TEST Kia EV6 GT: Zmenili podvozok a batériu a zrazu to dáva väčší zmysel
Nová verzia modelu EV6 od Kie ukazuje, že aj malé zmeny môžu priniesť veľké vylepšenia v každodennom používaní.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Elektrická Kia EV6 má za sebou na trhu niekoľko rokov a dnes môžeme povedať, že boli úspešné. Pripomeniem iba, že ide o prvý čisto batériový model značky, ktorý zároveň získal titul Európske auto roka 2022 – ako vôbec prvý kórejský automobil v histórii. Na to, aby si udržala pozornosť zákazníkov, ktorí zvažujú prechod na elektromobil, sa teraz Kia rozhodla pre decentnú modernizáciu.
Na pohľad sa zmeny môžu zdať kozmetické, ale práve v tom je ich čaro. Nové denné LED svetlá sú ostrejšie, vizuálne natiahnuté do šírky a dizajnovo bližšie k väčšiemu SUV EV9 či kompaktnej EV3. Modernizácia sa dotkla aj nárazníkov, pribudli nové odtiene laku a disky – teraz v rozmeroch 19 alebo 20 palcov. Nič dramatické, ale EV6 pôsobí sviežejšie, bez toho, aby stratila svoj charakter.
Ten istý interiér, ale o niečo šikovnejší
Pri prvom nastúpení sa javí, že je všetko po starom – a to vôbec nie je výčitka. Kabína EV6 bola od začiatku navrhnutá moderne a s citom pre ergonómiu. Až na druhý pohľad zaregistrujete najväčšiu zmenu: zakrivený panoramatický displej je teraz rýchlejší, ostrejší a celkovo príjemnejší na ovládanie. Navigácia s rozšírenou realitou ma milo prekvapila – nielen efektne vyzerá, ale aj reálne pomáha v orientácii.
Poteší aj čítačka odtlačkov prstov, vďaka ktorej sa auto naštartuje aj bez kľúča – pokiaľ vás, samozrejme, systém spozná. Head-up displej má vyššie rozlíšenie a viac informácií, no našťastie nepôsobí zahltene. Volant dostal nový tvar a lepší úchop, čo si človek všimne už po pár kilometroch, a stredová konzola pôsobí vizuálne i materiálovo hodnotnejšie.
Kia neskĺzla do digitálneho extrému – našťastie. Základné ovládanie zostáva relatívne priamočiare a nemusíte sa prehrabávať piatimi úrovňami menu len preto, aby ste zapli vyhrievanie sedadiel.
Najväčšia zmena, ktorú som pocítila, však nie je viditeľná – je ju treba zažiť za volantom. Faceliftovaná EV6 dostala upravené naladenie podvozka, ktorý je teraz citeľne komfortnejší. V minulosti bolo pri jazde na menej kvalitných cestách cítiť, že auto akoby nechcelo spolupracovať s nerovnosťami. Teraz je správanie podstatne jemnejšie, ale stále s dostatočnou dávkou istoty v zákrutách. Auto tak lepšie korešponduje s tichom, ktoré prirodzene prináša elektromobil.
Zásadnou novinkou je aj väčšia batéria – teraz má 84 kWh, čo v prípade verzie s pohonom zadných kolies znamená dojazd až 582 km podľa WLTP. Samozrejme, reálne čísla budú závisieť od štýlu jazdy, klímy aj terénu, ale v praxi sa dá jazdiť bez potreby každodenného nabíjania – a to je pri elektromobile stále plus.
Väčšia kapacita
Najväčšou zmenou je zvýšenie kapacity oboch batérií o 8,5 percenta. Namiesto pôvodných 58 kWh má menší akumulátor teraz 63 kWh, väčší poskočil zo 77,4 na 84 kWh. Výkony elektromotorov ostali rovnaké – 170 koní, 229 koní s pohonom zadných kolies a 325 koní pri verzii s pohonom všetkých štyroch kolies. Dojazd sa papierovo zlepšil na 428 a 582 kilometrov (oproti pôvodným 394 a 528 km). Či to platí aj v reále?
