Autá, ktoré sa nerozbijú: Týchto 5 modelov si majitelia nechávajú dlhé roky
V automobilovom svete, kde každú sezónu debutujú nové modely a technológie sa menia bleskovým tempom, stále existujú vozidlá, ktoré si získali výnimočné postavenie. Nie rýchlosťou, ani dizajnovými výstrelkami. Ale tým najcennejším – dôverou a oddanosťou svojich majiteľov. Hovoríme o autách, ktoré ich vlastníci nepovažujú len za dopravný prostriedok. Sú to stroje, ktoré ich sprevádzali životom, nikdy ich nenechali v štichu a ich spoľahlivosť bola potvrdená desaťročiami každodenného používania. A najmä – tieto autá majitelia odmietajú predať, hoci ich počítadlá kilometrov už dávno stratili význam.
Prinášame vám výber piatich „nezničiteľných“ modelov, ktoré si ich vlastníci nechávajú nie len roky, ale celé generácie. Niektoré z nich jazdia s pôvodnými motormi, iné zasa slúžia ako základ dedičstva. Všetky však majú jedno spoločné – výnimočnú trvácnosť a schopnosť prežiť prakticky čokoľvek. Ide o výsledok analýzy portálu iSeeCars.com, ktorá porovnala 660-tisíc predajov jazdených vozidiel, pri ktorých bol predávajúcim ich prvý majiteľ.
1. Toyota Land Cruiser 100/105 – definícia večného SUV
Vozidlo, ktoré si dokázalo vybudovať status legendy v každom kúte sveta. Land Cruiser generácie 100/105 nie je len SUV – je to symbol absolútnej spoľahlivosti značky Toyota, vozidlo, ktoré vzniklo pre jazdu tam, kde cesty končia a začína divočina.
-
Motory: 4.2-litrový turbodiesel 1HD-FTE a 4.7-litrový benzínový 2UZ-FE
-
Pohon: Trvalý pohon všetkých kolies so zamykateľnými diferenciálmi
-
Konštrukcia: Rámový základ, odolné nápravy, minimum zbytočnej elektroniky
-
Reálna životnosť: Bežne nad 600 000 km bez generálnej opravy
Land Cruiser tejto generácie si získal reputáciu nezničiteľného vozidla v Afrike, na Blízkom východe, v Austrálii, ale aj u nadšencov v Európe a Amerike. Mnohí majitelia jazdia s jedným vozidlom cez dve desaťročia, pričom s ním absolvujú expedície, pracovné výjazdy či rodinné výlety. Pre niektorých je to pracovný nástroj, pre iných milovaný spoločník. No takmer nikto ho nepredáva. A ak predsa, väčšinou ľutuje.
2. Mercedes-Benz W124 – sedan, ktorý prežil všetko
Model W124 je vo svete klasických áut pojmom. Tento Mercedes, vyrábaný medzi rokmi 1984 a 1997, zosobňuje nemeckú školu strojárstva v najlepšom zmysle slova. Ide o jednoduchý, robustný a mimoriadne trvácny sedan, ktorý pre mnohých znamenal vstup do sveta prémiových vozidiel.
-
Motory: Benzínové radové štvorvalce a šesťvalce (M103, M111), legendárne diesely (OM602, OM603)
-
Reálna životnosť: Často cez 700 000 km a bez problémov
-
Charakteristika: Poctivá karoséria z ocele, takmer žiadna zložitá elektronika, spoľahlivé automatické aj manuálne prevodovky
Označenie „posledný skutočný Mercedes“ si W124 vyslúžil zaslúžene. Je to auto, ktoré možno denne využívať aj dnes – a zároveň je vhodné ako investícia. Mnohé exempláre ešte nikdy nevideli vážnejšiu opravu a stále jazdia ako nové. Majitelia ho nielen nepredávajú – pravidelne doň investujú, lebo vedia, že súčasné autá mu spoľahlivosťou ani zďaleka nestačia.
