Aktualita

Neuveríte, za čo zákazníci žalujú Volkswagen. Mali by ste tak spraviť aj vy?

Žaloba vychádza nielen z dvoch incidentov, ale aj zo sťažností desiatok ďalších majiteľov, ktoré boli nahlásené americkému úradu NHTSA.

Volkswagen čelí v USA hromadnej žalobe týkajúcej sa elektrického modelu ID.4 vyrobeného v rokoch 2021 až 2023. Problémom sú kapacitné dotykové tlačidlá na volante, ktoré podľa majiteľov reagujú príliš citlivo. Stačí ľahký dotyk ruky a systém vie znova aktivovať adaptívny tempomat, čo môže viesť k nechcenému zrýchleniu vozidla.

Dvaja majitelia podali žalobu v štáte New Jersey. Jeden z nich mal nehodu pri parkovaní, keď sa vozidlo rozbehlo po neúmyselnom dotyku senzora a spôsobilo škody za viac ako 14-tisíc dolárov. V druhom prípade vodič narazil do garážových dverí, keď auto zrýchlilo bez jeho úmyslu. V oboch prípadoch došlo k poškodeniu auta aj k zraneniu posádky.

Niektorí ubrzdiť nestihli

Žaloba vychádza nielen z týchto dvoch incidentov, ale aj zo sťažností desiatok ďalších majiteľov, ktoré boli nahlásené americkému úradu NHTSA. V nich sa opisujú situácie, keď vozidlo nečakane zrýchlilo pri manévrovaní na parkovisku alebo keď zlyhal systém núdzového brzdenia. Niektorí vodiči priznali, že sa pravdepodobne nechtiac dotkli dotykového tlačidla.

Z konkrétnych prípadov je zrejmé, že ide o rizikovú kombináciu – používanie haptických tlačidiel na volante a systémov ako tempomat, ktoré priamo ovplyvňujú rýchlosť auta. Jeden vodič napríklad popísal, ako sa mu auto po dotyku tlačidla rozbehlo pri výjazde z parkovacieho miesta a musel ho rýchlo núdzovo brzdiť. Iní takú možnosť nemali a skončili s nárazom do objektov a škodami v rôznom rozsahu.

Žaloba vychádza nielen z dvoch incidentov, ale aj zo sťažností desiatok ďalších majiteľov, ktoré boli nahlásené americkému úradu NHTSA.

Volkswagen už medzičasom oznámil, že od tejto technológie v nových modeloch upúšťa, pretože zákazníci dlhodobo upozorňovali na jej nepraktickosť. Problémom však zostávajú vozidlá, ktoré sú už v prevádzke. Žaloba preto obviňuje automobilku z porušenia zákonov o ochrane spotrebiteľa a záruk v štátoch Massachusetts a Connecticut.

Ak by súd uznal vinu výrobcu, Volkswagen by mohol čeliť nielen vysokým odškodneniam, ale aj povinnosti opraviť či spätne upraviť tisíce vozidiel. Zároveň by to bol ďalší príklad toho, ako môžu zdanlivo malé zmeny v ovládaní auta viesť k vážnym bezpečnostným rizikám.