Konečne nízka spotreba: Tento silný benzínový motor poráža aj trojvalec 1.0 TSI

Silnejší a robustnejší motor ukazuje, že nízka spotreba

Vydané  Text: 

Benzínový motor 1.0 TSI verzus 1.5 TSI

Na prvý pohľad to môže znieť ako paradox. Veď menší motor by si mal predsa logicky pýtať menej benzínu. V reálnych podmienkach a najmä pri diaľničných rýchlostiach to nie celkom platí. Dá sa teda dosiahnuť nízka spotreba so silnejším motorom?

Porovnanie benzínových motorov 1.0 TSI verzus 1.5 TSI je toho dokonalým príkladom. Napriek úvodnému odporu niektorých vodičov sa mnohí slovenskí motoristi postupne naučili spoliehať už aj na trojvalcový motor 1.0 TSI. Je ľahký, živý a hlavne v meste jazdí za rozumné peniaze.

Keď však príde na dlhšie trasy, najmä na rýchlych cestách, začína sa ukazovať jeho slabšia stránka. Vyššie otáčky motora, častejšie podraďovanie a s tým spojená vyššia spotreba na diaľnici.

Naopak, motor 1.5 TSI má výkonovú rezervu a lepší priebeh krútiaceho momentu. Pri ustálenej jazde v rýchlosti 130 km/h sa prejaví nižšia záťaž a tým aj nízka spotreba, alebo povedzme aspoň nižšia spotreba v porovnaní s trojvalcovým konkurentom. V praxi nie je výnimkou, že 1.5 TSI dokáže na diaľnici jazdiť okolo hranice 6 litrov, zatiaľ čo 1.0 TSI si môže vypýtať aj o liter viac.

Prečo je to tak?

Základom rozdielu je technika. Štvorvalec 1.5 TSI pracuje efektívnejšie v ustálených režimoch. Disponuje technológiou aktívneho vypínania valcov (ACT), čo znamená, že pri nízkej záťaži bežia len dva valce. Okrem toho má dlhšie prevody, takže pri diaľničnej rýchlosti točí motor menej a menej „žerie“.

Na druhej strane 1.0 TSI síce šetrí v meste, ale keď ho treba „vytočiť“, ide spotreba rýchlejšie hore. V prípade diaľnice to často znamená viac otáčok, viac hluku a viac spotrebovaného benzínu – nízka spotreba sa tak nedostaví.

Nízka spotreba v meste

Ak jazdíte prevažne v meste, je veľká pravdepodobnosť, že 1.0 TSI vám bude stačiť. Ak ale častejšie vyrážate na diaľnice alebo dlhé trasy mimo mesta, 1.5 TSI vám vráti investíciu späť nielen čo sa týka platieb na čerpacej stanici, ale aj pri komfortnejšej jazde.

Veľa motoristov si to neuvedomuje. Nestačí však len sledovať základné technické informácie a dúfať, že menší objem automaticky znamená nižšiu spotrebu. Realita býva totiž zložitejšia. Pri nami opisovanom diaľničnom príkalde sa väčší motor ako 1.5 TSI jednoznačne viac oplatí.