Poradňa

Nohy na palubnej doske: Existuje riziko, o ktorom netušíte

Mnohí spolujazdci využijú každú príležitosť vyložiť si nohy na palubnej doske. Je to však nebezpečné. Zároveň existuje aj ďalšia hrozba.

Prečo nikdy nemať nohy na palubnej doske?

Áno, môže to byť síce komfortné a uvoľnujúce, no odborníci bijú na poplach: Uvedená poloha môže mať pri nehode vážne, dokonca život ohrozujúce následky.

Podľa združenia TÜV nohy na palubnej doske znižujú účinnosť bezpečnostného pásu a zároveň zvyšujú riziko ťažkých poranení pri aktivácii airbagu. Airbag sa spustí v zlomku sekundy a obrovskou silou odhodí nohy dozadu. Výsledkom môžu byť zlomeniny kolien, stehenných kostí, poranenia bedrových kĺbov či vážne poškodenia chrbtice.

Ak sú nohy počas nárazu v nesprávnej polohe, môžu sa prudko dostať až k tvári. To prináša riziko zlomenín nosa, čeľuste alebo lebky, poškodenia zubov a bolestivých pomliaždenín.

Keď máte nohy na palubnej doske, vysoké je aj riziko zlomenín či poškodenia kĺbov nôh a chodidiel. V takom prípade pás jednoducho nedokáže ochrániť spolujazdca.

nohy na palubnej doske

Nebezpečné je aj ležanie na sedadle

Nohy na palubnej doske nie sú jediným rizikom. ADAC upozorňuje, že nebezpečné je aj výrazné sklopenie operadla dozadu počas jazdy, o čom mnohí netušia.

Pri nehode môže nastať takzvaný submarining. Pasažier vtedy počas nárazu skĺzne pod bezpečnostný pás, najčastejšie pod spodnú časť (bedrovú) časť pásu. Pomenovanie submarining sa ujdalo preto, že pasažier sa vtedy „ponorí“ dopredu podobne ako ponorka pod hladinu.

Tento jav môže spôsobiť silné stlačenie chrbtice alebo vážne vnútorné zranenia v oblasti brucha. Preto je dôležité sedieť počas jazdy čo najviac vzpriamene, aby bezpečnostný pás plnil svoju funkciu pri nehode aj pri prudkom brzdení.

Ako sedieť správne v aute

Bezpečnostný pás musí byť vždy zapnutý a správne nastavený: bedrový pás má priliehať nízko cez boky, nie cez brucho, ramenný pás musí viesť cez rameno a hrudník, nikdy nie pod pazuchou. Len tak dokáže pás účinne ochrániť spolujazdca aj pri nižších rýchlostiach.

Každopádne si zapamätajte, že nohy spolujazdca patria vždy do priestoru na nohy. Pohodlie počas jazdy autom je síce príjemné, ale bezpečnosť v aute neradno za žiadnych okolností podceňovať.

Zdroj: TÜV