No, pri pravidelnom využívaní diaľnic som sa dostala najviac k 372 kilometrom (pre najvyššiu verziu s pohonom všetkých kolies), ale pri miernejšom tempe v meste a na okreskách sa s veľkou pravdepodobnosťou dá s týmto údajom ešte pekne popracovať. Najmä, ak je trochu teplejšie počasie a ak človek využíva inteligentnú rekuperáciu alebo plynule a s rozumom jazdí pomocou jedného pedálu.
Za zvýšením dojazdu stojí vyššia energetická hustota článkov, ktorá teraz dosahuje aspoň 176,3 Wh/kg. Dôležité je aj to, čo sa nemenilo – 800 V architektúra ostáva, takže ultra-rýchle nabíjanie je stále hračka. Novinkou je funkcia Plug&Charge. Nabíjanie bez kariet a aplikácií? Konečne. Už len aby to fungovalo aj v našich podmienkach.
Na ceste cítiť rozdiel
Testovala som verziu s väčšou 84 kWh batériou a 239 kW (325 k) posielanými na všetky kolesá. Táto konfigurácia možno nemá najdlhší papierový dojazd, no ak túžite po výkone a relatívne dobrej spotrebe, je to dobrá alternatíva. Zlatá stredná cesta medzi výkonom, dojazdom a cenou by bola skôr verzia s pohonom zadných kolies .
Ale späť k verzii GT. Vylepšené odpruženie a tuhosť karosérie sú naozaj poznať. Jazda je citeľne pohodlnejšia než predtým, stabilita v zákrutách sa tiež zlepšila. EV6 sa už menej „nakláňa“, pôsobí dospelejšie, no stále nie je najobratnejším autom na trhu. Polomer otáčania 12,4 metra jednoducho ostal tam, kde bol – a v úzkych mestských uličkách to občas cítiť.
Zmeny, ktoré nekričia
Celkovo pôsobí modernizovaná EV6 ako premyslený krok vpred. Neprišla s ohurujúcim dizajnovým výstrelkom, neprepisuje pravidlá hry, no robí presne to, čo má – ticho, nenápadne, ale efektívne zvyšuje svoju hodnotu v očiach bežného používateľa. A v konkurencii, kde operujú modely ako Volkswagen ID.4, Toyota BZ4X či Nissan Ariya, môže byť práve tento nenápadný upgrade jeho najväčším esom v rukáve.
Aj zvuková izolácia sa zlepšila do takej miery, že aj na diaľnici si môžete pokojne podebatovať bez toho, aby ste kričali ako na rockovom koncerte. A hoci má auto dve tony, na kľukatých okreskách pôsobí prekvapivo svižne. Samozrejme, netvárme sa, že ide o hothatch – ale aj tak sa v zákrutách drží stopy s nečakanou istotou.
Verdikt
Modernizovaná verzia EV6 všetkým potichu ukázala, že vie, čo robí. Žiadna šoková terapia, len dôsledne vylepšené detaily, ktoré pri bežnej jazde reálne oceníte. Komfortnejší podvozok, prepracované ovládacie prvky, rozumne vylepšený dojazd a pár bonusov v podobe nových funkcií – to všetko bez toho, aby auto stratilo svoju osobnosť. Nepotrebuje kričať ani demonštrovať výstrednosti. Namiesto toho ponúka dobre vyvážený mix výkonu, efektivity a každodennej použiteľnosti. Práve táto schopnosť „neprekrikovať sa“, ale stále zaujať, z nej robí výborného kandidáta pre ľudí, ktorí chcú elektrické auto, ktoré ich nesklame – ani v meste, ani na diaľnici.
TEST Kia EV3: Ponúka dojazd 605 km a praktický interiér, ale čím ešte zaujme?