako BYD, MG či Great Wall vsádzajú na výhody z hľadiska nízkych nákladov, ktoré chcú v blízkej budúcnosti využiť aj na európskom trhu.

Tvrdý boj o trhové podiely a ceny elektromobilov

V súčasnosti ponúkajú čínski výrobcovia svoje elektrické autá na domácom trhu za podstatne nižšie ceny než v zahraničí. Dôvodom je snaha rýchlo získať čo najväčší trhový podiel a vytvoriť takmer monopolnú pozíciu.

Tento tlak na ceny elektromobilov zatiaľ v Európe zmierňujú dovozné clá zavedené zo strany EÚ, no ani tie nezabránia postupnému zlacňovaniu. Ceny elektromobilov podľa všetkého poklesnú aj v našich končinách.

Nateraz však existujú veľké rozdiely. Podľa spomenutej štúdie CAR sú čínske elektromobily napríklad v Nemecku v priemere až o 108 % drahšie ako na domácom trhu. Najvýraznejšie sa to prejavuje pri malých mestských elektromobiloch. Pre porovnanie, západné značky predávajú svoje elektrické modely v Nemecku „len“ o 28 % drahšie než v Číne.

Čoraz lacnejšia výroba elektroáut

Autor štúdie CAR Ferdinand Dudenhöffer očakáva, že napriek clám EÚ budú čínske automobilky tlačiť ceny elektromobilov v Európe nadol. Pomáhajú im pritom vysoké výrobné objemy a predovšetkým vlastná produkcia batérií, ktorá tvorí najdrahšiu časť elektromobilu.

Ďalším faktorom sú čoraz nižšie predajné a marketingové náklady. Tie sa na začiatku vstupu na európsky trh ešte výrazne prejavujú a negatívne ovplyvňujú automobilky, no s rastúcim počtom predaných áut rýchlo klesajú.

Okrem toho plánujú aj viacerí čínski výrobcovia presunúť časť výroby áut na elektrický pohon priamo do Európy. Tým ešte viac posilnia svoje konkurenčné postavenie.

Výzva pre európske automobilky

Čína chce vo veľkom štýle preraziť vo svete so svojimi elektrickými autami. Dudenhöffer preto vyzýva západné automobilky, aby prehodnotili svoju stratégiu a presunuli väčšiu časť produkcie do Číny.

Pre niekoho môže ísť o kontroverzný návrh z hľadiska závislosti od výroby v Číne s úplne odlišným politickým systémom. Podľa Dudenhöffera to však majú výrobcovia áut urobiť jednak kvôli výhodám z hľadiska nižších nákladov. Zároveň im uvedený krok vraj odporúča preto, aby zostali konkurencieschopní na najväčšom a najrýchlejšie rastúcom trhu s elektromobilmi na svete. Tým zostáva stále Čína.

Zdroj: Focus