3. Honda CR-V II (2001–2006) – crossover bez nálad
Druhá generácia Hondy CR-V sa stala bestsellerom z jednoduchého dôvodu – nikdy vás nenechá v štichu. V čase, keď SUV ešte neboli len módnym výstrelkom, CR-V ponúkala funkčnosť, komfort a výnimočnú spoľahlivosť.
-
Motor: 2.0 i-VTEC K20A – atmosférický benzínový štvorvalec s dlhou životnosťou
-
Najazdené km bez opravy motora: Viac ako 400 000 km
-
Odpruženie: Jednoduché, no mimoriadne odolné
-
Pohon: Reálne funkčný pohon všetkých kolies s viskóznou spojkou
Tento model bol obľúbený nielen medzi rodinami, ale aj u ľudí, ktorí hľadali nenápadné a bezproblémové vozidlo na každodenné jazdy. Dodnes je bežne vidieť na cestách, a to najmä v rukách prvých majiteľov, ktorí odmietajú urobiť upgrade. CR-V II stelesňuje automobilovú filozofiu, kde kvalita a praktickosť stoja nad imidžom. A preto si ho jeho majitelia stále držia v garáži.
4. Volkswagen Golf IV – nenápadný preživší
Na prvý pohľad obyčajný hatchback. No pod povrchom sa skrýva jedno z najspoľahlivejších áut, aké kedy vyšli z Wolfsburgu. Golf štvrtej generácie je dodnes symbolom odolnosti a technickej jednoduchosti, ktorú dokáže oceniť každý, kto nechce tráviť čas v servise.
-
Motory: 1.9 TDI – najmä verzia s čerpadlom (ALH) je takmer nezničiteľná
-
Počet najazdených kilometrov bez generálky: Bežne nad 500 000 km
-
Prevodovky: Mechanické aj automatické – s dlhou životnosťou
-
Výhody: Lacné náhradné diely, výborná servisovateľnosť, slušná dynamika
Golf IV je dnes často prvým autom v živote vodiča – a neraz sa stane aj posledným. Nie preto, že by ho človek rozbil, ale preto, že nie je dôvod prechádzať na čokoľvek iné. Má všetko, čo bežný vodič potrebuje – a funguje, funguje a stále funguje.
5. Subaru Forester SF (1997–2002) – odolný spoločník do každého terénu
Kombinácia pohonu všetkých kolies, robustnosti a praktického formátu – to všetko ponúka Forester prvej generácie. Auto, ktoré vzniklo v čase, keď Subaru ešte nerobilo kompromisy, a ktoré si dokázalo získať srdcia vodičov po celom svete.
-
Motory: EJ20 a EJ25 – atmosférické boxer štvorvalce s výnimočnou životnosťou
-
Pohon: Symetrický AWD systém s permanentným rozdelením výkonu
-
Životnosť: Bežne nad 500 000 km
-
Karoséria: Mimoriadne odolná voči korózii
Forester SF nie je len auto – je to nástroj pre ľudí, ktorí žijú aktívne. Od horských chát cez zablatené lesné cesty až po mestský ruch – zvláda všetko s ľahkosťou. A preto si ho majitelia nenechávajú len zo sentimentu. Jednoducho ho stále potrebujú – a stále funguje.
Skutočná hodnota sa meria časom
Aj keď sa môže zdať, že obľuba týchto modelov je len vecou sentimentu a nostalgie po „starých dobrých časoch“, skutočnosť je hlbšia. Mnohé z týchto áut sa dnes stávajú predmetom investícií – ich cena na trhu jazdených vozidiel buď neklesá, alebo dokonca stúpa. Zachovalé kusy v pôvodnom stave sa stávajú zberateľskými kúskami, a to nielen v prípade legendárneho W124, ale aj pri Honde CR-V či Golfe IV. Na rozdiel od niektorých moderných áut, ktorých cena po troch rokoch klesne o polovicu, tieto „večné“ autá si držia svoju hodnotu. A to je ďalší dôvod, prečo ich majitelia nechcú predať – jednoducho vedia, čo majú doma.
Chcete dôkaz, že staré veci vydržia? Toyota stále do áut montuje motor z roku 1990

Eva Bednáriková
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!